ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 آبان 1402     |     کد : 202230

زندگی مورد پسند امام زمان(عج) چگونه است

یک پژوهشگر و محقق در حوزه مهدویت با اشاره به سبک زندگی مهدوی گفت: با بررسی رذایل اخلاقی خود و تمرین برای حذف آنها می‌توان به زندگی امام زمان(عج) پسند نزدیک شد.

 یک پژوهشگر و محقق در حوزه مهدویت با اشاره به سبک زندگی مهدوی گفت: با بررسی رذایل اخلاقی خود و تمرین برای حذف آنها می‌توان به زندگی امام زمان(عج) پسند نزدیک شد.

امام زمانحجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم جواهری طیب، محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه همه ما دوست داریم عاقبت‌بخیر شویم و این عاقبت خوب در سایه زندگی معنوی و مهدوی حاصل می‌شود، اظهار کرد: براساس دعای «اللهم وَفِّقْنا لِما تُحِبُّ وَ تَرضي اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً خدایا ما را در انجام کارهایی که مورد رضایت خودت هست موفق بدار و عاقبت امر ما را ختم به خیر کن.» عاقبت به خیری در سایه انجام فضایل اخلاقی و ترک‌ رذایل میسر می‌شود و این عاقبت بخیری آرزوی بزرگ مهدی یاوران و مهدی باوران است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) بزرگترین الگوی اخلاقی ما هستند، افزود: با الگو قرار دادن آنها می‌توانیم یک سبک زیبای زندگی مهدی‌پسند داشته باشیم و در کنار انجام کارهای نیک و شایسته ترک رذائل اخلاقی بسیار اهمیت دارد. بدون ترک گناه و‌ رذایل نمی‌شود در مسیر مهدوی قدمی برداشت.

جواهری طیب ادامه داد: علمای بزرگ ما همچون آیت‌الله بروجردی با خود نذر کرده بودند اگر بیهوده عصبانی شدم برای ترک آن عادت و رذیله سه روز روزه بگیرم. بنابراین می‌شود با نفس مبارزه کرد. با اینکه آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند چه بسا برای ترک یک صفت رذل چهل سال زمان لازم باشد، چون اگر این خصلت‌های بد در وجود انسان ریشه بدواند ترک آن مشکل می‌شود. مرحوم آیت‌الله فاطمی نیز می‌گفت که چه بسا یک بداخلاقی بی‌جا باعث شود انسان چهل سال عقب بیفتد و اعمالش تباه شود.
ترک رذایل اخلاقی و مبارزه با نفس

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: بزرگترین دشمن وجودی انسان که نفس اماره باشد انسان را به سمت این گونه صفات بد اخلاقی سوق می‌دهد و تنها راه مبارزه با نفس و ترک آنهاست، برای اینکه یک سبک زندگی زیبای مهدوی داشته باشیم، در راه ترک رذایل اخلاقی و مبارزه با نفس اگر توکل و توسل نباشد انسان کاری پیش نمی‌برد.

وی ادامه داد: توکل بر خدای قادر و توانا و توسل به امام زمان(عج) در این مسیر بسیار کارها را آسان‌تر پیش می‌برد، این کارهای مهم باید به کودکان و فرزندان هم آموزش داده شود. کودکان و فرزندان ما باید بتوانند با مبارزه کردن با نفس، آینده خود را بسازند که اگر در جایی پست یا مقامی به دست گرفت حتما خدا را در نظر گرفته و به خلق خدا خدمت کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: این مسئولیت والدین را سنگین می‌کند که به‌ فرزند خود بیاموزد در فضای مجازی هم امام زمان(عج) حضور دارد و نباید با نامحرم ارتباط بگیرد یا چت کند یا به هر کانالی سرکشی کند و این یعنی همان سبک زندگی خوب مهدوی.

وی تأکید کرد: برای حذف این رذائل اخلاقی باید سعی کنیم با توکل بر خدا و توسل به امام زمان(عج) با حضرت عهد ببندیم که هر روز بر فضایل اخلاقی خود اضافه کنیم و از رذایل کم کنیم و قطعا حضرت ولیعصر ارواحنافدا یاری می‌کنند. رذایل اخلاقی بسیار زیاد است مانند بداخلاقی، اسراف، ترک نماز و واجبات، تکبر، مسخره کردن دیگران، بخل، بی‌حجابی، تهمت، حسادت، دروغ، ظن و گمان بد به دیگران، بددهانی و فحش و‌ ناسزا دادن به دیگران، همسایه آزاری  و... اینگونه رذایل و بسیاری از موارد دیگر نمی‌گذارند انسان زندگی با معنویت و مهدی‌پسند داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه مهدویت یادآور شد: پسر مهزیار بعد از تشرف به محضر امام عصر(عج) از آن حضرت شنیدند که فرمودند پسر مهزیار مدتهاست منتظر آمدنت بودم ولی به‌خاطر دنیاخواهی و غفلت از فقرا، نیازمندان و همسایگان تو توفیق شرفیابی به حضور ما را نداشتی، نمی‌شود هم امام زمان(عج) را دوست داشت و‌ دارای صفات بد اخلاقی بود. نمی‌شود امام زمان(عج) را دوست داشت و از آن طرف دنبال جمع‌کردن پول و ثروت و از بین بردن حق دیگران بود.
نابود کننده‌های کارهای نیک

جواهری طیب با بیان اینکه حضرت از احوالات ما آگاهی دارند پس ما هم نباید از امام خود غافل شویم، اظهار کرد: خود امام زمان(عج) فرمودند «من امام زمان از احوال شما غافل و بی‌خبر نیستم و شما را فراموش نمی‌کنم.» پس ما هم برای داشتن زندگی امام زمان(عج) پسند غافل و تنبل نباشیم. نمی‌شود هم پشت سر علی(ع) نماز خواند و سر سفره چرب و نرم معاویه نشست. چه بسا شخصی نماز بخواند و روزه مستحبی و تلاوت قرآن و کمک به فقرا داشته باشد ولی از آن طرف بداخلاق باشد یا بددهن باشد یا اهل غیبت و‌ دروغ. چون همین رذایل اثر کارهای نیک را باطل می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی می‌بینیم برخی از بانوان یا آقایان می‌آیند و شکایت می‌کنند که همسر ما بد اخلاق است، سختگیر است. احترام نگه نمی‌دارد ولی بیرون از خانه با همه مهربان و خوش برخورد است. اینها واقعا برازنده یک شخص منتظر امام زمان(عج) نیست که بخواهد با این اوصاف زندگی مهدوی داشته باشد.

جواهری طیب در بخش دیگری از سخنانش به رذیلت اخلاقی گمان بد اشاره کرد و گفت: این یک نمونه از صفات بداخلاقی که تمام اعمال انسان را تباه می‌کند که البته بسیاری از مردم گرفتار همین مورد هستند و اگر هم تذکری داده می‌شود عذر بدتر از گناه می‌آورند و گناه خود را توجیه می‌کنند. در آیه ۱۲ سوره حجرات خداوند به سه صفت رذل اخلاقی اشاره می‌کند که هر سه ممکن است در یک جا انسان را گرفتار کند چون مثل حلقه زنجیر به هم متصل هستند. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از گمان فراوان بپرهيزيد. زيرا پاره‌اى از گمانها در حد گناه است. و در كارهاى پنهانى يكديگر جست‌وجو مكنيد. و از يكديگر غيبت مكنيد. آيا هيچ يک از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ پس آن را ناخوش خواهيد داشت. و از خدا بترسيد، زيرا خدا توبه‌پذير و مهربان است.»

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه غیبت یعنی در غیاب کسی حرف زدن و آن فرد در جمع نیست تا از خود دفاع کند و اگر بشنود ناراحت می‌شود، توضیح داد: اگر این صحبت که به عنوان غیبت مطرح شده است در شخص غیبت شونده نباشد، تهمت است و تهمت بسیار سنگین تر از غیبت است. گناه غیبت در قرآن کریم به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه شده است و برخی هم عذر بدتر از گناه می‎آورند که در روی شخص هم می‌گویم.

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: بنابراین شخص منتظر ظهور و منتظر امام زمان(عج) باید خود را از این رذایل اخلاقی زشت مبرا کند تا بتواند به چشم امام زمان بیاید، داشتن سبک زندگی مهدوی سخت نیست بلکه باید اراده کرد و خدا را دوست داشت و توکل بر او‌ نمود، سعی کنیم با نفس خود مبارزه کنیم و هر چه نفس گفت انجام ندهیم و این را به خانواده خود هم بیاموزیم، اگر توکل و توسل را در کنار مبارزه با نفس قرار دهیم خود امام زمان(عج) در این راه هم کمک و هم دعا می‌کنند.

وی تأکید کرد: دعای خیر امام زمان(عج) هم می‌شود عاقبت بخیری و این عاقبت بخیری در زندگی مهدوی و زیر سایه ایشان بسیار زیباست، «گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم، گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است.»


نوشته شده در   شنبه 20 آبان 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode