ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: امروز بعد از گذشته ۱۴۰۰ سال از شهادت امام حسین(ع)، جریان عاشورا همانند اوایل اسلام مطرح و جریان ساز است و نهضت اباعبدالله(ع) یک نهضت فکری و فرهنگی بوده و سنبل و حرکت آفرین است.
حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در مراسم عزاداری ماه محرم که با همکاری اداره اوقاف وامور خیریه ناحیه دو شهرستان تبریز و حوزه دو بسیج امام حسن مجتبی(ع) بسیج خواهران حوزه دو کوثر در پارک طوبی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: اباعبدالله (ع) محور عالم وجود بوده و بنای عالم بر اساس ایشان بنا شده است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قصه عاشورای امام حسین (ع) از ابتدای بنای عالم مطرح شده است، افزود: از دوران حضرت آدم (ع) تا زمانی که حضرت نوح (ع) گرفتار طوفان شد، وقتی حضرت ابراهیم(ع) به آتش انداخته شد و یا حضرت موسی (ع) میخواست دریا را بشکافد، تمامی پیامبران به اباعبدالله (ع) متوسل میشدند.
وی ادامه داد: زمانی که حضرت فاطمه(س) قنداقهی اباعبدالله(ع) را به آغوش پدرش داد، خاتم انبیا(ص) با گریه شروع به بازخوانی کربلا کرد. وقتی امیرالمؤمنین (ع) نیز به جنگ صفین میرفت و مسیرش از کربلا میگذشت، دقایقی را در کربلا استراحت کرد و سپس قصه کربلا را شروع به طرح کرد.
حسینی با تاکید بر اینکه جریان قصه عاشورا تا مهدویت ادامه خواهد داشت، گفت: در زیارت عاشورا نیز دو بار بحث از مهدویت مطرح میشود.
وی افزود: قرآن کریم خطاب به امت اسلام میگوید: شما بهترین امت هستید تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر کنید و ایمان به پروردگار متعال پیدا کنید. حال جای سوال است که ۵۰ سال بعد از فوت پیامبر (ص)، وقتی امام حسین (ع) مکه را به قصد کربلا ترک میکند چه عواملی باعث شد تا ایشان بگوید: تا قیامت، مثل من حسین با مثل یزید بیعت نمیکند.
وی با بیان اینکه نامه و دعوت کوفیان از امام حسین(ع)، زمینه ساز قیام ایشان نبود بلکه این زمینه پیش از آن ایجاد شده بود، اظهار کرد: وقتی محمد حنفی به امام (ع) گفت که یا متواری و یا به یمن به جای کوفه برود، امام حسین(ع) فرمود: من نمیخواهم در جامعه فساد ایجاد کنم و به رفاه برسم بلکه میخواهم مسیرمنحرف شده نبوی و علوی را به جایگاه خود بازگردانم و امر به معروف و نهی از منکر کنم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اگر امام حسین(ع) عظیم است، اسلام اعظم تر بوده و امام(ع) جان خود را برای بقای اسلام فدا کرد.
وی در خاتمه در خصوص عوامل که علی رغم حضور اصحاب پیامبر اکرم(ص) بعد از ۵۰ سال منجر به قیام عاشورایی شد، گفت: عدم توجه به پیام رهبری جامعه اسلامی و سفارشات پیامبر اکرم، رنگ باختن معنویت بعد از پیامبر، عدم انجام وظیفه از روی خواص و افول غیرت دینی در جامعه اسلامی از جمله این عوامل بوده است.