ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 دي 1402     |     کد : 202624

کتابی درباره «معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری»/حضرت زهرا (س)حقیقتی عظیم و یک انسان ممتاز هستند

مهم‌ترین نکته‌ای که با مطالعه کتاب حقیقت عظیم به دست می‌آید این است نگاه رهبر انقلاب به شخصیت بانوی دو عالم نگاهی راهبردی، دارای انسجام و حایز ظرافت‌هایی است که در کمتر اثری به چشم می خورد.

مهم‌ترین نکته‌ای که با مطالعه کتاب حقیقت عظیم به دست می‌آید این است نگاه رهبر انقلاب به شخصیت بانوی دو عالم نگاهی راهبردی، دارای انسجام و حایز ظرافت‌هایی است که در کمتر اثری به چشم می خورد.

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: «مقام فاطمه زهرا سلام الله علیها در خور آن است که عقول برجسته انسان‌های بزرگ، در اصلی ترین رشته‌های تفکرشان بیندیشند؛ و زبان‌های فصیح ترین و بلیغ ترین گویندگان و شعرا و سرایندگان، آن اندیشه‌ها را در قالب کلمات بیاورند و سرشارترین ذوق‌ها و جوشان ترین طبع‌های فیاض و سیال هنرمندان و شاعران، آنها را به صورت شعر و سخن منظوم، با بهترین گویش‌ها و حنجره‌ها بیان کنند.»

این بخش‌هایی از کتابی است که این روزها در بازار نشر توانسته است چشم‌ها را به دنبال خود بکشاند. کتاب «حقیقت عظیم» را می‌توان خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و بیانات رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره وجود نورانی حضرت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا سلام الله علیها دانست.

برای تدوین این کتاب خواندنی، بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال‌های مبارزه علیه رژیم ستمشاهی یعنی سال ۱۳۵۱ هجری شمسی تا پیروزی انقلاب و پس از آن سخنان ایشان در دوران ریاست جمهوری و سرانجام رهبری نظام جمهوری اسلامی را در برمی‌گیرد و می‌توان آن را در این عناوین دسته بندی کرد: «شخصیت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)»، «ابعاد زندگی ظاهری و فضائل علمی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)»، «مقامات معنوی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)»، «برکات حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)»، «نمونه و الگو بودن حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)»، «وظیفه‌ی ما نسبت به حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)»، «انقلاب اسلامی و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)» و «زن از دیدگاه اسلام و غرب».

نگاهی راهبردی و دارای ظرافت نسبت به سیره اهل بیت (ع)

مهم‌ترین نکته‌ای که با مطالعه این کتاب به دست می‌آید این است که در طول پنجاه سال جهاد فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نگاه ایشان به شخصیت و سیره بانوی دو عالم نگاهی راهبردی، دارای انسجام و حائز ظرافت‌هایی است که در کمتر اثری که در این خصوص نگاشته شده است به چشم می‌خورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را «معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری» معرفی می‌کنند و از منظر ایشان «هر چه درباره حضرت فاطمه زهرا بگوییم، کم گفته ایم» و «ابعاد وجود این انسیه حورا، این روح مجرد، این خلاصه‌ی نبوت و ولایت، به قدری برای ما پهناور و بی پایان و درک ناشدنی است که حقیقتاً متحیر می‌مانیم».

رهبر انقلاب ضمن تبیین این نکته که بانوی دو عالم، الگویی جاودانه هستند، خاطرنشان می‌کنند: «فاطمه زهرا سلام الله علیها به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم، یک نور درخشان الهی، یک بنده‌ی صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است.»

مهم‌ترین جنبه شخصیت زن، حیثیت مادری اوست

می‌توان گفت کتاب حقیقت عظیم، کتاب جامعی است که ابعاد وجودی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را از دیدگاه رهبر حکیم انقلاب به تصویر کشیده است.اولین محور این کتاب درباره شخصیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و شامل ادوار زندگی آن حضرت است که در این فصل به بحث ضرورت و فوریت شناخت حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها اشاره شده که امروز در جهان معاصر، این شناخت بسیار ضروری است و همانطور که حضرت آیت الله خامنه‌ای فرموده‌اند «اوج این شناخت بدون طهارت باطن حاصل نمی‌شود».

فصل دوم این کتاب به ابعاد زندگی ظاهری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرداخته است. گاهی در پرورش و آموزش افراد جامعه به ویژه بانوان بسیار غفلت می‌شود و اصل قضیه فراموش می‌شود؛ اما حضرت آیت الله خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند که مهم‌ترین جنبه شخصیت زن، حیثیت مادری اوست؛ چون بالاترین و والاترین محصول هستی به برکت بانوان صورت می‌گیرد.

یکی از بخش‌های جذاب این کتاب در فصل دوم آمده است و ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و بحث خانه داری، ازدواج، دوری از تجمل گرایی، ساده زیستی، بحث مجاهدت، عبادت و ایثار، حق شناسی و حق طلبی در آن مطرح شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این خصوص می‌فرمایند: «فاطمهٔ زهرا (س) یک زن اسلامی است، زنِ در بالاترین طراز زن اسلامی، یعنی در حدّ یک رهبر، امّا همین زنی که از لحاظ فضائل و مناقب و حدّ وجودی می‌توانست پیغمبر باشد، همین زن مادری می‌کند، همسری می‌کند، خانه‌داری می‌کند؛ ببینید اینها را باید فهمید. این فریفتگان غافلِ -انسان چه بگوید؟ - حرف‌های پوچ غربی‌ها، این قدر خانه‌داری را تحقیر نکنند. معنای خانه‌داری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است؛ یعنی بشر. خانه‌داری یعنی این.»

فصل سوم کتاب حقیقت عظیم به ذکر مقامات معنوی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها پرداخته است که اوج قدرت کمال بشر است. حضرت آیت الله خامنه‌ای در فصل سوم کتاب، حضرت صدیقه طاهره را «امام الائمه» معرفی می‌کنند که اشاره‌ای به حدیث شریف از امام عسکری (ع) دارد: «نَحْنُ حُجَةُ اللّه‏ِ عَلی خَلْقِهِ وَ فاطِمَةُ حُجَّةُ ‏اللّه‏ِ عَلیَنا» ما حجّت خدا بر آفریدگانش هستیم، و فاطمه، حجّت خدا بر ما (تفسیر أطیب البیان ج ۱۳ ص ۲۳۶)

فصل چهارم کتاب حقیقت عظیم نیز به بیان برکات وجودی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌پردازد که مایه افتخار بشریت و خیر کثیر هستند.

فصل پنجم این کتاب به الگو بودن حضرت زهرا اشاره می‌کند و بیش از هجده درس از ایشان بیان شده و فصل ششم حقیقت عظیم نیز وظیفه ما نسبت به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را تبیین کرده است.

فصل هفتم این کتاب خواندنی شامل توجه به ابعاد سازنده وجودی بانوی دوعالم است و فصل هشتم این کتاب شامل شخصیت زن از نگاه اسلام و نگاه غرب می‌شود که بهترین راه برای تبیین این موضوع، ترسیم خصوصیات وجود حضرت صدیقه طاهره است.

حضرت زهرا (س) الگوی همه هستند

باید گفت درباره حضرت فاطمه زهرا از دیرباز بزرگان بحث‌ها و نظرات مختلفی داشتند، ولی بی‌تردید می‌توان گفت مثل سایر معصومین و اولیای دین نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای به شخصیت و ابعاد گوناگون بانوی دو عالم متفاوت با دیگر اندیشمندان، علما و بزرگان است. رهبر حکیم انقلاب در برابر دیدگاهی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را اسطوره‌ای قابل دسترس نمی‌داند، تاکید می‌کنند که این حقیقت عظیم در عین در قله بودن و اوج بی‌نهایت بودن‌، الگو گیری و نزدیک شدن به آن وجود مقدس در دسترس است. نگاه رهبر انقلاب نسبت به معصومین علیهم السلام این است که ایشان را الگوهای قابل تأسی و پیروی می‌دانند که هر چند نمی‌توان به جایگاه آنان رسید، ولی بسیار می‌توان به آنها نزدیک شد.

چنان که در این خصوص می‌فرمایند: «دربارهٔ صدّیقهٔ طاهره فاطمهٔ زهرا (س) جهان اسلام مخصوصاً مردم شیعه احتیاج دارند که اطّلاعاتی بیشتر از آنچه که دارند کسب کنند. و این بدان علّت است که فاطمهٔ زهرا (س) یک نمونه است. این عمر زودگذر و کوتاه، این هجده سال، مخصوصاً دوران بعد از ازدواج که نُه سال هم بیشتر طول نکشیده و در هجده سالگی این بانوی عظیم‌الشّأن با یک دنیا افتخارات، با یک دنیا آموزش عملی، جهان را وداع گفته است، گویی این مدّت کوتاه و زودگذر اصلاً برای این بود که بشریّت یک درسی بگیرد؛ نه فقط زن‌ها درس بگیرند، مسلمانها درس بگیرند؛ و نه فقط مسلمانها از آنها درس بگیرند، انسان‌های مسلکی و هدفی و ایده‌دار در همه جای عالم درس بگیرند. یک زندگی عجیبی است.»

این کتاب خواندنی به همت مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم تدوین شده است و توسط انتشارات انقلاب اسلامی و در ۳۲۰ صفحه به چاپ رسیده است. علاقمندان به مطالعه این اثر می‌توانند به پایگاه انتشارات انقلاب اسلامی مراجعه و با خواندن نسخه الکترونیکی این اثر، از مطالب ارزشمند آن بهره مند شوند.


نوشته شده در   سه شنبه 12 دي 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode