ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 خرداد 1390     |     کد : 19897

اكثر دانش‌آموزان از رياضي گريزان نيستند؛ جذابيت درس رياضي در دست معلمان

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اكثر دانش آموزان از درس رياضي گريزان نيستند، رياضي براي كساني كه در اين درس با معلم خوبي روبرو نشده‌اند درس سختي است.

 دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اكثر دانش آموزان از درس رياضي گريزان نيستند، رياضي براي كساني كه در اين درس با معلم خوبي روبرو نشده‌اند درس سختي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، مهدي نويدادهم كه هم‌اكنون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش است، فعاليت خود را در وزارت آموزش و پرورش به عنوان معلم رياضي آغاز كرده است و تجارب ارزشمندي نيز در اين زمينه دارد.

با وي در خصوص درس رياضي و چگونگي شيرين كردن اين درس براي دانش‌آموزان پرداختيم.

* معلم خوب درس رياضي را شيرين مي‌كند

نويد ادهم در پاسخ به اين پرسش كه «چرا از گذشته دانش‌آموزان از درس رياضي گريزان بودند و به دانش‌آموزاني كه در اين درس نمره بالايي را كسب كنند، زرنگ مي‌گويند؟»، گفت: البته اين قضاوت را قبول ندارم؛ اكثر دانش آموزان از درس رياضي گريزان نيستند، رياضي براي كساني كه در اين درس با معلم خوبي روبرو نشده‌اند درس سختي است.

وي ادامه داد: معلم قوي و توانمند اين درس به ظاهر سخت را مي‌تواند شيرين و دلنشين كند؛ درس رياضي جزء دروسي است كه اگر فرد در فضا رياضي وارد شود ذهن و تفكر رياضي پيدا كند، خودش در پي آن مي‌رود.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش اضافه كرد: وقتي فردي مسئله‌اي را حل مي‌كند، به ابهامي پاسخ مي‌دهد به حدي در وجودش احساس نشاط و شادي دروني مي‌كند كه اين خود محرك براي اقدامات بعدي وي مي‌شود.

وي افزود: معلمي كه خود لذت تفكر رياضي و به تعبير دقيق‌تر ذهن رياضي را نچشيده و منطق و تفكر رياضي در ذهنش‌اش حاكم نيست، نمي‌تواند آن لذت را به دانش‌آموزان منتقل كند.

* دروس فلسفه و منطق به داشتن ذهنيت رياضي كمك مي‌كنند

نويد‌ادهم بيان كرد: معتقدم فرآيند تعليم و تربيت از مباحث بسيار ريشه‌اي ما هست، دانش‌آموزان در شرايط فعلي جامعه و متناسب با مقتضيات زمان نياز دارند كه ذهني منطقي و فلسفي پيدا كنند.

وي با تأكيد بر اينكه فلسفه و منطق از دروسي است كه به داشتن ذهنيت رياضي كمك مي‌كند،‌ عنوان كرد: اين دروس به ساماندهي و مهندسي ذهن كمك مي‌كنند و ما به شدت به اين دروس نياز داريم چراكه دانش آموزان، رياضي را فقط در قالب عدد نبايد ببينيد.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ بيش از عددها تفكر رياضي است كه بايد در ذهن شكل بگيرد، دارا بودن قدرت تجزيه، تحليل، علت‌يابي پديده‌ها و تحليل منطقي امور فردي ‌و اجتماعي معلول تفكر رياضي است كه بايد بين ساير دروس آن‌ را تقويت كنيم.

* محتواي كتاب‌ها، روش تدريس و شايستگي حرفه‌اي موجب شيرين شدن درس رياضي مي‌شود

نويد ادهم در پاسخ به اين پرسش كه چه اقداماتي بايد صورت بگيرد تا درس رياضي از اكنون براي دانش‌آموزان شيرين شود، گفت: بخشي از مسئله به محتواي مباحث كتاب‌هاي درسي مربوط مي‌شود و بخش اعظم آن به روش‌ها، توانمندي و شايستگي‌هاي حرفه‌اي معلم مربوط مي‌شود؛ بيشترين سرمايه گذاري‌هاي را بايد در آموزش معلمان و افزايش صلاحيت حرفه‌اي معلم معطوف كنيم.

وي ادامه داد: معلمي كه خود رياضي نخوانده است و با اجبار درس رياضي را تدريس مي‌كند، به دليل اينكه از اين درس لذت نمي‌برد حس انتقال لذت را به دانش‌آموزان ندارد.

* كتاب‌هاي رياضي بايد بازنگري شود

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: البته در اين قسمت بايد سرمايه‌گذاري كرد و‌ در عين حال كتاب‌هاي درسي را هم بازنگري كرده و با مراحل رشد و روان شناسي‌ رشد دانش آموزان مناسب‌سازي كنيم.

وي در خصوص توجه به درس رياضي در برنامه درسي ملي گفت: هنوز برنامه درس ملي در صحن علني شوراي عالي آموزش و پرورش مطرح نشده است و در كمسيون‌ها در دست بررسي است.

نويد ادهم به حضور خود در گذشته در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اشاره كرد و ادامه داد: آن زمان كه در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي بودم به دليل همان حساسيت كه نسبت به گروه رياضي، طرح‌ها و برنامه‌هاي درس رياضي داشتم، اقداماتي را كه قبل از من انجام شده بود را سعي كردم با قوت ادامه دهم تا به سرانجام برسد و خوشبختانه خيلي از آن موارد همان زمان به نتيجه رسيده و بسياري از آنها اين روزها به بار نشسته است.

وي در پايان بيان كرد: تغييرات‌ كتاب‌هاي رياضي دوره راهنمايي و دبيرستان كه حداقل دو دهه تغيير پيدا نكرده بود، آغاز شده است و راهنماي برنامه‌ آن نيز تنظيم شده است؛ اينها تغييرات مثبت و خوبي بود كه انجام شد و اميدواريم ادامه پيدا كند و تأثير خود را بگذارد.


نوشته شده در   يکشنبه 1 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode