ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آبان 1402     |     کد : 202135

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» روانه بازار نشر شد

کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» به کوشش اسماعیل آقا بابایی بنی است که در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۵۵ صفحه به چاپ رسید.

کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» به کوشش اسماعیل آقا بابایی بنی است که در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۵۵ صفحه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» به کوشش اسماعیل آقا بابایی بنی است که در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۵۵ صفحه به چاپ رسید.

هنر یعنی تبدیل امر ذهنی به عینی و خلق آثار هنری از دیرباز فقه را در موضوعات مختلف هنر به پاسخگویی طلبیده و گاه به پویایی فقه دامن زده است.

نوشته حاضر حاصل چهار نشست علمی است: «اسم گرایی، کارکردگرایی و هویت گرایی در فقه و هنر»، «نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر»، «آزادی بیان با تأکید بر آفرینش‌های هنری» و «بازی‌های رایانه‌ای، چیستی، ضرورت‌ها و چالش‌های فقهی». در این نشست‌ها، صاحب نظران در دو مرحله موضوع شناسی و حکم شناسی، علاوه بر پاسخگویی به برخی مسائل، چالش‌هایی را برای بررسی بیشتر و برداشتن گام‌های بعدی مطرح کرده‌اند.

ساختار اثر

این کتاب در چهار نشست تألیف شده است؛ نشست اول با عنوان «اسم گرایی، کارکرد گرایی و هویت گرایی در فقه و هنر» به بررسی دوگانگی عناوین در فقه و شریعت و عملکرد فقها پرداخته و مدیریت صحنه و مصداق شناسی را تبیین کرده است.

در نشست دوم با عنوان «نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر» طرح نظریه و بیان مصادیق و نقد اول و دوم بر نظریه به نگارش درآمده است.

«آزادی بیان با تأکید بر آفرینش‌های هنری» عنوان سومین نشست از کتاب حاضر است که در آن ضوابط و معیارهای مصلحت در صدور احکام حکومتی، جایگاه آزادی بیان در ادبیات حقوقی و تلازم بین حسن و قبح اخلاقی و مجازات پذیری حقوقی مورد تأکید قرار گرفته و نقش مصلحت در حوزه آزادی بیان، نظرات و دیدگاه‌ها در خصوص ماهیت بیان و اقسام هنر در حقوق مالکیت معنوی به رشته تحریر درآمده است.

نشست چهارم با عنوان «بازی‌های رایانه‌ای، چیستی، ضرورت‌ها و چالش‌های فقهی» ضمن بررسی اهمیت بازی‌های رایانه‌ای، کاربران بازی‌های رایانه‌ای و درآمد بازی‌های رایانه‌ای، ظرفیت‌های مثبت بازی‌های رایانه‌ای، وضعیت پژوهش در بازی‌های رایانه‌ای در ایران و نگرش‌های متضاد به بازی را تبیین کرده، ضرورت مفهوم شناسی بازی‌های رایانه‌ای، اهداف بازی‌ها و تفاوت بازی‌های رایانه‌ای با رسانه‌های دیگر را شرح داده و علت نگاه منفی به بازی، تفاوت‌های لهو و لغو و لعب و ضوابط موضوع شناسی بازی‌های رایانه‌ای را مورد تأکید قرار داده است.

تفاوت‌های لهو و لغو و لعب

در ترجمه لفظ بازی و لفظ لغو، لهو و لعب مغالطه‌ای صورت گرفته است. «لغو» یعنی سخنی غیر مفید، «لهو» یعنی چیزی که انسان را از مقصد باز می‌دارد و «لعب» یعنی کاری که هدف عقلایی ندارد. اما آیا بازی این گونه است؟ بازی برخی قواعد و هدف دارد. به یک معنا همه دنیا لهو و لعب است؛ اما آیا این بار معنایی منفی - چه در عربی و فارسی - حرمت بازی را در بر می‌گیرد؟

چه بسا بتوان گفت بازی رایانه‌ای همانند بازی‌های فیزیکی، نشاط می‌آفریند و انسان زمانی که نخواهد کار دیگری بکند و بازی کند، از بازی نشاط می‌گیرد و این غیر از چیزهایی است که سبب حرمت شود.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 6 آبان 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode