ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 شهريور 1402     |     کد : 201810

در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

کارکردهای فردی و اجتماعی زیارت

پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: زیارت قبور و به‌طور خاص زیارت امامان معصوم(ع) یا پیامبر(ص) باعث رقت قلب و یادآوری آخرت و روز قیامت می‌شود و البته زمینه عبرت‌ گرفتن را نیز برای کسی که زیارت می‌کند فراهم می‌سازد.

 پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: زیارت قبور و به‌طور خاص زیارت امامان معصوم(ع) یا پیامبر(ص) باعث رقت قلب و یادآوری آخرت و روز قیامت می‌شود و البته زمینه عبرت‌ گرفتن را نیز برای کسی که زیارت می‌کند فراهم می‌سازد.

زیارتحجت‌الاسلام حسین ادبی، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره موضوع «زیارت» اظهار کرد: زیارت در ادیان گذشته به‌عنوان یک امر مقدس وجود داشته است و وقتی می‌خواستند بزرگی را بعد از مرگش مورد توجه، تقدیر و تجلیل قرار دهند برای وی مقبره می‌ساختند و این مقبره جایگاهی برای بازدید و زیارت دیگران قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: در این خصوص می‌توان به زیارت حضرت آدم(ع) از قبر هابیل و زیارت حضرت نوح(ع) از قبر حضرت آدم(ع) اشاره کرد و اینکه تابوت او را به نجف منتقل و آنجا دفن کردند که تمام این موارد در کتب تاریخی آمده، همچنین در ادیان دیگر نیز مسئله زیارت انسان‌های بزرگ و به‌طور خاص انسان‌های مقدس مرسوم بوده و است، بنابراین مسئله زیارت یک مسئله منحصر در اسلام و شیعه نیست.

ادبی بیان کرد: در اسلام نیز زیارت امر مرسومی بوده است، برای نمونه پیامبر(ص) به زیارت قبور شهدا می‌رفتند که امری مرسوم بوده است و بعد از این که اسلام پا گرفت و تثبیت شد، تأکید بسیار شد که به زیارت قبور بروید و فوایدی هم برای آن مطرح شده است.
رقت قلب؛ از فواید مهم زیارت

مدرس حوزه علمیه خراسان افزود: در روایات فراوانی از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) آمده است که زیارت قبور و به‌طور خاص زیارت امامان معصوم(ع) یا پیامبر(ص) باعث رقت قلب و یادآوری آخرت و روز قیامت می‌شود و البته زمینه عبرت‌‌گرفتن را نیز برای کسی که زیارت می‌کند فراهم می‌سازد، بنابراین از فواید مهم زیارت، رقت قلب، به یاد آخرت بودن و عبرت گرفتن ذکر شده که البته در روایات دیگری هم به این نکته اشاره شده است که زیارت امامان معصوم(ع) و پیامبر(ص) فرصتی برای توسل انسان‌ها فراهم می‌کند.

ادبی اظهار کرد: شاید نکته مهمی که باید به آن  توجه شود این است که اگر زیارت اهداف ذکر شده بالا را در خود نداشته باشد از آن اثر و فایده لازم می‌افتد، یعنی زیارت باید زمینه تقرب به خدا و توسل به او و باور به اینکه آن کسی که مورد زیارت قرار می‌گیرد نزد خداوند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌توان به او به‌عنوان فرستاده خداوند توسل جست را فراهم سازد.

وی با بیان اینکه هر عاملی که انسان را از یادکرد خدا، معاد و روز قیامت، رقت قلب و توسل به خدا و نزدیکی به خدا دور کند در زیارت نهی شده است، گفت: مثلاً در آداب زیارت گفته شده است که حتماً قدم‌ها را کوتاه بردارید، سعی کنید در لحظه‌ای که در حال زیارت هستید به مادیات فکر نکنید و خود را از عوامل مادی دور کنید و این به معنای آن نیست که دعا و خواسته درباره مادیات نباشد، بلکه انسان ممکن است برای مادیات و رفع مشکلات مادی دعا کند، اما توجهش به‌طور کامل به کسی که مورد زیارت قرار می‌گیرد نیز باشد.
حرم معصومین(ع) مکان گردشگری نیستند

ادبی تصریح کرد: یکی از نکاتی که متأسفانه اکنون در زیارات مرسوم شده است جنبه توریستی و گردشگری به خود گرفتن مکان زیارتی از جمله مرقد امامان و حرم معصومین(ع) است که باید گفت این اماکن، مکان گردشگری نیستند که ما را درگیر حاشیه‌هایی همچون زرق و برق حرم و یا عکاسی و فیلمبرداری کنند، البته ممکن است بعضی در شرایطی این کار را انجام دهند، اما در لحظه زیارت نباید درگیر این مسائل شد.

مدرس حوزه علمیه خراسان افزود: یک نکته مهم دیگر در رابطه با زیارت، شکل ظاهری آن است، در بسیاری از موارد با تمام عوامل حواس‌پرتی و عدم تمرکز پا به آرامگاه امام معصوم(ع) می‌گذاریم که این مورد باعث می‌شود نتوانیم توجه ویژه‌ای را که لازم است نسبت به امام(ع) داشته باشیم، لذا توصیه می‌شود برای انجام زیارت غسل کنید، لباس تمیز بپوشید، خود را معطر کنید و با ظاهری آراسته و با توجه، تمرکز و خالی کردن ذهن از هرگونه تشویش پا به حرم معصوم بگذارید.

وی در پایان گفت: در مکتب شیعه ما قائل به این هستیم که معصومین(ع) واسطه رزق مادی و معنوی بندگان خدا بر روی زمین و مورد احترام هستند، بنابراین اگر با همین باور به زیارت امام معصوم می‌رویم مهم این است که او را در جایگاهی ببینیم که انسانیت ما را به‌عنوان یک طالب رشد و کمال انسانی ارتقا بدهد و خداوند هم این جایگاه را به او داده است.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 21 شهريور 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode