دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خواسته ما از فعالان فرهنگی و رسانه استانها این است که در توسعه و تعمیق طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور مشارکت و کمک کنند و از تجارب فعالان فرهنگی و مدیران درگیر موضوعات فرهنگ و سایر موضوعات خاص برای توسعه این طرح کمک بگیرند.
فعالان فرهنگی در معماری ساختار فرهنگ و رسانه مشارکت داشته باشند
به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات استان، یاسر جلالی دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، روز پنجشنبه، ۱۸ آذرماه، در نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور در تبریز، اظهار کرد: بحث لزوم بازنگری در ساختار فرهنگی کشور از دوران دولت اول آقای هاشمی مطرح شده است و تاکنون نیز چالش هایی وجود دارد که همیشه جزو دغدغههای رهبر انقلاب بوده است.
وی ادامه داد: سال گذشته بحثی تحت عنوان «آشفتگی ساختار فرهنگ» مطرح بود و رهبر انقلاب در حکم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع را تاکید کردند.
جلالی خاطرنشان کرد: سرفصلهای کلی این طرح شامل شناسایی ساختاری و حقوقی نهادها، دستگاهها، عناصر فعال مردمی و امکانات سخت و نرم فرهنگی، شناسایی ارتباطات، تحلیل ساختارها و آسیبشناسی وضع موجود، اهداف و ارزشهای بنیادین حاکم بر بازسازی ساختار، تقسیمبندی موضوعات و کارکردی حوزه فرهنگ و رسانه کشور، ترسیم وضع مطلوب در هر یک از حوزههای فرهنگ و رسانه، اولویتهای فرهنگی و رسانهای کشور، راهبردهای کلان و اقدامات ملی برای بازسازی ساختار فرهنگی و رسانهای، معماری تقسیم وظایف و حیطه اختیارات، ارائه چارچوب نهادی و الزامات حکمرانی، پیشبینی مقاومتها و آسیبهای ایجاد ساختار جدید و ارائه راهکار برای رفع آنها است.
مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در خصوص اصول حاکم بر تهیه این طرح نیز گفت: پرهیز حداکثری از تصدیگری و زمینهسازی برای نقشآفرینی عناصر ذیربط، تأکید و رویکرد مشارکتی در فرایند تهیه طرح، توجه به اسناد بالادستی حوزه فرهنگ و رسانه کشور، توجه همگام به تمامی ابعاد گفتمان سازی و فراگیری پروژه و عدم انتساب آن به یک نهاد یا جریان جزو اصول حاکم بر تهیه این طرح است.
وی در تشریح مسیرهای پیشنهاد شده برای تدوین این طرح از سوی نخبگان خاطرنشان کرد: فرصت محوری، مبنا محوری، نهاد محوری، مساله محوری، تحول محوری، راهبرد محوری، عامل محوری، آسیبشناسی عدم کارآمدی سندهای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نقشه جامع علمی و ارائه راهکار بهمنظور رفع آسیبها و تقویت فرصتها از جمله مسیرهای پیشنهاد شده است.
دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشارکت مدیران، نخبگان، کنشگران و مردم در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی از طریق سامانه css.namafar.ir انجام شده است که شامل اقداماتی مانند برچسب گذاری محتواها بر اساس جنس موضوع و مرحله، تحلیل آماری، تهیه سند تفصیلی پشتیبان، تهیه سند خلاصه راهبردی و اعمال نظرات در متن پیشنویس مصوبات هستند و تاکنون ۳۷۷ محتوای دریافتی داشتهایم که از این تعداد ۱۵۱ طرح ساختارمند هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون در گزارههای استخراجشده هیچ گزارهای در دفاع از ساختار کنونی ارائه نشدهاست، افزود: بیشاز ۳۵ درصد راهکارهای ارائهشده بدون تغییر ساختاری قابلیت اجرایی دارد و همچنین بخش قابلتوجهی از گزارهها به یکپارچهسازی و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تأکید دارند.
مسئول مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه یادآور شد: یکی دیگر از اهداف ما در این طرح، فعالسازی جریان مشارکت در کشور است که شامل فعالسازی ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استانها، ارائه و پیگیری از ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، برنامهریزی جلسات استانی با فعالین فرهنگی و نخبگان استانی، برنامهریزی جلسات با مسئولان رسانهها، آمادهسازی مدل حمایت از مطالعات و پژوهشهای دانشگاهی، هماهنگی با پژوهشکده سیاستگذاری و فعالسازی ظرفیت فعالین رسانهای استانها جهت اخذ نظرات فرهیختگان استانی بودهاست.
وی ادامه داد: خواسته ما از فعالان فرهنگی و رسانه استانها این است که در توسعه و تعمیق این طرح مشارکت و کمک کرده و از تجارب فعالان فرهنگی و مدیران درگیر موضوعات فرهنگ و سایر موضوعات خاص برای توسعهی این طرح کمک کنند.
جلالی اظهار کرد: نباید معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تنها در تعدادی محدودی از اعضای دبیرخانه باشد و بر این باور هستیم که در این بازسازی از افراد و ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. اگر تیم هایی پای کار بیایند، صفر تا ۱۰۰ طرح را به آنها خواهیم سپرد لذا باید در تعمیق این موضوع به ما کمک کنید و در حمایتی هم لازم باشد انجام خواهیم داد.
دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که در انتهای فرایند بیش از یک طرح داشته باشیم و طرح ها را به رهبر انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم.