ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 ارديبهشت 1402     |     کد : 200919

رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت:

استیضاح وزیر به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه استیضاح وزیر صمت گفت: شاید برخی تلقی کنند استیضاح وزیر به معنای اختلاف میان دولت و مجلس است ولی اینگونه نیست بلکه تلقی ما از این استیضاح تلقی همدلی و همراهی است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه استیضاح وزیر صمت گفت: شاید برخی تلقی کنند استیضاح وزیر به معنای اختلاف میان دولت و مجلس است ولی اینگونه نیست بلکه تلقی ما از این استیضاح تلقی همدلی و همراهی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری امروز، دهم اردیبهشت، در جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ممکن بود برخی تلقی کنند استیضاح وزیر به معنای اختلاف میان دولت و مجلس است، ولی با حضورم خواستم بگویم که چنین نیست و من از نمایندگان و استیضاح‌کنندگان که دغدغه زندگی مردم را دارند تشکر می‌کنم. تلقی ما از این استیضاح تلقی اختلاف نیست بلکه تلقی همدلی و همراهی است.

وی وزارت صمت را یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌ها عنوان کرد و افزود: مدیران مختلفی در وزارت صمت جابجا شدند و ثبات در مدیریت در این وزارتخانه موضوع مهمی است که برای تولیدکننده این پیام را در پی دارد که این ثبات می‌تواند به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سازنده کمک کند. شاید در سه چهار ماه اول کار بود که موضوع استیضاح آقای فاطمی امین مطرح شد و مطرح شدن آن در ابتدای فعالیت وزیر صمت خیلی منطقی نبود، ولی در نهایت وزیر استیضاح شد که در دور اول استیضاح آقای فاطمی امین، وی با آرای بیشتری نسبت به جلسه رأی اعتماد مواجه شد.
حساسیت وزیر صمت به فساد و رانت

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر صمت به پاکدستی، ضدرانت‌خواری و ضدروابط ناسالم مشهور است، ادامه داد: در نظرات استیضاح‌کنندگان هم این موضوعات مطرح شد و لذا وزیر صمت نسبت به رانت‌خواری و مافیا حساس است.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره وضیت بازار خودرو گفت: طبیعی است در بازار خودرو مافیا وجود داشته باشد، چون قیمتش بالاتر و سودش بیشتر است، ولی نقطه اتفاق ما و دوستان مجلس این است که وزیر صمت با مافیا مقابله کرده است. گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی و وزارت صمت نشان می‌دهند در حوزه‌های تولید، معدن، تجارت و سرمایه‌گذاری همه شاخص‌ها در کشور رشد داشتند. اگر می‌خواهند وزیری را ارزیابی کنند باید به گزارش عملکرد آن وزیر نگاه شود. کاری که در بخش معدن صورت گرفته و در حوزه تولید واقعاً بی‌نظیر است.

رئيس‌جمهور ادامه داد: کافی است نگاهی به شاخص‌های تجارت کشور بیندازید. آمارها از رشد تجارت ایران با کشورهای منطقه خبر می‌دهند و طی سال‌های گذشته این اتفاق بی‌سابقه بود.
وضعیت خودروسازی مساعد نیست

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به وضعیت صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قبول دارم وضعیت خودروسازی مساعد نیست و این بخش نیازمند تحول است. در دولت سیزدهم گام‌هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش‌های آن نیز موجود است. همانطور که گفتم خودروسازی نیازمند تحول است اما در تعیین تکلیف دو شرکت خودروساز باید دید چقدر کار شده و آنها را پیگیری کرد. طی بازدیدی که از یکی از شرکت‌های خودروسازی داشتم دستور هشت‌بندی را صادر کردم.

رئیس جمهور تأکید کرد: اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم خیلی مناسب نیست بلکه ضروری است بخش صنایع و معادن و عرصه تجارت هم ارزیابی‌هایی صورت گیرد. رشد کمی و کیفی صنعت خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است و به مردم وعده داده‌ایم باید میزان تولید و هم کیفیت افزایش یابد و در این مدت هم در حوزه کمیت و هم کیفیت اقداماتی صورت گرفته ولی قبول دارم به نقطه کمال نرسیده‌ایم و مشکلات همچنان باقی است. پس اینکه وزیر صمت را فقط به خاطر وضعیت بازار خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم درست نیست. وزارت صمت بخش‌های مختلفی دارد و خودروسازی یک بخشی از وظایف آن است.

وی ادامه داد: در زمینه برخورد با مافیای خودرو وزارت صمت عملکرد خوبی داشته است. باید با مافیای خودرو برخورد شود و پرونده کسانی که با آنها برخورد شده در قوه قضائیه موجود است و در زمینه برخورد با برهم‌زنندگان ثبات بازار خودرو شدیدترین برخوردها را داریم و دولت بیش از هر نهاد دیگر به مقابله با فساد و ناکارآمدی پرداخته است. حتی دستور داده‌ام با کسانی که در زمینه واگذاری خودرو روند غیرمعمول را طی کرده‌اند برخورد شود.  

رئیس جمهور با بیان اینکه قوانین مجلس و اقدامات دولت مکمل یکدیگر در کنترل قیمت خودرو محسوب می‌شوند، عنوان کرد: دولت به صورت دقیقه‌ای با مافیا و جریان سوداگری و قیمت‌سازی‌ها در بازار خودرو مقابله می‌کند. حتماً باید در داوری عملکرد یک مسئول همه اقدامات مسئول بررسی شود. تصمیم گرفته شد که به مادران دارای دو فرزند خودرو داده شود و این در راستای ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت خوب است اما ما این ۵۰ درصد را وارد بازار کردیم. وقتی رئیس شورای رقابت می‌گوید سریع از طریق بورس به این مسئله خاتمه داده شود و در نهایت ۲۰ هزار واحد بورس در یک روز ریزش پیدا می‌کنند باید در نظر گرفته شود. یک تصمیم هم مجمع تشخیص مصلحت می‌گیرد و در نهایت بخش‌های مختلف تصمیم گیری می‌کنند اما وزیر مربوطه مورد سؤال قرار می‌گیرد. یقین بدانید پاکدستی و مبارزه با فساد از مسائل مهم و اولیه ماست و مورد توجه قرار می‌گیرد. بخش‌های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می‌گیرند اما از وزیر صمت پرسش می‌شود؟ باید بخش‌های مختلف و عوامل مختلف را در نظر گرفت.
استیضاح و تذکر را جلوه اختلاف نمی‌دانیم

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه استیضاح و تذکر را جلوه اختلاف نمی‌دانیم و معتقدیم که باید میان مجلس و دولت همدلی وجود داشته باشد، افزود: خط قرمز دولت فساد و رانت است و به هیچ عنوان حتی یک ساعت و یک دقیقه از مسئله مقابله با مافیا و فساد عبور نکرده‌ایم. نه ما از آن می‌گذریم و نه مجلس.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت به مجلس گفت: ما به محض اینکه مجلس موافقت کند هم موافق تشکیل وزارتخانه هستیم و هم با تشکیل سازمان مخالفتی نداشته‌ایم؛ چراکه می‌خواهیم به وضعیت بازار سامان داده شود.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 11 ارديبهشت 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode