جمعی از معلمان سراسر کشور در سالروز شهادت شهید مطهری با حضرت آیتالله خامنهای دیدار کردند.
به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
️این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.
گزیده بیانات رهبر انقلاب در این دیدار را در ادامه بخوانید:
* تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است
* تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است؛ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.
* الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند.
* غزه امروز مسئله اول دنیا است؛صهیونیستها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمیتوانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاههای آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبهروز افزایش پیدا کند.
* نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بیاعتمادی به آمریکا است.
* فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد. عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد.
* امروز مسئله غزه، مسئله اول دنیاست / به دانشگاههای آمریکا و اروپا نگاه کنید! نشان میدهد ملتها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبهروز افزایش پیدا کند
مسئله غزه، امروز مسئله اول دنیاست. در سطح بینالمللی هر کار هم که میکنند صهیونیستها و پیشتیبانان آمریکایی و اروپاییشان که مسئلهی غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند، نمیتوانند. خب نگاه کنید به این دانشگاههای آمریکا؛ هر روز - امروز باز در خبرها میخواندم چند دانشگاه دیگر اضافه شدند - در استرالیا، در اروپا، کشورهای مختلف اروپایی، یعنی ملتها نسبت به مسئلهی غزه حساسند. مسئلهی اول دنیاست این مسئله. نباید بگذاریم این مسئله از نگاه عمومی بینالمللیِ مردم دنیا خارج بشود، از این «مسئلهی اول» بودن خارج بشود، باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبهروز افزایش پیدا کند.
* دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشهای شکستند اما اینجور با آنها رفتار میشود/ رفتار آمریکا حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد
شما ملاحظه کنید آمریکاییها و دستگاههای مرتبط با آنها، با مخالفت زبانی با اسرائیل چه معاملهای دارند انجام میدهند! دانشجویان دانشگاههای آمریکا نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند، نه شیشهای را شکستند؛ اینجور دارد با آنها رفتار میشود.
این رفتار آمریکاییها هم، حقانیت موضع جمهوری اسلامی را در بدبینیِ به آمریکا نشان داد؛ یعنی در واقع شد پشتوانهی همین «مرگ بر آمریکا»یی که شما میگویید. نشان داد به همه که آمریکا شریکِ جرم است. یک حرفی هم ممکن است یک وقتی بزنند بهعنوان مثلاً دلسوزی! دروغ است، خلاف واقع است.
آنچه که انسان مشاهده میکند در عمل، نشاندهندهی همراهی و همدستی آمریکا در این جرم بزرگ، در این گناه نابخشودنی، با رژیم صهیونیستی است. اینها شریک جرمند. چطور میشود نسبت به یک چنین نظامی، نسبت به چنین رژیمی، انسان خوشبین باشد؟ چطور ممکن است؟ یا به حرف او اعتماد بکند.
* آموزش و پرورش یک دستگاهی در ردیف دستگاههای دیگر کشور نیست بلکه ایجادکننده نیروی انسانی همه مراکز کشور است
آموزش و پرورش یک دستگاهی در ردیف دستگاههای دیگر کشور نیست. سایر دستگاهها به کار گیرندهی نیروی انسانیاند، آموزش و پرورش ایجادکنندهی نیروی انسانی است. هویت منابع انسانی در آموزش و پرورش شکل میگیرد معلم وقتی که در میدان حضور فعال دارد درواقع دارد هویتسازی میکند.
در کشور ما مثل همه جای دیگر امنیتمان، پیشرفتمان، سلامتمان، رفاهمان، علممان، تحقیقاتمان، همهی ارزشهای انسانی و اسلامیمان احتیاج دارند به نیروی انسانی. این منابع انسانی را آموزش و پرورش درست میکند پس دربارهی آموزش و پرورش خیلی باید صحبت کرد.
* همه باید از معلمان تشکر کنیم / معلمان، فرزندان ما را برای یک عمر زندگی آماده میکنند
روز دوازدهم اردیبهشت برای ما یک فرصت است که عرض اخلاصی بکنیم به جامعهی معلمین کشور. هم تشکر کنیم، هم عرض ارادت کنیم، هم در حد توان تکریم زبانی از معلمان عزیزمان بکنیم.
«من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» همه باید از معلمین شکرگزار باشند. شما هستید که فرزندان ما را تربیت میکنید، تعلیم میدهید و آنها را برای زندگی دوران عمرشان آماده میکنید.
همهی ملت در هر رتبهای، در هر شغلی باید از معلمین تشکر کنند.
* توانمندسازی معلمان از لحاظ معیشتی همیشه مورد تأکید است و دولت باید تلاش لازم را انجام دهد
سرفصل دوم، مسئلهی توانمندسازی معلمان است. توانمندسازی دوجور است: یکی، از لحاظ مسائل معیشتی و مادّی و اینهاست این همیشه مورد تأکید ما بوده و دولت در حدّ امکاناتش تلاش لازمی در این زمینه باید انجام بدهد.
اما توانمندسازی یک بعد دیگر هم دارد که آن عبارت است از اینکه معلم از نیروی معنوی خود، یعنی آن عشقی که در درون وجود انسان هست بطور طبیعی به تعلیم به تربیت، از آن استفاده کند و از معلومات لازم و نیازهای لازم و تجربههای لازم استفاده کند برای اینکه کار معلمی را قوام بدهد. اگر ما بخواهیم جامعهی معلّمین به سطح تراز برسند، باید مراکز تربیت معلّم را تقویت کنیم.
* اگر نوجوان، مصالح و مسائل مورد نیاز کشور و جبهه دوست و دشمن را بشناسد، تبلیغات میلیاردی دشمنان خنثی خواهد شد
معاونت پرورشی یکی از مهمترین بخشهای آموزش و پرورش هست. اوّلین کار معاونت پرورشی این است که از ایجاد و رواج و شیوع آسیبهای اخلاقی و اجتماعی در میان خود جوانها جلوگیری کند.
یکی دیگر از مسائلی که مربوط به معاونت پرورشی است تببینِ مصالحِ بنیادیِ کشور و نظام جمهوری اسلامی است. نوجوانی که ما در آموزش و پرورش داریم، مصالح بنیادی نظام را بشناسند، مصالح کشورشان را بشناسند، جبههی دوست و دشمن کشورشان را بشناسند، مسائل اساسی مورد نیاز کشورشان را بشناسند، دیگر تبلیغات دشمنان و اینهمه تلاش میلیاردی که دارند میکنند برای تبلیغات و اینها و گمراه کردن افکار عمومی کشور دشمنان دارند انجام میدهند، خنثی خواهد شد.
اگر نوجوان ما در این زمینه پیشگیری بشود، پیشگیری بشود، به تعبیر رایج واکسینه بشود از لحاظ فکری، این تبلیغات دشمنان خنثی خواهد شد.
* سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند! / جوری به این سند عمل کنید که در تمام سطوح اثربخش باشد
یک سرفصل که از همه مهمتر است مسئلهی تحوّل است. ما چند سال در گذشته این سند تحوّل را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم، هیچ تحرّکی انجام نگرفت، ضرر کردیم.
حالا بحمداللّه شنیدم که سند مورد بازنگری قرار گرفته، که رو به اتمام است، در حال نهایی شدن است. نقشهی راه برای اجرای آن آماده شده.
این سند را جوری بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد. نگذارید وقفه ایجاد بشود. این سند روزبهروز باید بیشتر و بهتر ترمیم بشود.
* امید دادن به دانشآموزان، خدمت به آینده کشور است
برای دانشآموزان پیشرفتها را توضیح بدهید، نقاط مثبت را توضیح بدهید، چشماندازهای شوقانگیز را توضیح دهید. سعی کنید او را امیدوار کنید به آینده. این امید است که او را به حرکت خواهد درآورد در راه درست، پیش خواهد برد. این خدمت به آیندهی کشور است.
* حقانیت جمهوری اسلامی ثابت شد که دهها سال است میگوید: مرگ بر رژیم صهیونیستی
خب امروز همهی دنیا دارند میبینند رفتار رژیم صهیونیستی را، سی و چند هزار کشته در ظرف شش ماه، که از میان اینها اقلّاً نصفشان زنان و کودکانند. این چیز کمی نیست، چیز کوچکی نیست، اینقدر بیرحمی، اینقدر وحشیگیری، این سگ هار، به جان کودکان فلسطینی و مریضها و پیران و زنان و اینها بیفتد.
این یکی از چیزهایی است که موضع همیشگی جمهوری اسلامی را برای مردم دنیا ثابت کرد. این موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران حقّانیّتش ثابت شد. چرا؟ دهها سال است که در جمهوری اسلامی میگویند: مرگ بر رژیم صهیونیستی. چرا؟ این ثابت شد. به همهی دنیا نشان داده شد که حق با جمهوری اسلامی است، حق با ملّت ایران است. ذات شریر و خبیثِ خودش را در این امتحان بزرگ نشان داد. حقّانیّت جمهوری اسلامی ثابت شد.
عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی مشکلشان را حل نمیکند، باید فلسطین برگردد به فلسطینیها / ملتها به جان دولتهای عادیساز خواهند افتاد
بعضی خیال میکنند بروند کشورهای اطراف را وادار کنند که روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی کنند، مشکل حل خواهد شد. نه، اشتباه میکنند. فرض کنید کشورهای گوناگون آن دور و بر، عمدتاً کشورهای عرب روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی هم بکنند، این مشکل را حل نمیکند. مشکل را متوجه میکند به خود دولتهای آنها. یعنی آن دولتهایی که در این جنایات چشم پوشیدند و با وجود یک چنین جنایاتی با آن رژیم دست دوستی دادند، ملتها به جان خود آن دولتها خواهند افتاد. اگر امروز ملتهای منطقه علیه رژیم صهیونیستیاند، آن روز ملتهای منطقه علیه دولتهای خودشان خواهند بود. مشکل حل نمیشود. باید فلسطین برگردد به فلسطینیها.
به دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید تا خودش را جزئی از اجزای حرکتدهنده مجموعه کشور بداند
معلّم فقط آموزندهی علم نیست بلکه پرورندهی هویّت دانشآموز است. شما دارید شخصیّت این جوان و نوجوان را میسازید. شما هویّتساز هستید. باید به او، هم علم بیاموزید که خب در درجهی اوّل هست، هم اعتمادبهنفس بدهید، هم همّت و انگیزه بدهید، هم شوق به کار و به درس بدهید، تا بتواند این ظرفیّتهایی که در او هست اینها را استخراج کند.
شما به این دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید. این دانشآموز خودش را جزئی از یک مجموعه، از یک کل احساس کند. این را به دانشآموز باید القا کرد. کلاس شما یک نقطهی جداافتادهی از مجموعه نیست. این یکی از اجزای مجموعه است که دارد با حرکت خود این ماشین عظیم را، که اسمش کشور است، اسمش جامعه است، اسمش نظام است، این حرکت دارد میدهد و پیش میبرد. ۱۴۰۳/۲/۱۲