ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 بهمن 1400     |     کد : 198097

حرکت آسانسوری به سمت پیری جمعیت

پیچیدن صدای خنده کودکان در خانه، دیدن شیطنت‌ها و شیرین‌زبانی‌های آن‌ها برای هر کسی دلنشین است، اما امروز زوج‌های جوان تمایل چندانی به فرزندآوری ندارند...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پیچیدن صدای خنده کودکان در خانه، دیدن شیطنت‌ها و شیرین‌زبانی‌های آن‌ها برای هر کسی دلنشین است، اما امروز زوج‌های جوان تمایل چندانی به فرزندآوری ندارند، شاید یکی از عمده‌ترین دلایل آن که از زبان خودشان بیان می‌شود، مسائل و مشکلات اقتصادی، هزینه‌های بالای تولد تا تحصیل و دردسرهای تربیت فرزند است و شاید کمتر کسی بگوید که علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارد.

به گزارش ایسنا، زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده، نرخ رشد جمعیت در کشور در حال کاهش است، مسائل متعددی در بحث فرزندآوری در جامعه مطرح می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد عوامل گوناگونی دست به دست هم داده‌اند تا خانواده‌ها زیر بار قبول مسئولیت فرزند نروند.

امروز شاید مسائل فرهنگی بر مسائل اقتصادی در بحث فرزندآوری پیشی گرفته است، در انتهای دهه شصت تبلیغات گسترده‌ای در کشور بر بحث کنترل جمعیت صورت گرفت و شعار " فرزند کمتر- زندگی بهتر" در ذهن همه افراد جامعه نقش بست، در کنار اقدامات تبلیغی، خانوارهایی که اقدام به فرزندآوری می‌کردند و تعداد فرزندان آن‌ها از سه فرزند بیش‌تر می‌شد، این فرزندان از داشتن برخی حقوق اجتماعی محروم می‌شدند.

اکنون پس از چند دهه تبلیغات گسترده در حوزه کنترل جمعیت، تشویق مجدد خانواده‌ها به فرزندآوری کاری بسیار دشوار است، زیرا از نظر فرهنگی بسیاری از افراد نمی‌پذیرند که تعداد فرزندان آن‌ها از دو فرزند تجاوز کنند، بسیاری از خانواده‌ها نیز معتقدند که اگر تعداد فرزندان آن‌ها کم باشد، می‌تواند فرصت بیش‌تری برای تربیت و رسیدگی به فرزندان خود داشته باشند.

مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از تبعات پیری جمعیت در کشور، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را مصوب کرد، در این طرح مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری خانواده‌ها در نظر گرفته شده است، حال باید دید در مرحله اجرا این طرح تا چه اندازه موفق خواهد بود و آیا وعده‌های داده شده عملیاتی خواهد شد، البته این طرح موافقان و مخالفان بسیاری را دارد و مخالفان معتقدند این طرح نمی‌تواند چندان در بحث افزایش جمعیت موثر واقع شود، اگر شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا کند، خانواده‌ها خود اقدام به فرزندآوری خواهند کرد و نیازی به مشوق نیست.

‌ طی ۳۰ سال آینده نرخ رشد جمعیت در کشور منفی خواهد شد

عبدالرضا کریمی- مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شاهد تحولات جمعیتی در کشور هستیم، اظهار کرد: ایران در وضعیت پنجره جمعیتی قرار دارد، یعنی اینکه عموم جمعیت کشور جوان است، اما باید به مسائل مرتبط با جمعیت بیش از گذشته توجه شود.

وی افزود: اگر روند موالید و فوت در کشور به همین منوال ادامه داشته باشد، طی ۳۰ سال آینده نرخ رشد جمعیت در کشور منفی خواهد شد، باید از هم‌اکنون برای جمعیت میانسال در کشور برنامه داشته باشیم.

کریمی با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: در این قانون تسهیلاتی برای ازدواج جوانان و فرزندآوری در نظر گرفته شده و این قانون جهت اجرا به نهادهای متولی ابلاغ شده است، دبیری این کمیته در چهارمحال و بختیاری بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جمعیت استان از سال ۱۳۳۵ از ۲۳۳ هزار نفر به یک میلیون و ۳۳۸ هزار نفر طبق برآوردها در سال ۱۴۰۰ رسیده است، یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در ۱۲ ماه منتهی به سال ۹۹ در استان ۱.۲۳ درصد بود که این عدد در ۱۲ ماه منتهی به ۱۴۰۰ به ۰.۸۵ درصد رسید.

وی با تاکید بر اینکه شیب نزولی کاهش نرخ جمعیت در چهارمحال و بختیاری بالاتر از نُرم کشوری است، بیان کرد: جمعیت جوان استان در سال ۱۴۰۰، ۲۶۲ هزار و ۹۹۴ نفر برآورد شده که در این بخش نیز شیب نزولی کاهش جمعیت جوان در استان مجددا از میانگین کشور بالاتر است.

کریمی در خصوص نرخ ولادت خام در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: نرخ ولادت در ۱۲ ماه منتهی به سال ۹۹ در استان ۱۶.۴ درصد بود که در ۱۲ ماه منتهی به سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۳ درصد رسید، روند کاهش فرزندآوری در استان بسیار شدیدتر از کشور است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: الگوی سنی باروری در استان در بانوان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال قرار دارد، یعنی بیش‌ترین فرزند متولد شده توسط مادران با رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است، همچنین در استان شاهد آمار فوتی‌ها هستیم.

تاخیر در ازدواج یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت محسوب می‌شود

ابوالفضل احمدی- دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سه مسئله کلیدی در بحث جمعیت مطرح است، اظهار کرد: فرهنگ و اعتقاد یکی از موضوعاتی است که باید در مسئله رشد جمعیت مورد توجه قرار بگیرد، در این بحث حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و سازمان تبلیغات می‌توانند موثر باشند.

وی افزود: باید برنامه‌های توجیهی در خصوص اهمیت بحث رشد جمعیت و آسیب‌های کاهش نرخ جمعیت برگزار و وضعیت کنونی و آسیب‌های پیری جمیعت مطرح شود، این مسئله را باید در رسانه‌ها به یک گفتمان تبدیل کنیم.

احمدی حمایت برای انجام ازدواج آسان را از دیگر موارد مورد تاکید در بحث افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: باید در قالب برنامه‌های متعدد بسترها برای ازدواج آسان جوانان فراهم شود، این مسئله در قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین مقدمات فرهنگی در آسان‌گیری خانواده‌ها مورد توجه قرار بگیرد، در این راستا می‌توان اتاق عقد رایگان، عاقد و ... را برای جوانان فراهم کرد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تاخیر در ازدواج یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت محسوب می‌شود، یادآور شد: مسائل اقتصادی و اعتقادی ملاک‌های ازدواج را تحت الشعاع خود قرار داده است، امروز درآمد، شغل، مسکن، خودرو و ... به‌عنوان ملاک اصلی برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود و این فرهنگ باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه طرح‌های تشویقی می‌تواند در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری موثر باشد، تصریح کرد: علاوه بر طرح‌های تشویقی کشوری، می‌توان در چهارمحال و بختیاری نیز با همکاری نهادهای متولی، نخبگان و خیرین مشوق‌هایی را برای این منظور در نظر بگیرند، قرار دادن زمین و مسکن ارزان در اختیار جوانان می‌تواند موثر باشد.

احمدی ادامه داد: خیرین و نهادهای مختلف می‌توانند مجتمع‌های مسکونی احداث و این منازل را به مدت سه تا پنج سال در اختیار زوج‌های جوان قرار دهند، باید طرح‌های تشویقی به خوبی اجرا شوند تا افراد دچار سرخوردگی نشوند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اینکه باید آسیب‌شناسی ناباروری در استان مورد توجه قرار بگیرد، عمده‌ترین مسئله در بحث ناباروری بحث تغذیه است که باید برای این موضوع راهکاری جدی و عملی پیشنهاد شود.

