ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 19 آذر 1403
دوشنبه 19 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 مهر 1403     |     کد : 204733

مواجهه امام زمان (عج) با یهود در عصر ظهور

یک کارشناس حوزه مهدویت در بررسی نحوه مواجهه امام زمان(عج) با قوم یهود گفت: از آیات اولیه سوره اسراء به ضمیمه برخی روایات برمی‌آید که امام زمان(عج) به سرکشی یهود خاتمه داده و به‌طور کلی آنها را نابود و داخل بیت‌المقدس می‌شود.

 یک کارشناس حوزه مهدویت در بررسی نحوه مواجهه امام زمان(عج) با قوم یهود گفت: از آیات اولیه سوره اسراء به ضمیمه برخی روایات برمی‌آید که امام زمان(عج) به سرکشی یهود خاتمه داده و به‌طور کلی آنها را نابود و داخل بیت‌المقدس می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یوسفی راستگو، متخصص حوزه مهدویت در همدانیهود قبل از ظهور پیامبر(ص) طبق کتب مذهبى خود، انتظار چنین ظهورى را داشتند و دیگران را به آن بشارت مى‌دادند. اما با ظهور اسلام نه تنها غالباً دعوت اسلام را نپذیرفتند بلکه در آشکار و نهان بر ضد آن قیام و علیه آن توطئه کردند. البته عده کمى از آنان اسلام را پذیرفتند و گروهى دیگر براى حفظ منافع خویش دست‏ به تحریف کتاب‌هاى آسمانى زدند که طبق نص صریح قرآن کریم به‌عنوان سرسخت‌ترین دشمنان اسلام معرفی شدند.

در گفت‌وگوی قبل در مورد دیدگاه کلی قرآن کریم درباره یهود، ویژگی‌های قوم یهود براساس قرآن کریم و سرانجام قوم یهود در آخرالزمان مطالبی بیان شد، از این‌رو خبرنگار ایکنا از همدان در مورد برخی از ویژگی‌های دشمنان امام زمان(عج) و نحوه مبارزه حضرت با آنها و... گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یوسفی راستگو، کارشناس حوزه مهدویت داشته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

از بعضی روایات استفاده می‌شود، سفیانی، سخت‌ترین دشمن امام زمان(عج) از جانب غربی‌ها و یهود صهیونیسم به شدت حمایت می‌شود. اساساً سفیانی را برای حمایت از مرزهای اسرائیل و سرکوب نیروهای انقلابی، روی کار می‌آورند تا اربابان او از خطر حمله سپاه خراسانی و یاوران مهدی(عج) که برای آزادی قدس، به حرکت آمده‌اند در امان باشند.

در آیه ۱۷ از سوره مبارکه اسراء چنین آمده است: «ما به بنی‌اسرائیل در کتاب تورات اعلام کردیم که دوبار در زمین، فساد خواهید کرد و برتری‌جویی بزرگی خواهید کرد؟ هنگامی‌ که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکارجوی خود را بر ضد شما می‌انگیزیم تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتی برای به دست آوردن مجرمان، خانه‌ها را جستجو می‌کنند و این وعده‌ای است قطعی؟ سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم و شما را به‌وسیله دارایی‌ها و فرزندانی کمک می‌کنیم و نفرات شما را بیشتر قرار می‌دهیم؟ اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید و هنگامی‌که وعده دوم فرا رسد، آنچنان بر شما سخت خواهند گرفت که آثار غم و‌ اندوه در صورت‌هایتان ظاهر می‌شود؛ داخل مسجدالاقصی می‌شوند همان‌گونه که بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند، درهم می‌کوبند.»
ایکنا _ امام زمان(عج) با یهود چگونه مبارزه خواهد کرد؟

آیات و روایات نشان می‌دهند امام زمان(عج) در دو مرحله با یهودیان مواجه می‌شود؛ در مرحله نخست آنان را به اسلام دعوت می‌کند و در صورت واکنش منفی از سوی آنان، از راه جهاد و مبارزه وارد می‌شود.

دین اسلام دینی مطابق با فطرت، عقلانیت و منطق است، امام زمان(عج) همانند سایر انبیا و اوصیا، ابتدا مردم جهان از جمله یهودیان را به سوی اسلام فرامی‌خواند، علاوه بر اینکه روایت فوق از نطر سند صحیح است.

طبق این روایت، تابوت در میان بنی‌اسرائیل، علامتی برای اثبات منصب دینی است یعنی در بین یهودیان داشتن تابوت مقدس نشانه نبوت یا ریاست و تقدس دارنده آن است، بنابرین کلیت این مطلب که تابوت مقدس نشانه حقانیت دارنده آن است، در دین یهود مورد پذیرش آنان بوده است.

تصریح شده که امام زمان(عج) تابوت مقدس را آشکار می‌کند. امام زمان(عج) علاوه بر تابوت مقدس نشانه‌های دیگری هم به همراه دارند، به عنوان مثال ایشان تورات اصلی را از غار انطاکیه استخراج و به یهودیان نشان می‌دهد. عده‌ای از یهودیان در مرحله دوم مواجهه امام عصر(عج) با ایشان، با استدلال و منطقی که ارائه می‌کنند عده‌ای از یهودیان ایمان می‌آورند.

گفته شد امام زمان(عج) یهود را به اسلام دعوت و برای حقانیت خود نشانه‌هایی چون تابوت مقدس، تورات اصلی و... اقامه می‌کند چه بسا برخی از یهودیان نیز با دیدن همین نشانه‌ها و نزول حضرت عیسی(ع) و نماز خواندن پشت سر ایشان به او ایمان می‌آورند. در منابع شیعی روایاتی وجود دارد که مبنی بر اسلام آوردن تمامی مردم روی زمین از جمله برخی از یهودیان است.

اما عده زیادی که دعوت امام و حقانیت ایشان را قبول نکرده و در مقابل حضرت می‌ایستند به صورت خاص مورد غضب ایشان قرار می‌گیرند.

در آیات چهارم تا هفتم سوره اسراء می‌خوانیم: «و در کتاب (تورات) به بنی‌اسرائیل (فرزندان یعقوب) اعلام کردیم که قطعاً دو بار در روی زمین فساد خواهید کرد، و حتماً با سرکشی بزرگی برتری خواهید نمود.* و هنگامی که نخستین وعده از آن دو فرا رسد، گروهی از بندگانمان را که سخت نیرومند و جنگ آورند بر شما بشورانیم، و میان خانه‌هایتان برای سرکوبی شما به جستجو در آیند و این وعده‌ای واقع شده است.* سپس دوباره، پیروزی بر آنان را به شما باز گردانیم، و شما را به‌وسیله اموال و پسران امداد رسانیم، و نفرات شما را بیشتر از دشمن قرار دهیم.* اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید پس به خود بدی می‌کنید. و هنگامی که وعده آخر فرا رسد، مردانی را می‌فرستیم تا صورت‌هایتان را اندوهگین کنند و تا داخل مسجد (الاقصی) شوند همان‌گونه که بار اول وارد آن شدند و تا بر آنچه تسلط یابند، کاملًا نابود کنند.»

درباره تحقق و عدم تحقق این دو وعده در حق یهود، بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی از مفسران تلاش کرده‌اند با استفاده از شواهد تاریخی، به اثبات تحقق آن دو وعده بپردازند. برخی قائلند یکی از این وعده‌ها در زمان پیامبر و به دست مسلمانان تحقق یافته و وعده دوم طبق تصریح روایات در زمان ظهور امام زمان(عج) محقق خواهد شد. برخی نیز درباره تحقق افساد بنی‌اسرائیل در زمین و هلاکت آنان نظر روشنی ارائه نکرده‌اند، برخی نیز ارتباط این آیه با قیام امام زمان(عج) را قبول ندارند و آیا این وعده الهی تحقق پیدا کرده یا نه؟ اظهار نظر نمی‌کنند و قائل‌اند آنچه از شواهد تاریخی به دست می‌آید کشتار و تحقیر یهودیان تاکنون بیش از دو بار واقع شده است.
ایکنا _ آیا شواهدی وجود دارد که یهود به دست امام زمان(عج) کشته شود؟

خداوند این قیام را به خودش نسبت می‌دهد «بعثنا»، «عباداً لنا» به‌ویژه تعبیر اخیر در جایی استعمال می‌شود که قرابت خاصی بین خدا و بنده‌اش وجود داشته باشد شبیه این تعبیر را قرآن  درباره حضرت خضر دارد «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنا علْما» (کهف/ آیه ۶۵) در تمام این موارد اضافه به ضمیر متکلم، اضافه تشریفیه است، علاوه بر این قرار گرفتن «عباد» با «لنا» در کنار هم لطافت خاصی دارد یعنی دربردارنده علت این تشریف نیز است؛ یعنی چون بنده خدا بودند خدا آنان را به خودش نسبت داد. شبیه تعبیر «سبْحانَ الَّذی أَسری بِعَبْدِه» (اسراء/ آیه ۱) چون پیامبر عبد خدا بود او را شبانه به معراج برد؛ بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان آیه را به قتل‌عام یهود توسط «بخت النصر» و غیره تطبیق کرد.

دوم اینکه آیه، قابل تطبیق به طغیان و شکست یهود در زمان صدر اسلام نیست؛ زیرا هیچ‌یک از شکست و طغیان یهود قابل توجه نبود بلکه صرفاً برای یهود مدینه و اطراف آن که عده معدودی از یهودیان بودند، تحقق یافت در حالی که ظاهر آیه خبر از طغیان و شکست قابل توجه برای قوم یهود است، ثانیاً در زمان رسول اکرم(ص) دخول در مسجد در کار نبود در حالی که آیه از دخول در مسجد خبر می‌دهد.

دخول در مسجدالاقصی در هر دو مرتبه و تأکید قرآن بر این مطلب و برجسته کردن آن، نشانگر ارزشی و اسلامی بودن قیام است، به‌طوری که غایت و نهایت این قیام منجر به دخول و بازپس‏گیری مسجد می‌شود و اگر غرض بیان قتل‌عام یهود توسط هر گروهی باشد تکیه بر مسجد معنا ندارد؛ زیرا کفار بین مسجد و غیر مسجد فرقی نمی‌گذارند زیرا تنها هدف آنان تصرف سرزمین و قتل‌عام آنان است نه چیز دیگر.

علاوه بر این روایات متعددی از شیعه و سنی مبنی بر وارد شدن حضرت حجت(عج) به مسجدالاقصی و اقامه نماز در آنجا، وجود دارد. لازمه ورود به مسجدالاقصی، نبرد با یهودیان است که هم‌اکنون و در برهه‌هایی بر مسجدالاقصی و فلسطین احاطه داشته و دارند.

یهود با پیشینه‌ای چند هزار ساله با انبیایی چون ابراهیم، اسحاق، یعقوب، موسی، سلیمان و داود گره خورده و تاریخ پرفراز و نشیب، مشحون از نافرمانی، طغیان، کشتار، آواره گی، فساد و... پشت سر گذاشته است.
ایکنا _ ویژگی‌های قوم یهود از منظر قرآن کریم چیست؟

از منظر قرآن کریم، یهود قومی است با اوصافی چون نژادپرستی، دین‌فروشی، تحریف حقایق، فساد در روی زمین، رباخواری، حرص شدید به دنیا و... و در نهایت آینده آنان رو به تباهی و خواری است. حضرت مهدی(عج) در دو مرحله با یهودیان مواجه می‌شود؛ در مرحله اول با اقامه ادله روشن و مورد قبول یهود، آنان را به اسلام دعوت می‌کند و عده‌ای از آنان نیز در اثر این دعوت اسلام می‌آورند. در مرحله بعد با آنها درگیری شدیدی خواهد داشت و این درگیری از منظر آیات و روایات با غلبه آن حضرت بر یهودیان و ذلت و خواری آنها همراه خواهد بود.

دسته‌ای از آیات قرآن دلالت دارند که روزی اسلام بر تمام ادیان از جمله یهود غالب شده و به سرکشی تاریخی آنان خاتمه می‌دهد، این اتفاق در دوران ظهور خواهد بود. از آیات اولیه سوره اسراء به ضمیمه برخی روایات برمی‌آید که امام زمان(عج) به سرکشی دوم یهود خاتمه داده و به‌طور کلی آنها را نابود و داخل بیت‌المقدس می‌شود.

در روایات ارتباط یهود با دجال، نشان‏گر موضع‌گیری منفی آنان در عصر ظهور است، همچنین از روایات استفاده می‌شود که سرزمین شام پایگاه اصلی و محل خروج سفیانی است که شاهدی بر ارتباط نزدیک او با یهود است. امام زمان(عج) با کشتن دجال، شکست سفیانی و فتح سرزمین شام، وارد بیت‌المقدس می‌شود و آنجا را از لوث یهود پاک‌سازی می‌کند. خواری و ذلت از اوصاف همیشگی یهود است که اوج ذلت آنان در عصر ظهور خواهد بود.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 28 مهر 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode