ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 25 مهر 1403
چهارشنبه 25 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 مهر 1403     |     کد : 204699

آیت‌الله دین‌پرور در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد

مقامات و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)

حضرت معصومه(س) گفت: معارف، فکر و ایمان بانوی کرامت در حد اعلایی قرار دارد تا بدانجا که ائمه(ع) درباره ایشان سخنانی بلندی دارند و مقام والای او را می‌ستایند.

حضرت معصومه(س) گفت: معارف، فکر و ایمان بانوی کرامت در حد اعلایی قرار دارد تا بدانجا که ائمه(ع) درباره ایشان سخنانی بلندی دارند و مقام والای او را می‌ستایند.

آیت‌الله سید جمال الدین دین پرور، استاد سطوح عالی حوزه علمیهآیت‌الله سید جمال الدین دین پرور، استاد سطوح عالی حوزه علمیه در گفتگو با ایکنا از قم، درباره مقامات و برکات حضرت فاطمه معصومه و جایگاه ایشان اظهار کرد: یکی از نکات برجسته راجع‌به حضرت فاطمه معصومه(س) که در فرهنگ اسلام و تشیع وجود دارد، به‌خصوص در زمانی‌که نسبت‌به دختران و زنان توجه خاصی نمی‌شده، این است که ما مشاهده می‌کنیم یک دختر نوجوان از نظر معارف، فکر و ایمان در حد اعلایی قرار دارد تا بدانجا که ائمه(ع) درباره ایشان سخنانی بلندی دارند و مقام والای او را می‌ستایند.

دقت در تعابیر باعث می‌شود انسان متعجب شود که ایشان در چه مکتبی تربیت یافته که از نظر معارف و فرهنگ و تعالی روح به‌حدی رسیده است که حتی زیارت قبر وی را موجب بهشتی شدن انسان می‌دانند.

لذا نتیجه می‌گیرد این مکتب نسبت‌به تربیت انسان، برنامه‌ها و نکات عمیقی دارد. ما مشاهده می‌کنیم که حضرت معصومه(س) که از مدینه به خراسان برای دیدن برادر هجرت می‌کنند، حرکات و رفتار و گفتار ایران در این مسیر بسیار آموزنده و معرف مکتب اهل بیت(ع) است و باید نسل جوان با این معارف آشنا شود و این تربیت‌شدگان مکتب اهل‌بیت را بشناسد تا نقش اجتماعی خویش را بهتر ایفا کند.
تعابیر اهل‌بیت(ع) درباره زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع)

درباره زیارت ایشان در چند روایت داریم که هر کسی که حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند بهشت نثار وی خواهد شد و لایق بهشتی شدن می‌گردد. این نکته بسیار مهمی است. اما باید دقت کنیم که زیارت مثل یک امر تفریحی و سفر سیاحتی نیست. بلکه زیارت یک حرکت معنوی، اخلاقی و سفر روحی عمیق است.

زائر هم باید اخلاق و رفتار امام و امامزاده را بشناسد و هم تصمیم بگیرد که لااقل بخشی از آن اخلاق و رفتار را در زندگی‌اش پیاده کند. این‌که زیارت حضرت معصومه(س) معادل بهشت است در واقع خبر از مقام والای حضرت به‌صورت کلی و سربسته می‌دهد تا نشانگر این باشد که مقام بلند ایشان چه اندازه است و زائر بتواند با توسل به این وجود نورانی و ملکوتی، خویش را در کردار و رفتار به آن حضرت نزدیک کند.
برکات وجودی حضرت معصومه(س)

برکات حضرت معصومه و الطاف ایشان به جامعه ایران و جامعه تشیع بسیار است و جهات مختلفی دارد. من یکی از آنها را که درباره حوزه علمیه قم و معارف اهل‌بیت است بیان می‌کنم.

یک نکته بسیار مهمی وجود دارد که فرهنگ اهل بیت(ع) و علومی که از اهل‌بیت به ما رسیده را باید در سخنان و سیره ائمه اطهار جستجو کرد. یعنی به‌گونه‌ای است که امامان معصوم آن علوم و حقایق را در قالب حدیث برای ما بیان کرده‌اند و حدیث یک علامت و نشانه برای ورود به این دریای معارف اهل‌بیت است.

مطالب و سخنان اهل‌بیت غیر از سخنان دانشمندان و دیگر افراد است. زیرا اهل‌بیت این مطالب ناب را به‌سبب اتصال به سرچشمه وحی دریافت کرده و برای ما بیان داشته‌اند که در قالب کلماتی با سطح بالا بیان‌شده و این کلمات و سخنان می‌تواند معدن علوم و فنون و دانش‌های دیگر باشد؛ لذا هر کدام از این مفاهیم از بس بلند است اگرچه در یک جمله کوتاه بیان‌شده باشد، با معنای ظاهری و ترجمه قابل‌درک دقیق نیست. بلکه لازم است کارشناسان و آشنایان با فرهنگ اهل‌بیت این سخنان را توضیح داده و تبیین کنند و علوم نهفته در آن را کشف نموده و بیان کنند.

بنابراین فرهنگ اسلام و اهل‌بیت که با حدیث عجین است نیازمند وجود کارشناسان است و یکی از برکات حضرت معصومه این است که اشخاصی کارشناس در طی هزار سال اخیر توانسته‌اند به برکت حضرت معصومه، در حوزه علمیه قم، چه در عصر شیخ صدوق، چه در قرن‌های بعدی، چه در زمان صفویه و عصر میرزای قمی و چه در زمان حاضر گنجینه‌های وجود موجود در این احادیث را بررسی و واکاوی کرده و جمع‌آوری و تدوین کنند.

در حوزه علمیه قم که در گرداگرد شمع وجود حضرت معصومه و از برکت ایشان شکل‌گرفته و باقی‌مانده، همواره علما و فضلا و روحانیون به تبیین حقایق مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بپردازند و در احادیثی داریم که به‌ویژه در آخرالزمان قم محل انتشار علوم آل محمد(ص) برای استبصار و روشن شدن مردم جهانیان و آشنا شدن با گنجینه‌های الهی و ملکوتی کلام اهل‌بیت می‌باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 23 مهر 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode