فاطمهشناسی، جزء سلسله علل خداشناسی است. ما تا اهل بیت(ع) مخصوصاً حضرت فاطمه(س) را نشناسیم، هرگز نمیتوانیم خدا را بشناسیم.
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی به مناسبت ایام فاطمیه آورده است:
«امام صادق(ع) از پدران بزرگوارش و از امیرالمؤمنین(ع) و آن حضرت هم از رسول خدا(ص) نقل میکنند که حضرت فرمود: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ(س) قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء» (معانیالاخبار، ج٢، ص۴١٩) یعنی نور زهرای مرضیه(س) قبل از آفرینش آسمان و زمین، خلق شده است.
واقعاً این تعبیر شگفت که اگر نور فاطمه نبود، نه آسمانی بود و نه زمین، و نه إنسی و نه جنی، به چه معناست؟! هرچه انسان اندیشه و تأمل کند، نمیتواند معنای آن را بفهمد. واقع مسئله این است روایاتی که در مورد فاطمه زهرا(س) وارد شده؛ اگر سالها دروس خارج اجتهادی پیرامون این روایات گذاشته شود، بحث به انتها نخواهد رسید. ما باید در کنار اینکه به دنبال مصائب حضرت زهرا(س) هستیم و بر آن اشک میریزیم، در پی فهم فضائل آن حضرت نیز باشیم.
حقیقت فاطمه(س) در کلمات رسول اکرم(ص) است و ما باید خودمان را به این حقیقت نزدیک کنیم. اگر بخواهیم به حقیقت وجودی خویش برسیم، تا حقیقت حضرت صدیقه طاهره(س) را درک نکنیم ولو به اندازه ظرفیت خویش، به نتیجه نخواهیم رسید.
بهتر بگویم: فاطمهشناسی، جزء سلسله علل خداشناسی است. ما تا اهل بیت(ع) مخصوصاً حضرت فاطمه(س) را نشناسیم، هرگز نمیتوانیم خدا را بشناسیم.
پیامبر گرامی در روایتی میفرمایند: «یا سَلْمَانُ! خَلَقَنِی اللهُ تَعَالَی مِنْ صَفْوَةِ نُورِهِ وَ دَعَانِی فَأَطَعْتُهُ»؛ خداوند تبارک و تعالی من را از نور خاص خودش آفرید و مرا دعوت به خود کرد و من اطاعت کردم، «فَخَلَقَ مِنْ نُورِی عَلِیاً وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ» از نور من علی را خلق کرد و او را هم به سوی خودش دعوت کرد، و او هم اطاعت کرد. سپس فرمود «فَخَلَقَ مِنْ نُورِی وَ نُورِ عَلِی فَاطِمَةَ وَ دَعَاهَا فَأَطَاعَتْه»؛ میفرماید از نور خود رسول خدا، و نور علی، فاطمه را خلق کرد و او را نیز به سوی خودش خواند، و فاطمه هم اطاعت کرد. (مقتضب الاثر فی النص علی الائمه الاثنی عشر، ص۶.)
ما به چنین مخلوقی که خلقت او مقدم بر آفرینش تمام خلایق است، همراه با نور رسول خدا و نور امیرالمؤمنین(ع)، افتخار میکنیم و در سوگ شهادت چنین موجودی عزاداریم.
این شخصیت عظیم به مقتضای خلقت نوریاش، مانند ائمه(ع) دارای ولایت تکوینی بوده است، در روایات مربوط به دستاس داریم که: اصحاب رسول خدا(ص) یعنی سلمان، ابوذر و عمار میگویند میآمدیم پشت در خانه فاطمه(س). حضرت مشغول خواندن قرآن بودند، ولی دستاس حرکت میکرد. بله دستاس به ارادهای که خدای تبارک و تعالی به او داده، در حال حرکت بود. (دلائل الامامة، ص۱۳۹ ـ ۱۴۱. المناقب، ج۳، ص۱۱۶.)
خداوند متعال در قیامت، حضرت زهرا(س) را این چنین صدا میزند: «یا حَبِیبَتِی وَ ابْنَةَ حَبِیبِی سَلِینِی تُعْطَی» از من بخواه تا به تو عطا کنم. «وَ اشْفَعِی تُشَفَّعِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا جَازَنِی ظُلْمُ ظَالِمٍ»؛ فاطمه جان، هرچه میخواهی بخواه و هر کسی را میخواهی شفاعت کن، که شفاعت تو قبول میشود.
بعد بیبی دو عالم حضرت زهرا(س) عرض میکند: «اِلَهِی وَ سَیدِی ذُرِّیتِی وَ شِیعَتِی وَ شِیعَةَ ذُرِّیتِی وَ مُحِبِّی وَ مُحِبِّی ذُرِّیتِی»؛ باز میفرماید فرزندانم و شیعهام و شیعه فرزندانم و دوستانم و دوستان فرزندانم را میخواهم شفاعت کنم. (الامالی، ص۷۰) این مقامات و این ویژگیها و این عنایات الهی را نسبت به کدام زن در تاریخ سراغ دارید؟!
در کتاب بحار الانوار (ج۳، ص۴) روایتی درباره حضرت آمده است که واقعاً انسان از شخصیت و عظمت این بانوی بزرگ جهان آفرینش مبهوت میماند. رسول گرامی(ص) فرمودند: «معاشر الناس تدرون لما خلقت فاطمه، قالوا الله و رسوله اعلم، قال: خلقت فاطمة حوراء انسیّةً لا انسیة»؛ آیا میدانید که فاطمه چگونه آفریده شد؟ گفتند: خدا و رسول او داناتر است. فرمود: فاطمه حوریهای انسانی است؛ به این معنا که کیفیت خلقت حضرت با سایر انسانها فرق دارد.
در پایان این روایت اینچنین آمده است: «فإنّ ذلک نور المنصورة فاطمة» جبرئیل گفت: این نور به منصوره تعلق دارد. پیامبر پرسیدند: «من المنصورة؟» جبرئیل پاسخ داد: «جاریةٌ تخرج من صلبک و اسمها فی السماءِ منصورة و فی الارض فاطمة» یعنی منصوره دختری است که از صلب تو به وجود خواهد آمد و نام وی در آسمان منصوره است و در زمین فاطمه؛ و در ادامه میفرماید: «سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ فِی الْأَرْضِ لِأَنَّهُ فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمُوا أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ فِی کِتَابِهِ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ.» یعنی در زمین، فاطمه نامیده شد برای اینکه شیعیان وی از آتش جهنم باز نگاه داشته شدهاند و دشمنانش از محبت وی، محروم میمانند و این است معنی کلام خداوند که میفرماید: «و در این روز یعنی قیامت مؤمنین به سبب نصرت و یاری خداوند شادمان میگردند.»
آری، فاطمه زهرا(س)، مقربترین زن در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی است، چراکه همه ما و شما میدانیم که رضایت خداوند متعال، منوط به رضایت آن حضرت است.
سعی کنیم در زندگی خودمان، رضایت آن حضرت را تحصیل کنیم و در همه کارها ببینیم که رضایت آن حضرت در چیست، تا از این طریق، رضایت حضرت حق تعالی را تحصیل کنیم.
همین فضائل و عظمتهای آن بانوی یگانه است که اقتضا میکند هر ساله، فاطمیه باشکوهتر شود. اینکه بزرگان ما سفارش میکنند که باید توجهات و اهتمام نسبت به فاطمیه بیشتر شود، برای آن است که مبادا با غفلت و بیتوجهی، این سرمایه از ما گرفته شود یا خدای نکرده از این سرمایه بهرهمند نشویم.
بزرگان دین ما، مخصوصا مرجع بزرگ حضرت آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی رضوان الله تعالی علیه به دنبال این بودند که عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س)، عاشورای دوم شود، و بحمدالله امروز کشور علوی و فاطمی ما این چنین شده است و دستهجات و مجالس عزاداری بهصورت گسترده برگزار میشود.»