یاران حضرت مهدی(عج) همچون یاران امام حسین(ع) رضایت خداوند و امر اخروی را بر هر چیزی مقدم میدارند و به خاطر دنیا، پستها و مقامها و لذتهای زودگذر آخرت خود را خراب نمیکنند و در هر حال و حتی سختترین شرایط رضایت محبوب خود را جلب میکنند.
حجتالاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت همدانحجتالاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت همدان در گفتوگو با ایکنا از همدان درباره ویژگیهای یاران حضرت حجت(عج) اظهار کرد: امام صادق(ع) درباره آیه ۵۴ سوره مائده «فَسَوْفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ؛ به زودى خدا گروهى ديگر را مىآورد كه آنان را دوست مىدارد و آنان نيز او را دوست دارند اينان با مؤمنان فروتن و بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مىكنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمىترسند» همانا صاحب امر (فرج) محفوظ است؛ و او دارای اصحابی است که اگر تمام مردم از بین بروند خداوند متعال اصحاب او را گرد او جمع میکند. پیام آیه جهانشمول است و همه کسانى را که دارای این ویژگیها باشند را دربر میگیرد؛ خواه در زمان عمر آنها امام زمان(عج) ظهور کند یا نه.
در تفسیر مجمعالبیان و نورالثقلین ذیل آیه میخوانیم وقتی از پیامبر اسلام(ص) درباره مردمی که مصداق پیشگویی قرآن کریم در آیه ۵۴ مائده هستند، پرسیدند «ضَرَبَ رسولالله یَدَهُ عَلَى عَاتِق سَلْمَانَ وَ قَالَ هَذَا وَ ذَوُوهُ ثُمَّ قَالَ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس؛ آن حضرت دست به شانه سلمان فارسی زد و فرمود: مقصود آیه این مرد و هموطنان اویند، سپس فرمود: اگر ایمان به ستاره ثریا آویخته باشد، هر آینه مردانی از ایرانیان به آن دست یابند.»
از اینرو، بر همه علاقهمندان به اسلام و ایران و انقلاب اسلامی واجب است که برای حفظ این سند افتخار قرآنی و تداوم این دستاورد بزرگ تاریخی، برنامهریزی کنند و در این راه، همه توان خود را بهکار گیرند. حفظ این سند افتخار، در گرو تداوم و تقویت ویژگیهایی است که قرآن برای یاوران راستین اسلام، مشخص کرده است که یقیناً این ویژگیها همان ویژگیهای یاران امام زمان(عج) در حکومت جهانی آن حضرت است.
دوستی و محبت دوطرفه با خدا و بنده
اولین ویژگی یاران امام زمان(عج) که در آیه ۵۴ مائده مطرح است و سرمنشأ صفات دیگر یاران آن حضرت بوده و ویژگیهای دیگر ارتباط مستقیم با آن دارد، این است که آنها به خدا عشق میورزند و جز به خشنودى او نمیاندیشند. هم خداوند آنان را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ». منتظران و یاران امام زمان(عج) خدا را دوست دارند و تابع دستورات او و پیامبر ایشان هستند «إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی؛ اگر خدا را دوست دارید، باید گوش به حرف من (پیامبر) بدهید.»
متأسفانه گاهی با اینکه میدانیم کاری امام زمان(عج) را شاد میکند، کوتاهی میکنیم. گاهی میدانیم که ایشان از بعضی کارها ناخرسند و گلهمند میشوند، ولی شیطان فریبمان میدهد و آنها را انجام میدهیم. در روایتی از امیرمؤمنان(ع) نقل شده است که فرمودند: «الْقَلْبُ الْمُحِبُ لِلَّهِ یُحِبُّ کَثِیراً النَّصَبَ لِلَّهِ وَالْقَلْبُ اللَّاهِی عَنِ اللَّهِ یُحِبُّ الرَّاحَةَ؛ دل خدادوست، رنج و سختی در راه خدا را بسیار دوست میدارد و دل بیخبر از خدا، راحت طلب است.»
یکی از نشانههای اینکه انسان کسی را دوست دارد، این است که میخواهد به او خدمت کند و برایش زحمت بکشد. همانگونه که مادر از اینکه برای فرزند زحمت و بیخوابی بکشد، لذت میبرد. این روایت به این نکته اشاره میکند و میفرماید: دلی که خداوند را دوست میدارد، میخواهد برای او زحمت بکشد، اما دلی که غافل و از محبت خداوند تهی است، به دنبال راحتی و تنبلی است.
امام صادق(ع) در روایتی زیبا ملاک و معیار این دوستی را چنین بیان کرده است: «فَإِنَّ کُلَّ مَنْ خُیِّرَ لَهُ أَمْرَانِ: أَمْرُ الدُّنْیَا وَ أَمْرُ الْآخِرَةِ، فَاخْتَارَ أَمْرَ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْیَا فَذَلِکَ الَّذِی یُحِبُّ اللَّهَ؛ هر کسی که بین دو امر مخیر بشود که یکی دنیوی و دیگری اخروی است، اگر کار اخروی را مقدم داشت، معلوم میشود که خدا را دوست دارد. اما اگر امر دنیوی را مقدم بدارد، معلوم میشود برای خدا جایگاهی قائل نیست و خواست خدا برای او ارزشی ندارد.» این امتحانی است برای اینکه ما ببینیم محبتهای ما چه قدر عمق دارد و بدانیم که خدای متعال برای ما چه ارزشی قائل است.
یاران حضرت مهدی(عج) همچون یاران امام حسین(ع) رضایت خداوند و امر اخروی را بر هر چیزی مقدم میدارند و به خاطر دنیا، پست ها و مقامها و لذتهای زودگذر، آخرت خود را خراب نمیکنند و در هر حال و حتی سختترین شرایط رضایت محبوب خود را جلب میکنند. پس یاران حضرت به معنای واقعی کلمه مصداق یحبهم و یحبونه هستند.
متواضع در برابر مؤمنان و سرسخت در برابر دشمنان
دومین ویژگی که در این آیه شریفه برای یاران امام زمان(عج) بیان شده است: «أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الکافِرینَ؛ در برابر مؤمنان خاضع و مهربان هستند و در برابر کافران سختگیر.»؛ «أَذِلَّةٍ» به معنای ذلت، خواری، فرمانبری، کوچک کردن است. «أَعِزَّةٍ» به معنای سرسخت، شکستناپذیر و پرقدرت است. یاران امام زمان(عج) از هرگونه خود برتر بینی و تکبر و غرور نسبت به مؤمنین پرهیز میکنند و متواضعانه با آنان برخورد میکنند. تواضعى که از درون جان انسان برخیزد و براى احترام به مؤمنى از مؤمنان و بندهای از بندگان خدا از این جهت که مؤمن و بنده خدا هستند باشد و یکی از مصادیق بارز آنکه از لفظ اذلة به دست میآید، خواری و ذلت در برابر اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) و فرمانبرداری از ایشان است.
اما یاران حضرت در برابر دشمنان قاطع و سختگیر هستند. نمونه آن برخورد قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تفنگداران آمریکا بود که پیامی قاطع به دشمنان اسلام بود. هنگامی که تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به مرزهای آبی ما تجاوز کردند، چند نفر افسر جوان و مؤمن محکم در مقابل آنها ایستاده و این ایستادگی به نحوی بود که دشمن را به زانو درآورد. اینکه یک ارتش ابرقدرت اینطور آرام در دست سربازان امام زمان(عج) قرار گرفت، قدرتنمایی بسیار بالایی بود و خیلی از فضاسازیهای دشمنان را به حاشیه برد و توانمندی نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی را نشان داد.
ابن عباس میگوید «اینان (یاران امام زمان) کسانی هستند که براى اهل ایمان بسان پسر نسبت به پدر و فرمانبردار واقعى نسبت به سرور و سالار خویشاند، اما براى کفرگرایانِ تجاوزکار و بیدادپیشه و خودکامه بسان صیاد نسبت به صید خویش تا آنان را از ستم و تجاوز بازدارند.» قرآن به توصیف یاران پیامبر(ص) پرداخته و میفرماید: «وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ؛ کسانى که با او هستند در برابر کفار، شدید و محکم هستند» و در دومین وصف مىگوید اما در میان خود، رحیم و مهربانند؛ «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» آنها کانونى از عواطف و محبت نسبت به برادران و دوستان و همکیشان خود هستند و آتشى سخت و سوزان و سدى محکم و پولادین در مقابل دشمنان خویش هستند.
عجیب است که بعضی از سران کشورهای اسلامی و بعضی از افراد جاهل و به ظاهر مسلمان، امروز از رهنمودهاى مؤثر این آیات و ویژگیهایی که براى مؤمنان راستین و یاران رسولاللَّه(ص) نقل میکند، فاصله گرفته اند و بازیچه کفار و مستکبران قرار گرفته که گاه آنچنان به جان هم مىافتند و کینهتوزى و خونریزى میکنند که هرگز دشمنان اسلام آنچنان نکردند.
مصداق بارز این آیات شعار «هیهات من الذله» اباعبداللهالحسین(ع) در مقابل دشمنان خداست و همچنین این جمله امام خمینی(ره) که فرمود: «اگر ما همه از بین برویم بهتر است از اینکه ذلیل باشیم زیر دست صهیونیسم، و زیر دست آمریکا. ما اعتقادمان این است که باید مسلمین با هم متحد بشوند و تودهنی بزنند به آمریکا و دشمنان اسلام و بدانند که به یاری خداوند میتوانند.»
جهادگران راه خدا
جهاد در راه خدا در همه مقاطع و بهطور مستمر از برنامههای یاران حضرت است: «یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ» امام صادق(ع) فرمود: «یاران مهدى، آرزو میکنند که در راه خدا به شهادت برسند.» البته مراد از جهاد هر دو نوع جهاد است، هم جهاد اصغر و هم جهاد اکبر.
حضرت علی(ع) میفرمایند: «پیامبر(ص) گروهی از اصحاب را برای عملیات نظامی به جایی فرستاد و زمانی که از مأموریت برگشتند به آنان فرمود، آفرین بر گروهی که جهاد اصغر را به نحو احسن به جای آوردند؛ اما جهاد اکبر را باقی گذاشتند و حقّش را ادا نکردند، در این حین عدهای از ایشان پرسیدند: ای رسول خدا جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمودند جهاد با نفس جهاد اکبر است.»
در تعالیم دینی صیانت و دفاع از کیان سرزمینهای اسلامی و جان و نوامیس مسلمانان با اینکه از اوجب واجبات است؛ اما به جهاد اصغر تعبیر شده است و حفظ و صیانت نفس از کجرویها و انحرافات و کنترل هوا و هوس و شهوتها به جهاد اکبر تعبیر شده است. یاران حضرت با توجه به این آیه شریفه همواره در جهاد هستند. مدافعان حریم قرآن و اهل بیت(ع) که شجاعانه و با شدت و قوت در جنگ سخت و نرم شرکت کردهاند، مصداق بارزی از این مورد هستند.
عاطفه ابرار پیراسته