ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 تير 1402     |     کد : 201291

آیا در ماه یا سیاره‌های دیگر هم زلزله رخ می‌دهد؟

ترک‌ها و شکاف‌های موجود بر سطح ماه و برخی از سیاره‌ها حاکی از وجود لرزه‌های در این اجرام آسمانی است. دانشمندان چنین پدیده‌ای در سطح ماه را «ماه لرزه» و در مریخ، «مریخ لرزه» می‌نامند.

ایسنا/اصفهان ترک‌ها و شکاف‌های موجود بر سطح ماه و برخی از سیاره‌ها حاکی از وجود لرزه‌های در این اجرام آسمانی است. دانشمندان چنین پدیده‌ای در سطح ماه را «ماه لرزه» و در مریخ، «مریخ لرزه» می‌نامند. آن‌ها معتقد هستند آگاهی از حقایق درونی جهان‌های دیگر به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم سیاره ما، زمین، چگونه تکامل یافته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، به تازگی از یک دانشمند در ناسا سوال شد که آیا در سیاره‌های دیگر منظومه شمسی هم زلزله رخ می‌دهد؟ و او در پاسخ گفت: «بله قطعا، منتها در آن فضا و عالم، به این لرزه‌ها زمین لرزه نمی‌گویند. اگر لرزه‌ها در ماه رخ دهد به آن ماه لرزه و اگر در مریخ باشد به آن مریخ لرزه می‌گویند. در واقع ما می‌دانیم که در ماه و سیاره‌های دیگر چنین لرزه‌هایی وجود دارند، زیرا لرزه‌نگارهایی را به ماه و مریخ ارسال کردیم و از طریق آنچه که به ثبت رسیده، متوجه شدیم که هزاران لرزه در زیر سطح ماه و سیاره مریخ وجود دارد.»

این دانشمند معتقد است که حتی اگر لرزه سنجی هم وجود نداشت که لرزش‌هایی رخ داده را ثبت کند، باز هم به یقین می‌گفتیم در کره ماه و سیاره‌های دیگر در گذشته زلزله رخ داده است، چرا که بر روی سطح آن‌ها شکاف‌هایی وجود دارد.

او می‌گوید: «در واقع، تا زمانی که ما شاهد وجود ترک‌ها و شکاف‌هایی بر روی صخره‌ها و حتی یخ‌های قمرهای سیاره مشتری با نام‌های اروپا (Europa) و اِنسلادوس (Enceladus) هستیم، با اطمینان وجود زلزله را در این مکان‌ها تایید می‌کنیم. این لرزه‌ها هستند که باعث ایجاد ترک می‌شوند.»

آیا در ماه یا سیاره‌های دیگر هم زلزله رخ می‌دهد؟

زلزله‌ها در هر مقیاس و اندازه‌ای از جمله پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالبی هستند که می‌توانند چیزهای زیادی را از درون یک سیاره به ما بگویند.

به عبارتی، زمین لرزه‌ها، مریخ لرزه‌ها و نیز ماه لرزه‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر، می‌توانند در مورد مراحل و ویژگی‌های گوناگون و نیز حقایق نهفته در این سیارات نکاتی را بازگو کنند و اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهند.

این دانشمند ناسا ادامه می‌دهد: «ما به تازگی کشف کرده‌ایم که ماه دارای یک هسته مایع کوچک است که هسته جامد خود را احاطه کرده است. ما همچنین کشف کردیم که هسته مریخ بزرگ‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم، این نکته به این معناست که در واقع چگالی کمتری دارد و درک این موضوع خود یک معمای علمی جالب است.»

 بنابراین درک و آگاهی از حقایق درونی جهان‌های دیگر به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم سیاره ما، زمین، چگونه تکامل یافته است.

پس در پاسخ به این سوال که «آیا در سیارات دیگر هم زلزله رخ می‌دهد؟» باید بگوییم، قطعاً. ماه‌ لرزه‌ها و مریخ لرزه‌های بسیاری رخ می‌دهد و احتمالا روزی فرا می‌رسد که خواهیم توانست لرزه‌سنج‌هایی را به نقاط دیگر جهان ارسال کنیم تا لرزه‌های اروپا و انسلادوس (قمرهای مشتری) و حتی نقاط دورتری را به ثبت برسانیم.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 4 تير 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode