ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 8 آذر 1403
پنجشنبه 8 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1400     |     کد : 197230

ارتباط اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان و کمال‌گرایی

پژوهشگران در یک مطالعه با بررسی باورهای فراشناختی و کمال‌گرایی در دانشجویان به پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی آن‌ها پرداختند.

پژوهشگران در یک مطالعه با بررسی باورهای فراشناختی و کمال‌گرایی در دانشجویان به پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی آن‌ها پرداختند.

به گزارش ایسنا، کمال‌گرایی؛ یک ویژگی شخصیتی است که خصوصیات آن، با تلاش فرد برای بی‌عیب‌ونقص بودن و تنظیم استانداردهایی برای بالاترین سطح عملکرد توصیف می‌شود. شخص کمال‌گرا خودارزیابی انتقادی دارد و در مورد ارزیابی دیگران نسبت به خود نگران است.

به تعویق انداختن کارهای ضروری‌ و انجام دادن کارهایی با ضرورت کمتر را اهمال‌کاری می‌گویند. برخی بررسی‌ها نشان داده که افراد کمال‌گرا و اهمال کار ویژگی‌های شناختی مشترکی دارند که باعث می‌شود، هر دو بر معیارهای مطلق و بی‌عیب و نقص انجام دادن کارها، تکیه کنند.

با توجه به همین موضوع، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه، اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان را بر اساس باورهای فراشناختی و کمال‌گرایی مورد بررسی قرار دادند. برای انجام این مطالعه ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به طور تصادفی انتخاب شدند.

نتایج حاصل از یافته‌های این پژوهش، نشان داد که بین اهمال‌کاری تحصیلی با کمال‌گرایی همبستگی مثبت معنی‌داری وجود داد. همچنین مشخص شد که اهمال کاری تحصیلی با باورهای فراشناختی همبستگی منفی و معنی‌داری دارد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست آمده و نقش راهبردهای فراشناختی و کمال‌گرایی در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان، توصیه می‌کنند که برنامه‌های آموزشی گسترده در زمینه یادگیری باورهای فراشناختی مثبت و مناسب راه‌اندازی شود. همچنین دانشجویان از باورهای فراشناختی منفی و زیان بار پرهیز کرده و جلسات آموزشی در جهت شناخت ابعاد منفی  و مثبت کمال‌گرایی و تأثیر آن بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برای بهبود آموزش و یادگیری و کاهش اهمال کاری تحصیلی برگزار شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «پیش‌بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی وکمال گرایی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و یحیی صفری و  علیرضاخاتونی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 آبان 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode