ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 تير 1403     |     کد : 203989

تولید نانوذرات طلا بدون نیاز به مواد شیمیایی سمی

پژوهشگران استرالیایی در یک پژوهش جدید توانستند راه حل جدیدی را برای تولید نانوذرات طلا ارائه دهند که به مواد شیمیایی سمی نیاز ندارد.

پژوهشگران استرالیایی در یک پژوهش جدید توانستند راه حل جدیدی را برای تولید نانوذرات طلا ارائه دهند که به مواد شیمیایی سمی نیاز ندارد.

به گزارش ایسنا، در عصری که فرآیندهای پایدار و سازگار با محیط زیست بسیار حیاتی هستند، پژوهش جدید پژوهشگران «دانشگاه فلیندرز»(Flinders University) یک پیشرفت قابل توجه را در حوزه نانوفناوری نشان می‌دهد.

به نقل از نانو مگزین، نیاز به روش‌های پاک‌تر و سبزتر در علم مواد هرگز به این اندازه نبوده زیرا جهان امروز با چالش‌های زیست‌محیطی فزاینده‌ای روبه‌رو شده است. این پژوهش با حذف نیاز به مواد شیمیایی سمی در تولید نانوذرات طلا که در زمینه‌های گوناگون از جمله پزشکی، الکترونیک و ساخت کاتالیزور حیاتی هستند، یک راه‌ حل امیدوارکننده را ارائه می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه فلیندرز در یک کشف غیر منتظره توانستند با تنظیم جریان آب در یک دستگاه سیال گردابی جدید، انواع گوناگونی از نانوذرات طلا را با موفقیت تولید کنند و نیاز به مواد شیمیایی سمی را از بین ببرند.

این پیشرفت در تشکیل نانوذرات طلا به کشف یک واکنش الکتریکی تماسی نیز در آب داخل دستگاه انجامید که تولید هیدروژن و پراکسید هیدروژن را به همراه داشت. پژوهشگران در این پروژه، روی توسعه اندازه و شکل نانوذرات طلا با استفاده از پارامترهای متفاوت پردازش و غلظت محلول کلرید طلا کار کردند.

دکتر «مازن العتیبی»(Mazen Alotaibi) سرپرست این پژوهش گفت: ما یک پدیده جدید را در دستگاه سیال گردابی کشف کرده‌ایم. فرآیند برق‌رسانی در سطح جامد-مایع می‌تواند در سایر واکنش‌های شیمیایی و بیولوژیکی نیز استفاده شود. همچنین، ما به تولید نانوذرات طلای خالص و بکر در آب بدون استفاده از مواد شیمیایی متداول دست یافته‌ایم و در نتیجه، ضایعات را به حداقل رسانده‌ایم.

پیامدهای این پژوهش، فراتر از نانوذرات طلا هستند. توانایی تولید بدون نیاز به مواد شیمیایی مضر، فرصت‌های جدیدی را برای فعالیت‌های پایدار در زمینه‌های گوناگون علمی فراهم می‌کند. این پیشرفت می‌تواند روش‌های تولید سازگار با محیط زیست را در صنایع متعدد ارائه کند و ضایعات و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

این پژوهش در مجله «Small Science» به چاپ رسید.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 11 تير 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode