ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 فروردين 1402     |     کد : 200715

حجت‌الاسلام خسروپناه:

انس با نهج‌البلاغه دغدغه حجاب را مرتفع می‌کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رونمایی از آثار پنج جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» گفت: اگر با نهج‌البلاغه و کلام امیرالمؤمنین(ع) انس بگیریم دیگر دغدغه مسئله حجاب را نخواهیم داشت و زندگی علوی را احساس می‌کنیم.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رونمایی از آثار پنج جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» گفت: اگر با نهج‌البلاغه و کلام امیرالمؤمنین(ع) انس بگیریم دیگر دغدغه مسئله حجاب را نخواهیم داشت و زندگی علوی را احساس می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از آثار پنج جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» تفسیر ادبی از نهج‌البلاغه نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر، امشب، ۱۴ فروردین ماه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر، مؤلف این آثار پنج جلدی به عنوان سخنران نخست بر ضرورت رفع ضعف‌ها و کاستی‌ها در امر ترجمه متون مذهبی اشاره و اظهار کرد: برخی ترجمه‌ها کاستی دارد و حق برخی واژه‌ها را ادا نمی‌کند و لذا ضروری است گره‌هایی که در برگردان فارسی وجود دارد، رفع شوند.

وی با اشاره ویژگی‌های اثر مذکور گفت: بیش از ۷۴۷ آیه در این پنج جلد آمده و تقسیر شده و همچنین مقدمه‌ای را ارائه شده است تا ذهن فرد آماده شود و از سوی دیگر تلاش شده با آوردن پیام‌های کوتاه در این پنج جلد به شبهات پاسخ داده شود.

این نویسنده و مفسر نهج‌البلاغه در پایان جلد پنج را مملو از نمایه‌های زیبا دانست و مطالعه آن را توصیه کرد و اذعان کرد که کوشیده است تمام ابعاد نهج‌البلاغه را در این پنج جلد تقدیم مخاطبان اثر کند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع، دبیر نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در سخنانی افزود: مشکل ما این است که برخی به اثربخش بودن آثار الهی و دینی مانند قرآن و نهج‌البلاغه ایمان ندارند. کار وقتی به صورت مردمی و خودجوش انجام، معرفی و گسترش یابد قطعاً از اثربخشی بالایی برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سه جلد تفسیر نهج‌البلاغه دارند و ما از متولیان چاپ و نشر این آثار خواهش کردیم اجازه دهند این سه جلد را در یک جلد و با قیمت ۳۰ هزار تومان به چاپ برسانیم و حتی فروش ۱۰۰ هزار جلدی آن را هم در سال تضمین کردیم ولی خبری نشد. به باور من اگر کار‌ را به جوانان بسپاریم، آن کار اثربخش خواهد بود.

دبیر نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در پایان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب دو سال قبل به رئیس دولت سیزدهم توصیه کردند نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را جدی بگیرید و دو سال است که منتظر هستیم ایشان این نامه را جدی بگیرند.
قرآن منهای عترت؛ یعنی قرآن معاویه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، نماینده ادوار مجلس به عنوان سومین سخنران این مراسم، قرآن و عترت را دو مقوله جدایی‌ناپذیر از یکدیگر دانست و گفت: اگر عترت را از قرآن جدا کنیم قرآن معاویه را در دست داریم.

به گفته وی حرکت مبتنی بر نهج‌البلاغه در ابعاد بین‌الملل بازتاب خوبی خواهد داشت.

نماینده ادوار مجلس نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را در گسترش نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی مؤثر توصیف کرد و ادامه داد: امروزه در دانشگاه‌ها بحمدالله نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی به خوبی جا افتاده و تعداد مقالات مرتبط با نهج‌البلاغه‌شناسی کاملاً گواه این واقعیت است.

رهبر با تقدیر از نویسنده آثار پنج جلدی مذکور، این آثار را زیبا و جوان‌پسند دانست و به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد که این شورا به یکی از پایگاه‌های نهج‌البلاغه‌شناسی در سطح جامعه تبدیل شود.

وی بیان کرد: نهج‌البلاغه باید در زندگی یکایک ما نمود و جلوه یابد و شعار ما این باشد با نهج‌البلاغه زندگی کنیم. با نهج‌البلاغه باید به دنیا ساختار و الگوی عملی حکومت علوی را نشان دهیم و باید به فکر این باشیم که میراث نهج‌البلاغه را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار امیدواری کرد که وزارت ارشاد در حوزه عترت از برکات کلام امیرالمؤمنان در نهج‌البلاغه برای گسترش بهره مندی جامعه انسانی از آن برنامه ریزی داشته باشد.
فهم و تدریس نهج‌البلاغه؛ نیازمند مهارت بسیار

به گزارش ایکنا، سخنران پایانی این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که آثار پنج جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» را خوش‌خوان و جوان پسند و اثر ذی‌قیمت توصیف کرد.

وی در سخنانی فهم و تدریس نهج‌البلاغه و خواندن آن را سخت عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه واژگانی را انتخاب کرده‌اند که با وجود کوتاه بودن اما پرمغز و پرمحتوا هستند و ضروری است برای تفسیر و تحلیل آن از توان و سواد بسیار بالا برخوردار بود، البته ناگفته نماند واژگان نهج‌البلاغه منبعث از واژگان قرآنی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تا زنده هستیم باید برای یک بار هم شده نهج‌البلاغه را بخوانیم و از آموزه‌های مکتب امیرالمؤمنین(ع) محروم نشویم. متأسفانه برخی از ما شیعه شناسنامه‌ای هستیم ولی شیعه معرفتی نیستیم. به عنوان مثال منِ مسلمان نهج‌البلاغه را کامل نمی‌خوانم ولی مسیحیان نهج‌البلاغه را کامل خوانده‌اند. اگر با نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) انس بگیریم دیگر دغدغه حجاب نخواهیم داشت و زندگی علوی را احساس می‌کنیم.

وی در پایان انس با قرآن و نهج‌البلاغه را حاصل لقمه حلال و سبک زندگی علوی دانست.

در انتهای این مراسم از آثار پنج جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» تفسیر ادبی از نهج‌البلاغه رونمایی شد.

گزارش از سعید امینی


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 15 فروردين 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode