ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 مهر 1402     |     کد : 201899

حجت‌الاسلام قمی:

دست کم گرفتن نوحه در مکتب حسینی خطاست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دست کم گرفتن نوحه در مکتب و آئین حسینی خطاست، گفت: ترسیم و تجلی‌هایی مانند نوحه پیوند ما را با این ماجرا که منبع نور است، فراهم می‌کند.

 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دست کم گرفتن نوحه در مکتب و آئین حسینی خطاست، گفت: ترسیم و تجلی‌هایی مانند نوحه پیوند ما را با این ماجرا که منبع نور است، فراهم می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در برج میلاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: حکایت فقط واگویه هنری و حماسی دلدادگی و دلبستگی ما نیست، فقط آیین و مناسک و رسوم ارزنده نیست بلکه ماجرا از حقیقت عالم نشأت می‌گیرد.

وی افزود: ترسیم و تجلی‌هایی مانند نوحه پیوند ما را با این ماجرا که منبع نور است، فراهم می‌کند. دست کم گرفتن نوحه در این مکتب و آئین خطاست.

قمی با بیان اینکه نیاز است ابعاد علمی این کنگره‌ها بیش از پیش جدی گرفته شود، تصریح کرد: بابت کوتاهی‌های تاکنون عذرخواهی می‌کنم و دست کسانی را که در این قالب ماندگار تلاش می‌کنند، می‌بوسم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: خاطرم هست که کم سن و سال بودیم و از قم خود را به حسینیه پنبه‌چی و بیت الزهرا (س) می‌رساندیم که نوحه و مناجات آنجا نظیر داشت و به حق امروز مجالی شده است که از حاج محمدرضا طاهری تجلیل کنیم. عنوان مهرواره را برای این رویداد می‌پسندم که باید بین‌المللی شود.

 

همچنین، میثم مطیعی داور بخش پایان‌نامه و پژوهش کنگره ملی نوحه نیز در این بخش اظهار کرد: سابقه رثا و سوگ به اندازه تاریخ بشر است. در ادیان مختلف داشتیم و در اسلام هم گریه پیامبر (ص) برای مادرشان و عموی خود حضرت حمزه (ع) را دارد. در صدر اسلام افرادی را داشتیم که شعر می‌سرودند. به طور مثال شخصی به نام صعصعه بن صوحان داشتیم که شعر می‌سرود.

وی افزود: ما قبل از ورود اسلام به ایران، سوگ سیاوشان داریم که در بخاری آمده است. صنف مویه‌گران داشتیم که مانند همین نوحه‌سرایان بودند. بعد از ورود اسلام مجالس عزاداری برای اهل بیت (ع) را داریم. با روی کار آمدن آل بویه مجالس نوحه‌خوانی و تعزیه ایجاد شد.

مطیعی گفت: همچنین، فعالیت شاعران در عرصه دینی را داریم که کسایی مروزی اولین شاعر آئینی است. یغما جندقی که در ۱۲۷۶ درگذشت مبدع نوحه‌سرایی نوین است.

این استاد دانشگاه گفت: امروز در بین هیئت‌ها مسائل جدید و سوالاتی داریم که در مجالس علمی باید درباره‌اش صحبت شود. نوحه به یک پشتوانه علمی، معارفی و هنری تکیه دارد و دعوت می‌کنم که پژوهشگران در دوره‌های بعدی آثار خود را ارسال کنند.

وی تصریح کرد: نظام مسائل هیئت و نوحه‌سرایی باید استخراج شود. بیشتر آثار ارسالی به کنگره مرتبط با نوحه نبود و برخی از آن‌ها ساختار پژوهشی نداشت. برای سال بعد محور و موضوعات پژوهشی را اعلام خواهیم کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان فرمودند اساتید دانشگاه باید بیایند و نوحه و مداحی را بررسی کنند.

مطیعی گفت: هدف کنگره و طراحان و مسئولان آن رقابت نازل و دور از شأن هیئت نبوده است و برای تشدید بیشتر دیده شدن شکل نگرفته است.

تجلیل از محمدرضا طاهری و ۲۶ برگزیده کنگره ملی نوحه

همچنین، برگزیدگان این کنگره به شرح زیر هستند:

بخش نوحه سرایان برگزیده
سعید پاشازاده از تهران
جواد فلاح از تهران
حمید رمی از دزفول
مسعود الفیصلی از آبادان

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان
محسن رضوانی از تهران
یوسف رحیمی از قم
مصطفی مداح از شهریار

برگزیدگان بخش پایان نامه، پژوهش و مقالات
بشری صاحبی از تهران
رضا خورشیدی فر از قم
سیده فرشته حسینی از تهران

برگزیدگان بخش محور‌ها
امین سمیعی از تهران
سید محمدرضا حسینی از تهران
مجتبی تاجیک از ورامین
میلاد حسنی از تهران
سید محمد حسین آل مجتبی از قم
عباس قانعی از تهران
خسرو جولاقانیان و ابراهیم جولاقانیان از گراش استان فارس

بخش عربی و آذری
عماد الکثیری از شوش دانیال
نوری جابری زاده ازخرمشهر
حسن فرحانی از خرمشهر
قیس فرحانی از خرمشهر
محمد نعمت دوست از مراغه
فاطمه عبودی اصل از حمیدیه

برگزیدگان دبیرخانه کنگره
محمدمهدی سیار
جعفر رسول زاده متخلص به آشفته

همچنین، در این مراسم از محمدرضا طاهری به عنوان پرچم‌دار نغمه‌پردازی نوین به جهت سه دهه نغمه‌پردازی و خلق نوا‌های نوآورانه و در عین حال اصیل برای جلسات عزاداری و موالید اهل بیت (ع) تجلیل شد.


نوشته شده در   دوشنبه 3 مهر 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode