ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 6 تير 1403
چهارشنبه 6 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 خرداد 1403     |     کد : 203852

دولت در تدارک برگزاری یک رویداد سیاسی/ مأموریتی مهم در کنار تداوم خدمت رسانی

با وجود انتخاباتی شدن فضای کشور و ارتقای انتخابات به صدر اولویت‌های جریان‌های سیاسی، اما این موضوع تأثیری در جهت‌گیری دولت نداشته...

 ایرنا-با وجود انتخاباتی شدن فضای کشور و ارتقای انتخابات به صدر اولویت‌های جریان‌های سیاسی، اما این موضوع تأثیری در جهت‌گیری دولت نداشته و اهتمام دولت تداوم مسیر خدمت‌رسانی در درجه نخست و سپس برگزاری انتخابات در نهایت امنیت و سلامت است، تا همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل (ره) فرمودند این انتخابات به «پدیده‌ای پر دستاورد» برای کشور مبدل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پس از شهادت رئیس جمهور در سانحه سقوط بالگرد و ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، همه جریان‌ها و چهره‌های سیاسی حتی آن‌ها که انتخابات مجلس دوازدهم را تحریم کرده و به باد انتقاد گرفته بودند، برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری خیز برداشته و انتخابات ۸ تیر را وجهه همت خود قرار دادند. به گونه‌ای که در همین بازه کوتاه فضای کشور به شدت انتخاباتی شده و کنش انتخاباتی جریان‌های سیاسی به نحو مشهودی به چشم می‌آید.

دولت اما بی‌توجه به هیاهوی سیاسی موجود عزم خود را بر ادامه راه و آرمان رئیس جمهور شهید جزم کرده و بر آن است که با تلاش مضاعف تا آخرین روز وظایف خود را به انجام برساند. از این‌رو مسئولین دولت نیز با آن‌که دل‌هاشان از شهادت رئیس جمهور خون بود و با چشمانی اشکبار آن روزها را می‌گذراندند، اما از همان بدو حادثه با نصب‌العین قرار دادن توصیه مقام معظم رهبری «کارهای خودشان را با جدیت چندبرابری» به پیش بردند تا «اختلالی در کار کشور به وجود نیاید» و مردم از بابت خالی شدن جایگاه مهم ریاست جمهوری «نگرانی و دلواپسی» به خود راه ندهند.

در همین راستا انجام امور اجرایی کشور مطابق برنامه در دستورکار هیأت دولت قرار گرفت؛ هم سفرهای استانی طبق روال انجام شد، هم طرح‌های عمرانی در موعد مقرر به بهره‌برداری رسید. از افتتاح پژوهشگاه علوم پزشکی «شهید جمهور» در مشهد به عنوان بزرگترین پژوهشگاه حوزه سلامت شرق کشور توسط وزیر بهداشت تنها یک روز پس از خاکسپاری پیکر رئیس جمهور شهید گرفته، تا افتتاح‌های دیروز در استان سیستان و بلوچستان که ضمن آن ۲۸ طرح مهم آبرسانی و برق‌رسانی در راستای رفع محرومیت‌های استان که دغدغه رهبر انقلاب و رئیس جمهور شهید بود، به بهره‌برداری رسید. افتتاح ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان، با حضور وزیر راه و شهرسازی، آغاز عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران با حضور سرپرست ریاست جمهوری و افتتاح ۲۳ طرح مهم در حوزه نفت و گاز طی هفته‌ای که گذشت نیز از این جمله‌اند.

همه این موارد گواه آن است که با وجود انتخاباتی شدن فضای کشور، و ارتقای انتخابات به صدر اولویت‌های جریان‌های سیاسی، اما این موضوع تأثیری در جهت‌گیری دولت نداشته و اهتمام دولت تداوم مسیر خدمت‌رسانی در درجه نخست، و سپس برگزاری انتخابات در نهایت امنیت و سلامت است، تا همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل (ره) فرمودند این انتخابات به «پدیده‌ای پر دستاورد» برای کشور مبدل شود.

از این‌رو با وجود ‌گمانه‌زنی‌ها، و نیز موج درخواست‌ها از محمد مخبر به‌عنوان عضو ارشد کابینه در شرایط فعلی و سرپرست ریاست جمهوری، وی از ثبت‌نام در انتخابات خودداری کرد تا مبادا توجهش به امر انتخابات و اقتضائات آن، او را از مسئولیت خطیری که در فقدان رئیس‌جمهور شهید متوجه او است، باز دارد.

در همین راستا رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تشریح دلایل خودداری سرپرست ریاست جمهوری از ورود به عرصه انتخابات، گفت: به‌رغم مراجعات مکرر قشرهای مختلف مردم، اعضای دولت، بسیاری از دانشگاهیان، علما، روحانیون و برخی دلسوزان نظام، وی به این دلیل که خود را متعهد می‌دانست بار مسئولیتی که با فقدان آیت‌الله رئیسی به دوش گرفته به انتها برساند و درگیر شدن در جریان رقابت، او را از ادای تکلیف نسبت به مردم بزرگوار ایران اسلامی و روح شهید خدمت باز ندارد، حاضر به ثبت‌نام در انتخابات نشد. زیرا ورود به رقابت‌های انتخاباتی و بگومگوهای سیاسی می‌توانست به اداره بی‌طرفانه دولت و نیز برگزاری انتخابات آسیب ‌زده و باعث کندی یا توقف انجام امور کشور و خدمت به مردم شود.

خلجی افزود: از سوی دیگر او در این ۵۰ روز بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب امانتدار دولت است و ضروری بود این امانت را با دقت و حساسیت تمام به سرمنزل برساند. او تکلیف خود را اجرای دقیق و بدون کم و کاست دستور رهبر انقلاب و انجام وظیفه قانونی دانست.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به این‌که مخبر از روز اول که بنا به خواست و تاکید شهید رئیسی به دولت آمد به رئیس جمهور شهید وعده کرده بود که این راه پر مشقت را با تمام توان، همراه با رئیسی عزیز تا انتها طی کند، اظهار داشت: او هیچگاه تصور اداره دولت بدون رئیسی را در ذهن نداشت و نتوانست به خود بقبولاند که در فقدان شهید رئیسی جانشین او و عهده‌دار مسئولیت وی گردد.

مخبر در جایگاه سرپرست ریاست‌جمهوری نه‌تنها خود به دلایل مذکور از ورود به عرصه انتخابات اجتناب کرد، با صدور بخشنامه‌ای همه اجزاء و اعضاء دولت را از هرگونه فعالیت انتخاباتی له یا علیه جریان یا فرد خاصی و نیز به‌کارگیری امکانات دولتی به این منظور برحذر داشت و نسبت به آن هشدار داد. در این بخشنامه آمده است: با توجه به اینکه بر اساس ماده (۶۸) قانون انتخابات ریاست جمهوری، مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات به هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد و استفاده از امکانات دولتی و دستگاه‌های اجرایی و در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور برای این کار و فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری ممنوعیت داشته و جرم محسوب می‌شود و همچنین با توجه به ممنوعیت فعالیت انتخاباتی دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارکنان آنها با استفاده از جایگاه خود به نفع یا ضرر هر یک از نامزدهای انتخاباتی، مقتضی است تمامی دستگاه‌های اجرایی اقدامات و مراقبت لازم را در جهت پیشگیری از وقوع هرگونه جرم و تخلف به عمل آورند و در صورت بروز آن با خاطیان برخورد قانونی مناسب را انجام دهند.

وی هم‌چنین در جلسه دیروز سران قوا که به منظور تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، با تصریح به اینکه مقامات، مدیران و کارکنان دولت و مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی، حق استفاده از جایگاه خود برای تبلیغ له یا علیه نامزدها را ندارند، بر ضرورت مراقبت در عدم استفاده از امکانات بیت‌المال به نفع یا به ضرر نامزدها تأکید کرد.

محمد مخبر در این جلسه با بیان اینکه ما وظیفه و شأنی جز خدمت به مردم برای خود قائل نیستیم، اظهار داشت: برای بنده و همکارانم در دولت بسیار مهم است که در این دوران گذار بتوانیم امانت‌دار اعتماد مقام معظم رهبری و ملت عزیز ایران باشیم و همه اعضای دولت نیز با حداکثر توان خود در تلاش هستند تا حرکت دولت و جریان خدمت‌رسانی به مردم دچار اختلال نشود.

سرپرست ریاست جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت نیز با بیان اینکه ما به عنوان یاران رئیس جمهور شهید، برای حفظ میراث ایشان باید در دو عرصه تلاش کنیم، گفت: عرصه اول برگزاری سالم، امن و مشارکتی انتخابات و عرصه بعدی تداوم فعالیت‌های دولت به شکل جهادی و بدون هیچ‌گونه خلل و کندی است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر زمینه‌سازی برای مشارکت پرشور مردم در انتخابات و برگزاری انتخابات در امنیت و سلامت کامل افزود: در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز که از سوی دولت مردمی برگزار شد، رئیس جمهور شهید تاکید جدی بر سلامت کامل فرآیند برگزاری انتخابات و عدم هرگونه فعالیتی له یا علیه نامزدها از سوی مسئولان اجرایی داشتند که این تاکیدات به حمدالله به بهترین نحو رعایت شد.

مخبر در این جلسه تأکید کرد: این دولت تا روز و ساعت آخر که کار به دولت بعدی سپرده شود، کارها را با همان روحیه جهادی رئیس جمهور شهید ادامه خواهد داد و با هر مدیر یا فردی که در کارها تعلل ورزیده یا اخلال ایجاد کند، برخورد خواهد شد.

بنابراین عنایت به عملکرد دولت در چند هفته گذشته حکایت از آن دارد که به‌رغم در پیش بودن انتخابات، اما جهت‌گیری دولت در این مدت معطوف به انجام وظایف و برنامه‌های از پیش مقرر بوده و موضوع انتخابات تأثیری بر سمت و سوی فعالیت‌های دولت نداشته است. به‌خصوص پرهیز عضو ارشد کابینه در شرایط فعلی از ورود به رقابت‌های انتخاباتی، اهتمام دولت را به امور معمول اجرایی کشور و نیز خدمت‌رسانی تا لحظه آخر، بیش از پیش به اثبات می‌رساند.

ثبت‌نام چند تن از اعضاء دولت در انتخابات نیز امری کاملا طبیعی و مسبوق به سابقه است که بنا به تصریح همه آن افراد با نیت تداوم راه رئیس‌جمهور شهید انجام گرفته و تأثیری بر فعالیت‌های دولت نداشته و نخواهد داشت.

 


نوشته شده در   شنبه 19 خرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode