ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 تير 1402     |     کد : 201457

حجت‌الاسلام آل‌هاشم:

رسالت اصلی روحانیون در شرایط فعلی تقویت ایمان و امیدآفرینی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: تقویت ایمان و امیدآفرینی نسبت به آینده دو توصیه مهم به روحانیون و مبلغان و رسالت اصلی آنان در شرایط فعلی است.

 نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: تقویت ایمان و امیدآفرینی نسبت به آینده دو توصیه مهم به روحانیون و مبلغان و رسالت اصلی آنان در شرایط فعلی است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، ۲۶ تیرماه، در همایش طلایه داران تبلیغ در مصلی امام خمینی(ره) تبریز، گفت: تقویت ایمان و امیدآفرینی نسبت به آینده دو توصیه مهم به روحانیون و مبلغان و رسالت اصلی آنان در شرایط فعلی است.

وی با اشاره به دیدار اخیر طلاب و روحانیون با رهبری در سالگرد حادثه مسجد گوهر شاد و تاکید ایشان بر موضوع تبلیغ و تبیین به عنوان رسالت اصلی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این تأکیدات بار دیگر ضرورت نقش آفرینی مؤثر این قشر در عرصه فرهنگی را خاطر نشان شد و ابراز نگرانی رهبری نسبت به عدم تناسب کمی و کیفی تبلیغ با حجم وسیع نیازها در سطح جامعه، لزوم ایجاد یک مرکز و انجام حرکت عظیم تبلیغی در حوزه‌ها را یادآوری می‌کند.

آل‌هاشم، خاطر نشان کرد: تغییر و بهبود شرایط فرهنگی فعلی کشور نیازمند تبلیغ و تقویت باورهای دینی و تبیین و استدلال در خصوص شبهات است و بر همین اساس رهبری علاوه بر اینکه دفع شبهه را ناکافی می‌دانند، بر لزوم اتخاذ رویکرد تهاجمی در مقابل طرف‌های معاند نیز تاکید دارند و این یعنی که گاهی روحانیون در مقابل معاندان تدافعی عمل می‌کنند.

امام جمعه تبریز افزود: البته این قشر بنا بر آموزه‌های قرآنی و متکی بر سنت هزار ساله علمی و فرهنگی، تبلیغ دین را همواره رسالت محوری خود تلقی کرده‌اند و علم آموزی و پژوهندگی را بدون عمل ناقص و بی برکت می‌دانند و اصلی‌ترین رویکرد متمایز روحانیون در قیاس با دیگران مبلغان، تبلیغ و تبیین مبانی و اصول دین اسلام است و تنها روحانیون هستند که بنا بر رسالت تبلیغی خود ارتباطی بی همتا با مردم دارند و هیچ مبلغ دیگری از این ویژگی برخوردار نیست.

وی استحاله فرهنگی و ریختن قبح گناهان را از مهم‌ترین آثار بی‌توجهی به بعد تبلیغی در فعالیت‌های طلاب و روحانیون برشمرده و گفت: اغتشاشات سال گذشته زمینه را برای قبح شکنی در برخی زمینه‌ها فراهم کرده و در صورت غفلت جبران پیامدهای آنها غیرممکن خواهد بود و باید روحانیت با توجه به این مسأله ضمن جبران عقب افتادگی در زمینه علوم شناختی و علوم انسانی، کاستی‌های خود در حوزه تبلیغ را مرتفع کند و ضمن بررسی علوم شناختی غرب از دستاوردهای پژوهشگران داخلی نیز برای ساخت مسیرهای جدید اقناع سازی بهره مند شوند.

آل‌هاشم، دیدار اخیر طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه را با رهبری و مباحث مطرح شده در این دیدار را نقطه عطف در رکن هویت طلبگی و حوزوی تبلیغ دانست و گفت: تحول اساسی در تبلیغ با حفظ مبانی بنیادی مورد تاکید رهبری است چون جامعه ایرانی در طول تاریخ درخشان خود دستاوردهای عظیمی در شکل دهی تمدن ایرانی اسلامی داشته و تحول در قشر روحانیت پویایی و تعالی همه اقشار مردم را به دنبال خواهد داشت چرا که این قشر با تار و پود زندگی ایرانی عجین است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، گفت: تحول و کارآمدسازی تبلیغ با لحاظ مقیاس نیازهای جامعه در کنار اشراف به روندهای بین المللی یک رویکرد تمدن ساز خواهد بود و در سعادت مردم، ثبات نظام و تحول جهانی نقش خواهد داشت و طبق بیانات اخیر رهبری در فرهنگ رایج حوزه باید تبلیغ اولویت اول محسوب شود و چون اهداف مختلف از برقراری قسط و عدل گرفته تا سایر امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به واسطه همین تبلیغ محقق می شود.

وی تبلیغ را رساندن پیام دین به ذهن و قلب مردم دانست و تصریح کرد: بدون تبلیغ ایمان مردم به عنوان پایه حفظ نظام از بین خواهد رفت و اگر از تبلیغ غافل شویم از حرام های الهی قبح زدایی شده و همان بلایای حاکم بر غرب، گریبان ما را نیز خواهد گرفت و بر همین اساس مخاطب امروز در فضای مجازی باید صدای رسای تبلیغ را بشنود و البته باید توجه داشت نمی‌توان با محتوا و رسانه‌های سنتی پیام دین را به گوش و قلب مخاطب رساند و استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی یکی از ضرورت هاست.

 


نوشته شده در   سه شنبه 27 تير 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode