آیتالله سیدعلی میلانی ضمن اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) در توصیف امام عصر(عج) تصریح کرد: بحث میشود که در زمان غیبت میشود با امام زمان(عج) ملاقات کرد یا نه که به اعتقاد بنده میشود و واقع هم شده است.
در آستانه فرارسیدن نیمه شعبان و روز میلاد امام عصر(عج) آیتالله سیدعلی میلانی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به شرح و تبیین روایتی از امیرالمومنین(ع) در توصیف امام عصر(عج) پرداخت که بیانات ایشان را در ادامه میخوانید؛
«اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَيِّنَاتُهُ؛ آرى، زمين هيچگاه از حجت قائم خداوندى خالى نمىماند؛ خواه آشكار و مشهور باشد يا ترسان و پنهان از ديدهها، تا حجتها و نشانههاى روشن دين خدا از ميان نرود»(حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه) این روایت از امیرالمومنین(ع) به سندهای متعدد از ایشان نقل شده است، حتی میتوانم ادعای تواتر کنم و شکی در صدور روایت وجود ندارد. از قضا این روایت از امیرالمومنین(ع) در بعضی منابع دست اول اهل سنت روایت شده است. بنده این روایت را از امیرالمومنین(ع) در کتاب «فتح الباری؛ شرح صحیح البخاری» دیدم که از مهمترین کتب اهل سنت و مهمترین شرح صحیح بخاری است.
امیرالمومنین(ع) در این روایت به چند مطلب اشاره میکنند؛ مطلب اول این است که در هر زمان باید از ناحیه خداوند متعال حجتی بر خلائق وجود داشته باشد و این یک واقعیتی است که دلایل بسیاری دارد که خداوند متعال باید در هر زمان حجتی در زمین قرار بدهد. نکته دوم این است که این حجت به نصب خود خداوند متعال است.
نکته مهم دیگر این است که امیرالمومنین(ع) در این روایت از غیبت امام زمان(عج) اخبار میدهند یعنی امام اول از غیبت امام دوازدهم اخبار میکند. مسئله غیبت امام زمان(عج) امری بسیار مهم است که روایات متعددی از خود پیامبر اکرم(ص) پیرامون آن داریم. امیرالمومنین(ع) میفرمایند این حجتی که باید از ناحیه خداوند متعال بر خلائق باشد إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً یعنی حجت خداوند یا ظاهر است و مردم او را میشناسند یا غائب است. البته حکام جور چه در زمان بنی امیه و مروانیان و چه در زمان بنی العباس، نگذاشتند مردم از ائمه اطهار(ع) استفاده کنند. در آن دوران امام حضور داشتند ولی حکام جور مانعتراشی میکردند. وظیفه امام معصوم در هر زمان حفظ دین است که نگذارد در دین بدعتی گذاشته شود چه زیادتا چه نقصانا. پس تعلیم دین و نشر دین از وظایف امام است اما شما ببینید با ائمه چگونه برخورد کردند. مثلا امام کاظم(ع) چرا باید سالها در زندان باشند. حجت الهی است، ظاهر است، مشهور است، موجود است ولی نگذاشتند امت از وجود ایشان استفاده کنند.