سقط جنین در کشور کنترل شود

عابدین کاظمی‌نیا- دبیر جبهه انقلاب فرهنگی چهارمحال و بختیاری در خصوص عوامل موثر در کاهش نرخ جمعیت و فرزندآوری در کشور، اظهار کرد: مسئله اقتصادی را نمی‌توان تنها عامل موثر در کاهش فرزندآوری عنوان کرد، امروز طبق بررسی‌ها نرخ فرزندآوری در بین پزشکان، مسئولان، نخبگان و افراد متمول جامعه بسیار پایین‌تر از سایر افراد است.

وی افزود: کاهش نرخ ازدواج و بیکاری در بحث جمعیت تاثیرگذار است، اما باید مسئولان و نخبگان را به فرزندآوری تشویق کنیم.

کاظمی‌نیا با اشاره به بحث سقط جنین قانونی و غیرقانونی در کشور، بیان کرد: طبق آمارهای غیررسمی نرخ سقط جنین از آمار موالید در کشور بالاتر است، باید این مسئله در کشور کنترل شود، افراد باید بدانند سقط جنین نوعی قتل نفس است.

پیری جمعیت موجب از بین رفتن نشاط اجتماعی خواهد شد

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طاهری- مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به رویکرد جمعیت از دو منظر می‌توان توجه کرد، اظهار کرد: رویکرد اول در بحث جمعیت تولید قدرت و تامین امنیت است و این مسئله در تمامی دنیا از دیرباز مورد توجه حکمرانان قرار داشت، اما به واسطه تغییرات و اتفاقات رخ داده شده در بحث تامین قدرت، اهمیت این مسئله تا حدودی در کشورها کمرنگ شده است.

وی افزود: فضای ذهنی تمدن غرب در مسئله جمعیت که رابطه مستقیم با تولید قدرت و امنیت دارد، بر روی کشور ایران نیز تاثیر گذاشته است و دیگر جمعیت همانند سابق دارای اهمیت نیست.

طاهری در ادامه با اشاره به رویکرد اجتماعی جمعیت، توضیح داد: پیری جمعیت موجب از بین رفتن نشاط اجتماعی به‌واسطه کم شدن تعداد فرزندان در خانواده می‌شود، عموما افرادی که تعداد فرزندان آن‌ها زیاد است، امید به زندگی بالاتری نیز دارند، اکنون نیازمند حکمرانی اجتماعی برای اقناع افکار عمومی در بحث جمعیت داریم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سه دهه گذشته مراکز بهداشت یکی از مراکز جدی در بحث کنترل افزایش جمعیت بودند، تاکید کرد: باید موانع افزایش جمعیت اصلاح شود.

وی تصریح کرد: در بحث کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری تنها مسائل اقتصادی مطرح نیست، شاهدیم که افراد متمول جامعه تمایل کمتری به فرزندآوری دارند، گره‌های ذهنی جامعه باید نسبت به ازدواج و فرزندآوری تغییر کند و شاهد یک گفتمان قالب برای این منظور در کشور باشیم.

طاهری با تاکید بر اینکه نرخ زاد و ولد در چهارمحال و بختیاری در گذشته بالاتر از میانگین کشوری بود، عنوان کرد: اما امروز این استان در صدر بیکارترین استان‌ها قرار دارد، بنابراین اغنای جامعه نسبت به فرزندآوری سخت می‌شود، اگر چاره‌ای برای افزایش جمعیت اندیشیده نشود با چالش جمعیتی درآینده مواجه خواهیم شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در پایان تاکید کرد: بحث جمعیت باید به‌عنوان یکی از مسائل استراتژیک نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 30 بهمن 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode