ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 تير 1403     |     کد : 204001

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی:

اولین دانشگاه ثبت شده تاریخ جهان متعلق به ایران است

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه اولین دانشگاه ثبت شده تاریخ جهان با عنوان دانشگاه جندی شاپور متعلق به کشور ما است، گفت:

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه اولین دانشگاه ثبت شده تاریخ جهان با عنوان دانشگاه جندی شاپور متعلق به کشور ما است، گفت: از ۱۷۵۷ سال گذشته رشته های علوم جدید، علوم پزشکی، فلسفه، حکمت، ریاصیات، علوم پایه در این دانشگاه جامع آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، سعید رضا عاملی در حاشیه آیین نکوداشت ۱۷۵۷ سال آموزش عالی در ایران در جمع خبرنگاران گفت: باید به ملت مردم ایران تبریک گفت چرا که اولین دانشگاه ثبت شده تاریخ جهان با عنوان دانشگاه جندی شاپور متعلق به کشور ما است. از ۱۷۵۷ سال گذشته رشته های علوم جدید، علوم پزشکی، فلسفه، حکمت، ریاصیات، علوم پایه در این دانشگاه جامع آغاز به کار  کرد و یونسکو هم ان را به ثبت رساند.

عاملی افزود: ابتکاری که دانشگاه تهران زد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به کار برد این بود که دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه جدید در دوره مدرن که ۹۰سال پیش تاسیس شده تاریخ خود را افتخارآمیز به جندی شاپور متصل می کند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه به تعبیر زهر حکیم انقلاب اسلامی دانشگاه تهران هم نماد آموزش عالی کشور و هم دانشگاه ایران است: تاکید کرد تعبیر دانشگاه تهران، تعبیر دانشگاه های ایران بر ای دانشگاه تهران که در سال ۸۸ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی قایل شد  به نوعی پهنه این نماد را هم در ایران فرهنگی که سابقه هزاره ای دارد و هک ایران جدید منعکس کرد.

عاملی در ادامه افزود: واقعیت این است که باید همه قلمروهای کشور همه پیشینه هاو ترکیبات خود را پیدا کنند. این سنت در سایر دانشگاه های جهان وجود داشته است‌ دانشگاه هایی که قدمت چند صدگی و هزارگی دارند و به دانشگاه ها و مدارس دینی خود متصل می شوند. مثلا دانشگاه کمبریج ۲۰سال پیش هشتصدمین سالگرد خود را جشن گرفت. با نگاه به کالج های این دانشگاه متوجه می شویم در کنار آن کلیسا وجود دارد که را تاریخ متصل شده است.
دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: خوشبختانه این قدمت بزرگ را داریم و همین باعث افتخار همانا ایرانی ها است.

وی با اشاره به نقش محوری دانشگاه تهران در حوزه علم و فناوری گفت: دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با هم یک دانشگاه را تشکیل می دادند که می توان گفت جامع همه رشته های علمی کشور از قبیل علوم پایه، علوم مهندسی، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، رشته های هم و تمدن شناسی و در امتداد آن علوم پزشکی در آن تدریس می شدند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز هم کنسرسیومی که بین دو دانشگاه است باید گفت یک دانشگاه هستیم در دو فضای متفاوت. با توجه به اینکه در عصر دانش یکپارچه به سر می بریم.

وی درباره معنای دانش یکپارچه گفت: دانش یکپارچه به معنای هم رسته ای شدن و چند رشته ای شدن و فرا رشته ای شدن دانش که نیازمند ظرفیت است. با طور قاطع می توان گفت این ظرفیت را هیچ دانشگاهی ندارد که مجموعه گسترده ای از دانشکده ها را در خود جمع کرده باشد.

وی تاکید کرد: دانشگاه تهران ۶۰ دانشکده دارد و دارای دانشمندان بسیار مهمی است که می تواند پیوند بین دو م مهندسی، با م پزشکی، علوم پایه، ریاصیات، علوم اجتماعی و غیره را فرا دهد. لز این جهت می توان گفت یکی از ظرفیت های بزرگ در دانشگاه تهران جمع شده که البته بای  همه دانشگاه های کشور با هم گره بخورند  هم ظرفیتی و هم آوایی در حوزه علم در ایران شکل بگیرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 13 تير 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode