ایسنا/آذربایجان شرقی شهید آیت الله مدنی، عالم ربانی و روحانی مبارز جریانات سیاسی بود که بارها دستگیر و تبعید شد اما در این مسیر انقلابی که تا زمان پیروزی حق بر باطل گام برمیداشت، همواره با جوانان همراه بوده و قهرمان جوانان دیروز به شمار میرفت.
در آستانهی چهل و سومین سالگرد شهادت شهید آیت الله مدنی، نشست تخصصی «تبیین شخصیت دومین شهید محراب» با همت سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد و در این راستا موضوعاتی همچون شهید مدنی اسوه ولایتمداری و توجه به جوانان، شاخصترین ویژگیهای شخصیتی و سیره اخلاقی ایشان و مهمترین عوامل محبوبیت شهید آیتالله مدنی مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست حجتالاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجانشرقی، میکائیل جمالپور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، احمد حسین انزابی، پژوهشگر و نویسنده، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان و احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی سخنانی را ایراد کردند.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجانشرقی، در خصوص ویژگیهای شخصیتی شهید مدنی، اظهار کرد: جایگاه این شهید گرانقدر، والاتر از تعاریف و بیان رویکرد این شهید محراب است، اما با برگزاری چنین نشستهایی میتوان گفت که با استفاده از حداقلها میتوان این شهید را به جوانان امروزی معرفی کرد.
وی با بیان اینکه شهید مدنی به عنوان اسوهای برای جوانان و نوجوانان بود، ادامه داد: رویکرد مقام معظم رهبری در چله دوم انقلاب اسلامی نیز توجه به جوانان است. قطعاً جامعه امروز بر اساس آموزههای دینی و به خاطر وجود پتانسیلها و ظرفیتهایی که در جوانان وجود دارد، به این قشر اجتماعی ارزش و احترام قائل است.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز نگاه ویژهای به جوانان داشته و اکنون علمای دینی بر اساس مبانی و آموزههای دینی به جوانان اعتماد دارند. شهید مدنی نیز در دوره خود ارتباط خوبی با جوانان برقرار میکرد و همواره میگفت که اگر من آغوش خود را به روی جوانان و نوجوانان باز نکنم، آغوشهای دیگری برای آنها باز میشود.
اسکندری با اشاره به روحیه و نشاط جوانان، گفت: افراد کهنسال با وجود کوله باری از تجربیات اما ممکن است که پتانسیلهای لازم برای اجرای برنامهها و میدان داری را نداشته باشند در حالی که جوانان باید در خط مقدم برنامهها حضور داشته باشند.
جوانان؛ مهمترین بازوی شهید مدنی
وی با تاکید بر اینکه شهید مدنی همواره برای جوانان و نوجوانان ارزش بالایی قائل بود، گفت: این شهید بزرگوار به هر شهر و استانی که در دوران تبعید سفر میکرد، همواره جوانان را به عنوان مهمترین بازوی خود برمیگزید. رفتار او آنقدر جذاب بود که جوانان همواره دورش جمع میشدند و احساس راحتی میکردند. شهید مدنی همواره در صف اول برنامهها همراه با جوانان حضور داشت.
وی با بیان اینکه شهید مدنی، مروج استکبار ستیزی در بین جوانان و ایجاد بصیرت و آگاهی در جامعه بود، گفت: اولین و شاخصترین ویژگی این شخصیت، ولایتمداری است. آیتالله مدنی همواره خود را مطیع محض ولی فقیه میدانست، تا جایی که این عالم بزرگ در سخنرانی خود میگفت که «ولایت فقیه از جانب ولیعصر (عج) و ولایت ایشان از جانب پیامبر(ص) و ولایت پیامبر گرامی اسلام نیز از جانب خداوند متعال است، پس این ولایت الهی را خداوند متعال به فقیه بخشوده و یک فقیه باید از آن در دوران غیبت استفاده کند.»
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمامی علما به بحث ولایت فقیه اعتقاد داشتند اما نمیتوانستند آن را عملی کنند، گفت: در دورههای مختلف اجازه حضور ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی داده نشد اما در دوران امام (ره) که یک عصر طلایی محسوب میشود، مردم از نظر بلوغ سیاسی به حدی رسیدند که میتوانستند پیرو ولایت فقیه باشند و حکومت اسلامی شکل بگیرد. در این راستا نیز شخصیتهایی چون شهید مدنی، مطیع محض امام بزرگوار و ولایت فقیه عادل زمان شده و دست به اجرای اقدامات خاصی در جامعه زدند.
وی متذکر شد: شهید مدنی اولین فردی بود که درس و بحث خود را در کلاسهای حوزوی تعطیل کرد و جهت تقویت و صیانت از جایگاه امام (ره) در کلاس درسهای ایشان حضور مییافت.
وی با اشاره به ویژگی خداباوری این عالم بزرگوار، گفت: سومین شاخصه شخصیتی شهید مدنی، معاشرت و ارتباطات اجتماعی بالای او است، به طوری که این شهید با اقشار مختلف اجتماعی به خصوص قشر جوان تعامل بالایی داشته و همواره یاور مظلومان جامعه خود بود و با توجه به جایگاه علمی که داشت، فرقی نمیکرد که در مجلس کوچک و یا در مجلسی با جمعیت زیاد سخنرانی میکند.
اسکندری با اشاره به ویژگی زاهدانه شهید مدنی، افزود: آیتالله مدنی در تمامی موقعیتها و مقامات، ساده زیستی و زندگی زاهدانه را هیچگاه فراموش نکرده و بدون تکلف و تشریفات زندگی میکرد.
وی پشتکار و همیت دینی شهید مدنی را یکی از ویژگیهای شخصیتی این شهید بزرگوار دانست و ادامه داد: مردم عامه نمازهای این شخصیت را عادی تصور میکردند اما او در کنار اشتغالات علمی، فکری و تقوایی که داشت، زجهها و گریه و زاریهای نماز شبش هنوز در گوشهای اطرافیانش به یادگار مانده است.
وی با بیان اینکه شهید مدنی، اسوه صرفه جویی و مراعات حال بیت المال در عرصههای مختلف است، گفت: در مورد معیارهای رفاقت و ارتباطات دوستی این شهید، احوالات عجیبی نوشته میشود که بر اساس آنها، شهید مدنی با معیارهای الهی ارتباط دوستی برقرار میکرد و اگر از دوست خود، خیانت، اشرافی گری و یا سایر اشتباهاتی را میدید، ارتباطش را قطع میکرد و امکان وصل مجدد این رابطه دوستی وجود نداشت.
شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان و حکمت عملی بود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان و حکمت عملی بود که عمل، عرفان و نگرش او قائل به معارف اسلامی است و باید این ابعاد شخصیتی شهید مدنی در جامعه شناسانده و گسترش یابد.
وی در خصوص عوامل محبوبیت این شهید، اظهار کرد: آیتالله مدنی تنها فردی بود که در رابطه با مرجعیت و رهبری امام (ره) به سوال جایز بودن عدول از یک مرجع تقلید به امام (ره) با جسارت پاسخ میداد که مردم از هر مرجعی که تقلید میکنند، میتوانند به امام (ره) عدول کنند اما به خاطر اعلمیت امام (ره) نمیتوان از ایشان به مرجع دیگری عدول کرد.
وی افزود: دلیل دیگر محبوبیت این شهید بزرگوار این است که در مدت کم خدمت شهید مدنی در تبریز و آذربایجان، مردم به شخصیت مردمی و رسیدگی به حال ضعفا و عامه مردم او پی بردند.
اسکندری در ادامه با اشاره به اهمیت نحوه معرفی شهید مدنی به جوانان امروزی، گفت: همایشها و برنامههای دینی بسیاری مختص شهدای محراب و علمای شهید در طول سالهای گذشته در سطح کشور برگزار شده که منجر به معرفی شخصیتهای گرانقدر به جامعه امروزی شده است.
شهید مدنی یک شاخصه بود
میکائیل جمالپور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، نیز در این نشست با تاکید بر اینکه صحبت از بزرگان و مفاخر، نباید محدود به سالگرد شهادت و یا ارتحال آنها باشد، گفت: برای شناخت جایگاه شهید مدنی در جامعه بایستی به مطالعه سیره علمای ابرار حوزههای علمیه تشیع رجوع کنیم.
وی با اشاره به کتاب «شهدا الفضیله» مرحوم علامه عبدالحسین امینی، یکی از مفاخر آذربایجان و عالم اسلام، افزود: شهید مدنی نه یک فرد بلکه یک خط بود و نه یک شخص بلکه یک شاخصه بود. با مراجعه به تاریخ میبینیم که در دورههای مختلف، افرادی چون شهید آیت الله مدنی، شهید آیت الله قاضی طباطبایی، میرزا صادق آقا و ... به عرصه آمده و پس از فعالیت و مجاهدتهایی به شهادت رسیدهاند که هر یک، خطی در مسیر حقانیت را میپیمودند.
وی افزود: در راستای مطالعه شخصیتهایی چون شهید مدنی، نباید فراموش کرد که از سیره علمای تشیع به خصوص علمای مجاهد، مهاجر و شهید صحبت میشود.
جمالپور با بیان اینکه شهیدمدنی تنها یک شخصیت تاریخی نبود و باید ویژگیهای آن پس از ۴۳ سال به جوانان امروزی تبیین شود، گفت: در طول تاریخ، همواره زمان، انسانها، متدها و ادبیات مردم دچار تحول میشود اما برخی موارد تغییر نمیکنند و ثابت هستند. از جمله این مواردی که هیچگاه تغییر نکرده، ضرورت نیاز به وجود قهرمان و قهرمانان در زندگی انسانها است.
وی افزود: یکی از نیازهای اساسی تمامی جوامع در تمامی اعصار و در بین تمامی نسلها، ضرورت وجود قهرمان و در بیان دینی، وجود اسوه و الگو است که اگر این مورد در جامعه وجود نداشته باشد، ملت احساس حقارت و ذلت میکند. در نتیجه برای وجود احساس عزت در میان یک ملت، باید در جامعه، قهرمانانی واقعی و از جنس خود مردم داشته باشد نه قهرمانان بیگانه و اسطورهای.
وی با بیان اینکه تمامی مردم و فرهنگها، دارای قهرمانهای واقعی، خارجی و یا اسطورهای هستند، گفت: ملتها متوجه شدهاند که اگر شخصیت قهرمان نداشته باشند، همواره احساس کوچکی و حقارت میکنند و نیاز دارند تا همانند کودکی که پا بر روی دوش پدر گذاشته و برمیخیزد، پا بر روی دوش بزرگان بگذاشته و بایستند تا احساس بزرگی کنند.
این استاد دانشگاه متذکر شد: اگر قهرمان و اسوهای در جامعه وجود نداشته باشد، یک جوان در دنیای خلاء از قهرمان به قهرمانان کشورهای خارجی در زمینههای مختلف ورزشی، هنری و ... پناه برده و به نقطهای میرسد که قهرمانان خارجی وارد میکند تا این خلا را پر کند. گاه حتی در برخی کشورها، قهرمانی در خارج از خاک خود هم پیدا نمیکنند و در نهایت به ساختن قهرمانان اسطورهای همچون رستم روی میآورند.
وی با تاکید بر اینکه شهید مدنی یکی از قهرمانان واقعی جامعه ما است، اظهار کرد: ما در زمان حضور این شهید، اقدامات قهرمان خود در رفع فتنههای اجتماعی را در مقابل چشمانمان دیدیم. شهید مدنی بدون مناقشه و مناظره یکی از قهرمانان حقیقی این ملت محسوب میشود که اگر اکنون به درستی به آن پرداخت شود، احساس بی نیازی به قهرمان در جامعه وجود خواهد داشت.
شهید مدنی مصداق بارز عالم به زمان و عامل به اقتضائات و شرایط زمان بود
وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص ویژگیهای شخصیتی شهید مدنی میتوان مطالب و موارد زیادی را بیان کرد، افزود: شهید مدنی مصداق بارز عالم به زمان و عامل به اقتضائات و شرایط زمان بود. عالم به زمان بودن برای یک انسان، بسیار سخت است و سخت تر از آن هم عامل بودن به همان علم است.
جمالپور با بیان اینکه تعبیر دیگر عالم به زمان بودن، عدم بی تفاوتی به مسائل بوده و این بیتفاوتی در قاموس شهید مدنی تا پایان عمرش دیده نشده است، گفت: در ارتباطات شهید مدنی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، میبینیم که از همان دوره، عالم به زمان بودن در وجودش کاملاً متبلور بود. این شهید محراب در زمان جسارت حکومت بعثی علیه آیت الله حکیم نیز بی تفاوت نبوده و علیه این اقدامات، واکنش نشان داد.
وی افزود: شهید مدنی دارای یک روحیه انقلابی، شجاعی و غیرت دینی بود. آیتالله بنی فضل، یکی از مفاخر آذربایجان نیز در وصف این شهید محراب میگوید: من از نزدیک که با آیت الله مدنی معاشرت داشتم، ایشان را انسانی غیور و جسور میدیدم، غیرت دینی و انقلابی داشت. او با تواضع دست به سوی خدا برمیداشت و میگفت که خدایا از صمیم قلب میگویم اگر صدمه به انقلاب برسد، حاضرم از جانب خودم برای دفع آن، سرمایه گذاری کنم.
وی با بیان اینکه شهیدمدنی دارای روحیه اخلاقی و عرفانی نیز بود، اظهار کرد: در جلسهای با حضور ۱۰۰ نفر از فقهای بزرگ کشور که در مجلس خبرگان برگزار میشد، علمای برجسته از شهید مدنی درخواست میکردند که تذکرات و توصیههای اخلاقی را ارائه دهد، یعنی شاخصه اخلاقی در این شخصیت آنقدر برجسته بود که حتی علمای تراز اول کشور از او درس اخلاق طلب میکردند.
این استاد دانشگاه در خصوص تاثیر اخلاق در دنیای کنونی، تصریح کرد: در دنیایی زندگی میکنیم که معادلات سکولاریستی، ماتریالیستی، قدرت طلبی، شهرت طلبی، پول پرستی و در یک کلام دنیا طلبی غلبه دارد و هر کس هر گامی را بر اساس میزان شهرت و پولی که به دست خواهد آورد، برمیدارد. در این حالت نیز عنصر مهم اخلاق غایب میدان میشود.
وی تاکید کرد: اگر در سیاست، مدیریت، فرهنگ و علم، عنصر اخلاق، کمرنگ و یا غایب باشد، جمهوری اسلامی و ملت مسلمان و شیعه با ملت مارکسیستی و سکولاریستی هیچ فرقی نخواهد داشت. شاخصه تفاوت ایران اسلامی با سایر دولتها نیز در عنصر اخلاق است. به همین خاطر است که میبینیم شهید مدنی در اوج غیرت، روحیه انقلابی، مبارزه و جهاد، اخلاق را از دست نداده و سنگربان بزرگ اخلاق دینی در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تربیت روحانیون مبارز و انقلابی در طول دورانهای گذشته، اظهار کرد: بعد از گذشت ۴۳ سال از ایام شهادت آیت الله مدنی، در آذربایجانشرقی که سرزمین حوزههای علمیه و علمای ابرار، مبارز و شهید است، آنچنان که باید نتوانستیم علمایی در حد و قواره شهید مدنی تربیت کنیم.
جمالپور افزود: در دوران قبل از انقلاب و در اوج مظلومیتها، حوزههای علمیه شخصیتهای گرانقدری چون شهید مدنی را تربیت کردند که در شهر تبریز به مبارزه با فتنه خلق مسلمان و مارکسیست برخاست.
وی با اشاره به مجاهدتهای شهید مدنی در دوران جنگ تحمیلی نیز گفت: تفکر شهید مدنی که دارای شخصیتی جامع و جهانی بود، در دورانی که در تبریز حضور داشت، تا سوسنگرد و نجف و فلسطین میرسید و اگر او نبود، سوسنگرد حتماً به تصرف صدام و رژیم بعث درمیآمد.
وی با تاکید بر اینکه نیازمند تربیت عالمان و روحانیون انقلابی همچون شهید مدنی هستیم، گفت: اگر این سرمایههای دینی، ملی و انقلابی در جامعه جاری و ساری باشند، میتوان گفت که جامعه ما در برابر فتنههای بیگانگان بیمه شده است.
انطباق شخصیت شهید مدنی با ویژگیهای متقین
احمد حسین انزابی، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در این نشست، در خصوص ویژگیهای شخصیتی این شهید، اظهار کرد: شاخص ترین شخصیت اخلاقی و سیره شهید مدنی، خصوصیت تقرب و تقوای او است. با توسل به خطبه متقین و انطباق ویژگیهای شهید مدنی با ویژگیهای متقین در کلام امیرالمونین (ع) میتوان گفت که شخصیت آیت الله مدنی برگرفته از ویژگیهای بیان شده در خطبه متقین است.
وی با اشاره به بخشی از خطبه متقین، افزود: بررسی وضعیت، شیوه و نکات ظریف شهید آیتالله مدنی دقیقاً با خطبه متقین مطابقت داشته و در وصف متقین، مدنی اسوه برتر تقوا و تقرب بوده که نشان از منطق سراسر درست، به هنگام و اسلامی این شهید بزرگوار است و با تمام وجود، زمینههای تواضع، فروتنی و عشق به ولایت مولا علی (ع) و فقیه در این شخصیت بزرگوار لبریز دیده میشود.
وی ادامه داد: شهید مدنی میگفت که همواره سوالی در اعماق قلبش وجود داشته که آیا واقعاً سید است و شهید میشود. تحلیل این جمله بیانگر این است که آیت الله مدنی لحظه به لحظه عمرش را در انتظار شهادت خود بوده و در نهایت بیستم شهریورماه ۶۰ لحظه انتظار این شخصیت گرانقدر تاریخ به سر میرسد.
این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: تمامی وجود و هم و غم او از آغاز زندگی تا پایان آن در خدمت انقلاب اسلامی و اعتلای کلام الله صرف شده و نمونه و اسوه والا و بزرگی در این زمینه برای جوانان، تاریخ انقلاب و تاریخ مجاهدتها و مبارزات محسوب میشود.
وی با بیان اینکه کلیدواژههای مقالات و پایان نامهها مهمترین عنصر پی جویی بوده و نشان دهنده ارزش مقاله است، گفت: بزرگترین کلیدواژه تشخیص بزرگان دوران انقلاب به خصوص شهدای محراب همچون شهید مدنی، ولایت مداری است. علت و چرایی حرکتهای شهید مدنی در طی ۲۲ ماه حضور در تبریز نیز برگرفته از همین موضوع ولایت مداری است.
وی افزود: شهید مدنی وقتی وارد تبریز شد، گروههای مختلفی چون حزب خلق مسلمان، انجمن حجتیه، حزب توده و شیوخ نهروان بعد از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی زمینه و مجال فعالیت یافته بودند اما این شهید با تمامی آنها وارد مبارزه شد.
وی متذکر شد: امروز همچنان خطه آذربایجان به خصوص شهر تبریز گرفتار برخی حرکتهای شیوخ نهروان هست که یک مسئله عادی محسوب نمیشود چرا که این نوع فرقهها بعد از رحلت امام (ره) به خودشان روا دانستند که از پشت سنگرهای انقلاب وارد معرکه انقلاب شوند. یکی از معضلهای بزرگ آذربایجان حضور شیوخ نهروانی است که ما برخورد شهید مدنی با این موضوع را یک برخورد ولایت مدارانه و ارزیابی دینی، اعتقادی و معرفتی میدانیم.
انزابی تاکید کرد: در این برخوردها شاهد رقت دل، توجه به جوانان، توجه به سیره اهل بیت (ع) به جای رفتاری سختگیرانه برای تبلیغ و پیشبرد اهداف اسلامی هستیم.
وی با بیان اینکه رفتار شهید مدنی، تبلور ولایت مداری رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) بود، گفت: بایستی برای معرفی این شخصیت گرانقدر به جامعه، تبریز بیش از گذشته اقدام کند و برنامههای خاصی را تدارک ببیند.
معرفی بزرگمردان تاریخ به نسل جوان
جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شهید مدنی، مجاهد نصتوحی بود که تمامی عمر خود را وقف اسلام و انقلاب کرده و در نهایت به فیض شهادت نائل شد، گفت: ما وظیفه داریم که تا جایی که میتوانیم، این شخصیت فاخر آذربایجان و سایر بزرگمردان تاریخ را به نسل جوان معرفی کنیم.
وی افزود: در کنار یادآوری مجاهدتهای این شخصیتها به جامعه، باید بدانیم که مهمتر از یاد و خاطره آنها، افکار و عملکرد چهرههای انقلابی باید هر چه بیشتر به جامعه معرفی شده و در جامعه رواج یابد زیرا ما امانتدار خون این شخصیتهای گرانقدر هستیم و باید این سرمایه ارزشمند را حفظ کرده و به نسلهای بعدی انتقال دهیم و جامعه را در راستای این تفکرات به درستی و سلامت هدایت کنیم.
احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی نیز با اشاره به عقب ماندگیهای فرهنگی استان در سالهای اخیر، گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر اغلب شاخصهای استانی در حوزههای مختلف به خصوص حوزه فرهنگ و اجتماعی شرایط نزولی داشته است که بایستی این عقب ماندگیها آسیب شناسی و خلاهای موجود در حد توان جبران شوند.
وی با اشاره به برگزاری برنامههای مفصل و باشکوه در گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیتالله مدنی در استان همدان، گفت: متاسفانه تاکنون نتوانستیم چهرههای تاریخی و مفاخر تبریز و آذربایجان را آنچنان که باید به جامعه امروزی معرفی کنیم و این امر باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد که چرا در حق شخصیتهای این دیار، کم لطفی و کم توجهیهای بسیاری انجام گرفته است.
حاجی بلند، با تاکید بر اینکه این امر یک ظلم تاریخی به مفاخر تبریز محسوب شده و بایستی آن را جبران کنیم، افزود: مرحوم حجتالاسلام محمدحسین انزابی از جمله شخصیتهای روحانی و مبارز تبریزی است که در دوره زندگانی شهید آیت الله مدنی زیست میکرد و پا به پای مبارزات علیه استکبار و استعمار وقت در صحنه حاظر بود اما اکنون کمتر نامی از وی در یادها مانده است.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه باید در یک فرصتی مناسب، برنامهای را جهت گرامیداشت این مبارز عالم برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: حجت الاسلام انزابی انسانی بزرگ و مبارزی حقیقت طلب در دوره خود بود و تفکراتی فراتر از زمان خود را داشت، اما این شخصیت پس از گذشت سالها فداکاری در خاک وطن، ناشناخته مانده است.
وی با اشاره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه تبریز و آذربایجان در حوزه شهدای محراب، افزود: پیشنهاد میکنیم که کنگرهای تحت عنوان شهدای محراب در تبریز برگزار شود و یا حتی المان شهدای محراب به عنوان تبیین جایگاه تبریز در این عرصه در نقطهای از سطح شهر نصب شود.
گفتنی است؛ سید اسدالله مدنی، در سال ۱۲۹۲ شمسی در آذرشهر دیده به جهان گشوده و از جمله مبارزان سیاسی بود که همواره تابع محض امام خمینی(ره) بوده و اولین فردی بود که در جریان انقلاب سال ۱۳۴۲ در نجف از امام (ره) تبعیت کرد.
آیتالله مدنی، «دومین شهید محراب» و از بزرگمردان تاریخ آذربایجان است که در بیستم شهریورماه سال ۶۰ در محراب نماز جمعه توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شده و به مقام رفیع شهادت نائل شد.