ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 دي 1401     |     کد : 199939

رئیس حوزه‌ی علمیه آذربایجان شرقی:

تمدن اسلامی آخرین حلقه‌ی تمدن الهی است

ئیس حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی در حقیقت آخرین حلقه‌ی تمدن الهی است اظهار کرد: تمدن اسلامی با وجود نورانیت پیامبر اکرم (ص) در جهان اتفاق افتاد.

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی در حقیقت آخرین حلقه‌ی تمدن الهی است اظهار کرد: تمدن اسلامی با وجود نورانیت پیامبر اکرم (ص) در جهان اتفاق افتاد.

حجت الاسلام اسماعیل روشن تن، چهارشنبه ۳۰ آذرماه، در مراسم افتتاح نمایشگاه نقش مسلمانان در فناوری و نواوری در دانشگاه فنی‌وحرفه ای استان افزود: اسلام چراغ روشن تمدن الهی است که تاکنون نیز این چراغ روشن است و ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه هر دو مانند یک بال ترقی برای یک مجموعه است و ما دنبال وحدتی هستیم که هدف ما است، هدف ما یک جامعه‌ی پیشرفته و متعالی است.

وی بیان کرد: زمانی که اسلام در دوران پرشکوه خود بود برابر با دوره‌ای بود که قرون وسطی و اروپا در ظلمت و تاریکی بودند در این هنگام اسلام دوران مشعشل خود را با ابن میثم‌ها و بزرگان دیگری سپری می‌کرد.

رئیس حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: بزرگانی که نامشان در تاریخ گران‌سنگ به بلندای این مرز وبوم بر تارگ عرش این مملکت آمیخته است، ما شاگردان و خلف صالح همان دانشمندان و عالمان و فرهیختگانی هستیم که همین امروز هم فرزندان آن دانشمندان در تمامی دانشگاه‌های کشور در حال درخشش هستند.

وی در ادامه با اشاره به یکی از تفاسیر علامه طباطبائی گفت: وقتی که به تاریخ اسلام نگاهی می‌اندازیم، مرحوم علامه طباطبایی در یکی از تفاسیر به نکته‌ی جالبی اشاره می‌کند، اگر ما در ابتدا با ترجمه بودیم در انتها با ابتکار این مسیر را ادامه دادیم، در ایران بزرگانی بودند که اگر رفرنس آنها در کتاب‌های کنونی نبود آن کتاب‌ها مورد قبول کسی نبودند.

حجت الاسلام روشن تن ادامه داد: روزی که ما را به دلیل برخی مسائل تحقیر می‌کردند و ماهم در اثر این عوامل به خود تحقیری رسیده بودیم، اما امروزه ما در دنیا باتلاش به جمع باشگاه‌هایی پیوستیم که در همان‌ها تحقیر شده بودیم.

وی افزود: من معتقدم اگر ما همان جامعه‌ی امام،تراز و پیشرفته را چه در بخش‌های دانشگاهی و چه در بخش‌های علمی نافع دیگر ادامه داده و فلسفه‌ی آن دانش را عهده‌دار شده و فنون علوم را فرا گیریم مطمئنا به آن جامعه‌ی امام و پیشرفته‌ای که هدف همه‌ی ما به خصوص دانشگاه است، می‌رسی

وی با اشاره به عصر طلایی مسلمانان افزود: بنا به تعبیر علامه طباطبائی که می‌گوید عامل اصلی اشتغال مسلمانان به صورت نقل و ترجمه در ابتدا بود و در انتها به ابتکار منتهی شد، ما شاهد مطالبی هستیم که در قرن دوم تا قرن پنجم که عصر طلایی مسلمانان به شمار می‌رود ، همین عصر را وقتی ملاحظه می‌کنیم مقارب با قرون وسطی و تاریک در غرب است .

وی بیان کرد: حسین نصر تعبیری دارد که می‌گوید پس از آنکه وحی اسلامی توانست به تمدن جدید رنگ مشخص اسلامی دهد، با علم و ادب شروع به نشان دادن سایش‌های خود به دیگران کرد، که همه‌ی این موارد نشان‌دهنده‌ی این اندیشه‌ی اسلامی است که این تمدن سازان همچنان هستند، و همچنان پاینده خواهند بود.

روشن تن متذکر شد: اگر ما در گذشته بزرگانی داشتیم که نامشان در تاریخ می درخشید امروز نیز نگران نیستیم، زیرا فرزندان همین مرز و بوم راه و نام آن بزرگان را ادامه می‌دهند، 

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: راه دانش را باید طی کنیم و مطمئنم که اسلام سنگرهای کلیدی علمی جهان را تا ابد فتح خواهد کرد که این دور از انتظار نیست.


نوشته شده در   پنجشنبه 1 دي 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode