ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 25 آذر 1404
سه شنبه 25 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 تير 1402     |     کد : 201357

بچه‌ها چگونه کتاب‌خوان می‌شوند؟

سودابه امینی با بیان ضرورت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان با وجود تکنولوژی‌های جدید می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند....

سودابه امینی با بیان ضرورت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان با وجود تکنولوژی‌های جدید می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند بچه‌ها باید در تعطیلات خوش بگذرانند و از قیدوبند رها باشند، درحالی‌که اگر دریابند که کتاب‌خوانی خود بهترین تفریح است، تلاش می‌کنند در لذت خواندن با بچه‌ها همراه شوند.

این شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگویی مکتوب با ایسنا درباره مسئله کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها وجود دارد، با توجه به این‌که در فصل تابستان قرار داریم و آنها اوقات فراغت بیشتری دارند، گفت:  کتاب و کتاب‌خوانی مبحثی مهم در زندگی کودک و نوجوان امروز است؛ نوجوانی سرشار از هوش، دانش و انرژی. کودکان و نوجوانان از منظر اطلاعات و دانسته‌ها از نسل‌های پیشین خود پیش‌تر هستند. آن‌ها هم به تکنولوژی مسلط هستند و هم دانش گسترده دارند.

او با طرح این پرسش‌ها که کتاب چه چیزی به ذهن کودک و نوجوان امروز می‌افزاید و در کتاب زیستن و با کتاب زیستن چه تحولی در کودک و نوجوان ایجاد می‌کند؟، توضیح داد: باید اشاره کنیم که کتاب خوب فرصت درون‌نگری و برون‌نگری را برای نسل جدید فراهم می‌سازد. کودک و نوجوان با مرور جهانی که نویسنده پیش روی او می‌نهد، من فردی، من اجتماعی، من بومی، من ملی و من جهانی خویش را کشف و مرور می‌کند. خود را در موقعیت شخصیت‌های داستان نهاده و در ذهن و خیال خود عمل و عکس‌العمل خود و شخصیت داستانی را می‌سازد. کتاب خوب امکان آفرینش خویشتن در جهان‌های موازی را برای خواننده کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

امینی افزود: با کتاب خوب و در ذهن مخاطب سفر در طول و عرض زمان رخ می‌دهد و جهان‌ها بازآفرینی می‌شوند. در این مسیر سیر معرفت رخ می‌دهد. دانش به بینش مبدل می‌شود؛ بینش ناب و بی‌نظیری که از کتاب‌خواندن حاصل می‌شود و جهان کودک و نوجوان را گسترش می‌دهد. ایستادن در ایستگاه‌های زندگی، با قطار پرشتابی که می‌رود تا کودک را به نوجوان و نوجوان را به جوان تبدیل کند با کتاب و کتاب‌خوانی حاصل می‌شود.

 او سپس درباره ایجاد عادت کتاب‌خوانی در بچه‌ها اظهار کرد: خانواده، مدرسه و گروه دوستان نقش مهمی در ایجاد عادت به کتاب و کتاب‌خوانی دارند. اگر والدین ساعات خاصی را به خواندن اختصاص دهند حتماً بچه‌ها به کتاب‌خوانی علاقه‌مند می‌شوند. جایگاه فیزیکی کتاب در خانه و مدرسه مهم است، داشتن کتابخانه شخصی در منزل، غنی‌بودن کتابخانه و زیبایی و آراستگی کتابخانه اهمیت کتاب را مشخص می‌کند.  کتاب‌خوانی جمعی در خانه و مدرسه و معرفی کتاب‌های جدید و ناشران معتبر نیز راهی است برای ترغیب کودکان و نوجوانان به خواندن. کتاب‌خوانی جمعی، بحث درباره کتاب‌ خوانده‌شده و کتاب‌گردی از روش‌های مهم ایجاد انگیزه در کودک و نوجوان است. بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند بچه‌ها باید در تعطیلات خوش بگذرانند و از قیدوبند رها باشند، درحالی‌که اگر دریابند که کتاب‌خوانی خود بهترین تفریح است، تلاش می‌کنند در لذت خواندن با بچه‌ها همراه شوند. کودکان و نوجوانان باید از کتاب‌خوانی برای آرامش، تمرکز و بهتر زیستن استفاده کنند.

شاعر مجموعه‌های «فرانک»، «پسر اردی‌بهشت» و «ترانه‌های زلیخا» درباره بهترین روش‌های کتاب‌خوانی نیز گفت: روش‌های ترغیب مخاطب به کتاب‌خوانی شامل معرفی کتاب، بحث درباره کتاب، کتاب‌خوانی گروهی، خلاصه‌نویسی، کتاب‌سازی و...است. بی‌اغراق می‌توان گفت بهترین محیط برای کتاب‌خوان کردن مخاطب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. فضایی مناسب با قفسه‌ باز. حضور مربی مجرب و توانمند که پذیرای گروه سنی کودک و نوجوان است. حیف که تعداد کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کم است.
 

او درباره کتاب‌های مناسب نیز بیان کرد: برای خواندن کتاب بد وقت نداریم. این اصل مهمی است که باید به کودکان و نوجوانان بیاموزیم.

به گفته امینی، کتاب‌هایی که جایزه‌های جهانی برده‌اند و ناشران و نویسندگان خوب داخلی و  خارجی می‌توانند به ذهن کودکان و نوجوانان معیار بدهند.

 این نویسنده خاطرنشان کرد:  کودک و نوجوان، مخاطب ادبیات کودک و نوجوان است. مخاطبی که در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه اهل ‌قلم و ناشران واژگان فرهنگی بوده است. این مخاطب برای انتخاب کتاب مناسب باید معیارهایی داشته باشد، تناسب زبان کتاب با زبان گروه سنی مخاطب، تخیل و عاطفه فرهیخته در متن، جذابیت متن، ساختار مدرن یا سنتی صحیح، شناخت نسل امروز توسط نویسنده، مداومت و موفقیت نویسنده در مسیر خلق ادبیات کودک و نوجوان همه‌وهمه از معیارهای مهم انتخاب کتاب خوب برای کودک و نوجوان هستند. مسلم است که مخاطب ادبیات کودک و نوجوان فی‌البداهه نمی‌تواند با همه این معیارها آشنا باشد. والدین، مربیان و معلمان می‌توانند همراهانی آگاه برای این مخاطب باشند.

سودابه امینی برخی از نویسندگان فعال حوزه ادبیات و کتاب را نام برد و گفت: نویسندگان خوبی چون هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن‌زاده، جمشید خانیان، داوود امیریان، محمدرضا شمس، طاهره ایبد، فریبا کلهر، عباس قدیر محسنی، سمیرا قیومی، فرزانه رحمانی، و شاعران ارجمندی چون قیصر امین‌پور، افشین علاء، شکوه قاسم‌نیا، اسدالله شعبانی، جعفر ابراهیمی، بابک نیک‌طلب، کبری بابایی، مهدی مردانی، حسین تولایی، مهدی مرادی، کمال شفیعی و... آثار ارزشمندی برای کودکان و نوجوانان ارائه داده‌اند . از نویسندگان خارجی هم آثار خوبی توسط نشر افق و سایر ناشرین معتبر کودک و نوجوان ارائه شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 12 تير 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode