ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 شهريور 1400     |     کد : 196704

رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی:

مقابله با کرونا به حرکتی انقلابی همراه با عقلانیت نیاز داشت / از نظر کالاهای اساسی مشکلی نداریم

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم، با بیان اینکه از ابتدای کار در دولت مسئله کرونا از اولویت‌های دولت بود، اظهار کرد:

 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم، با بیان اینکه از ابتدای کار در دولت مسئله کرونا از اولویت‌های دولت بود، اظهار کرد: باید برای مقابله با این بیماری راهکار دقیقی پیش‌بینی و پیگیری می‌شد و یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت ضرورت داشت.

مقابله با کرونا به حرکتی انقلابی همراه با عقلانیت نیاز داشت / از نظر کالاهای اساسی مشکلی نداریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در آغاز گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم که شنبه شب ۱۳ شهریورماه، از شبکه اول سیما و رادیو ایران پخش شد، با تشکر از کادر درمان برای صیانت از جان و سلامتی مردم، به خانواده های مصیبت دیده که عزیزان خود را به خاطر کرونا از دست داده اند، عرض تسلیت و تعزیت گفت و از خدای متعال برای همه بیماران طلب عافیت و سلامتی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه از ابتدای کار در دولت مسئله کرونا از اولویت‌های دولت بود، اظهار کرد: باید برای مقابله با این بیماری راهکار دقیقی پیش بینی و پیگیری می شد و یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت ضرورت داشت.  

وی اظهار کرد: تولید داخلی واکسن کار خوبی است که توسط دانشمندان ایرانی در مؤسسات مختلف انجام شده و باید از آنها تقدیر کنم. برنامه دولت حمایت از تولید داخلی بود اما با محاسبات ما تولید داخلی حتما نمی‌توانست نیاز جامعه را کفاف کند. با برآوردی که کردیم برای اینکه بتوانیم گام دقیقی برداریم حتما به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیازمندیم.

رئیس جمهور بیان کرد: من در مذاکراتی که با سران برخی کشورها داشتم یکی از اولویتهایی که دغدغه من بود و پیگیری می کردم،مسئله تأمین واکسن موردنیاز بود که بحمدلله امروز ۴۰ میلیون دز واکسن به طور قطعی تأمین شده و اقداماتی انجام شدهکه تا مرز ۱۰۰ میلیون دز بتوانیم واکسن را از خارج از کشور تأمین کنیم و شاید با سرعت و شتابی که کار پیدا کرده زودتر از بهمن ماه واکسیناسیون انجام شود.      

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: تعطیلی ها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کند و برای اینکه کسب و کارها رونق پیدا کند و مراکزعلمی و آموزشی و مدارس بتواند بازگشایی شود نیازمند این هستیم که با محاسباتی که انجام شده اکثر مردم واکسینه شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برنامه دولت واکسیناسیون عمومی را اعلام کرده است، گفت: این ضرورت دارد که هم واکسن از خارج وارد شود و هم از تولید داخلی حمایت شود و این برنامه دولت بوده و با قوت این کار دنبال می شود.

 وی با تشکر از کسانی که در سراسر کشور اقدام به واکسینه کردن مردم کردند، گفت: البته مردم هم همت خوبی دارند و صفها دیگر تقریبا منتفی شده، لکن این کار باید با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند که بتوانیم تکرار این واکسن را هم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به مسئله بازگشایی مدارس به عنوان دغدغه اولیای دانش آموزان و کادر علمی و آموزشی گفت: این امر در گرو این است که واکسینه شدن زودتر انجام شود و بتوانیم بگوییم در حد قابل قبولی مردم واکسینه شده اند و این امردر گرو آن است که واردات واکسن خارجی زودتر دنبال شود که این کار انجام شده و فکر می کنم در مدت کوتاهی این اقدام انجام گیرد تا مردم عزیزمان در این رابطه احساس آرامش کنند.

رئیس جمهور در ادامه به اقداماتی که مردم باید انجام دهند، گفت: مردم حتما باید مسئله رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند و ارتباطات را در کوچه و بازار تا حد ممکن به حداقل ممکن برسانند. اینها اقدامات بهداشتی است که باید جدی گرفت و دستورات بهداشتی را همه مردم باید جدی بگیرند. ما هم در دولت به عنوان خدمتگزاران مردم تمام تلاش خود را می‌کنیم که دغدغه های مردم را در این رابطه به حداقل ممکن برسانیم. فکر هم می کنیم در این رابطه گام‌های خوبی برداشته شده که لازم بوده اما کافی نیست و باید به مرور زمان کفایت آن به مرحله قابل قبولی برسد.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: تا آخر شهریور ۴۰ میلیون دز واکسن قطعی شده و هیچ تردیدی در آن نیست و تأمین واکسن یکی ازموضوعات محوری در دولت است. وزارت امور خارجه و همینطور وزارت بهداشت کادر خود را برای این قضیه بسیج کردهاند و همه بخشهای مسئول پای کار آمدند. این اولویت اصلی ما در تأمین منابع ریالی و ارزی است که باید به هر شکلیتأمین شود. درخصوص کادر درمانی و پزشکی دستور دادم که معوقات این عزیزان سریعا پرداخت شود.

وی ادامه داد: اینها جزو اولویتهای دولت است و وقتی می گوییم کرونا اولویت است یعنی همه ابعاد آن در اولویت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به این سؤال که شما قول داده بودید همه وعده هایی که داده بودید با جدیت دنبال می کنید و مهمترین اینوعده ها ساخت یک میلیون مسکن در سال، مبارزه با فساد، شفافیت و مدیریت تعارض منافع بوده است. به طور مشخصدر دو حوزه مبارزه با فساد و ساخت مسکن چه قدمهایی برداشته شده است، گفت: بنای من این است که با مردم صحبتکنم و با فعل ماضی هم صحبت کنیم نه با فعل مضارع یا مستقبل و بگوییم این کارها شده است و این انتظار مردم است.

رئیس جمهور در خصوص وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: این وعده باید عملی و اجرایی شود زیرا ما بیش ازیک میلیون مسکن و حدود دو میلیون مسکن در هر سال نیازمندیم لکن حداقل را گرفتیم و این را هم مطالعه شده گفتیم. الاندر قانون جهش تولید مسکن که مجلس تصویب کرده دولت مکلف شده این کار را انجام دهد و لذا هم قانون و هم پیش بینیهای کارشناسی وجود دارد.

وی اضافه کرد: دولت در جاهایی خودش مسکن می سازد و جاهایی هم تسهیلات می دهد که بسازند به ویژه در بافت هایفرسوده. پس جاهایی مردم مسکن می سازند، انبوه سازان مسکن وارد میدان می شوند و بافت های فرسوده اصلاح میشود. همچنین قانون دولت را مکلف کرده که در حوزه مسکن روستایی، ۲۰۰ هزار مسکن باید بازسازی و مقاوم سازی شودو این کارها با مشارکت خود مردم انجام می شود. این از آن مواردی است که در گزارش های بعدی اعلام می شود. در ایندو سفر استانی با شرایطی مواجه شدیم که حتما باید برای ساخت مسکن دست به کار شویم. چون زمین آن وجود دارد کهباید برای ساخت مسکن آماده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: تولید مسکن یکی از پیشران های اقتصاد است و خیلی از کسب ها را فعال و خیلی از نیازها را مرتفعمی کند و جزو صنایع پیشران است و با فعال شدن آن خیلی از صنایع را همراه خودش فعال می کند.

وی اظهار کرد: برابر قولی که به مردم داده بودیم از روز اول به وزیر راه و شهرسازی گفتم که نهضت مسکن‌سازی را دردستور کار خود قرار دهد و اساسا شرط ما با ایشان برای مسئولیت همین بود و ایشان هم با حساسیت و قدرت موضوع رادنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: بعضی‌ها تردید نکنند که آیا می‌شود این کار را کرد یا نه؛ این کار باید بشود، باید بیش از این میزانمسکن ساخته شود، حال این میزانی است که فکر می‌کردیم امکان تحقق آن هست و نکته دیگر این است که برای آن قانونتصویب شده است و قانون باید در کشور اجرا شود.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع مبارزه با فساد پرداخت و گفت: از موارد دیگری که بنده قول دادم که حتما از ابتدای کاردولت پیگیری کنم مبارزه با فساد بود. از روز اول به همه همکاران دولت اعلام کردم که منافذ فساد و بسترهای فسادزا راشناسایی کنند و این باید به صورت یک کار ویژه در دولت دنبال شود.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: قبل از شروع به کار رسمی در دولت به دوستان در کارگروه‌ها گفته بودم که این کار را پیگیری کنند تابشود به عنوان یک منشور در دولت مورد توجه قرار گیرد. انشاءالله تا چند روز آینده این منشور هم به تمام دولتمردان و همبه اطلاع نخبگان و مردم عزیز خواهد رسید و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند بر این موضوع نظارت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ساز و کارهای اجرای این منشور نیز اعلام خواهد شد، اظهار کرد: وزرا، مسئولین و مدیراندولت انگیزه جدی برای مبارزه با فساد دارند، چون شرط ما برای همکاری در دولت فسادستیزی در همه سطوح بوده است وقرار گرفتن در مقابل دوربین و گزارش دادن صرفا بر عهده رئیس جمهور نیست بلکه همه مدیران باید خودشان را به مردمپاسخگو بدانند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه متاسفانه اعتماد مردم آسیب دیده است و باید این اعتماد آسیب‌دیده را بازسازی کنیم، تصریحکرد: راه بازسازی این اعتماد آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌های داده شدهرا با صداقت برای مردم تبیین و تشریح کنند و اگر به هر دلیلی مشکلی در اجرای وعده‌ای پیش آمد، به مردم توضیح دادهشود. مردم باید صداقت را در این دولت و کارگزارانش در عمل و نه صرفا در لفظ و بیان ببینند و اگر مردم از دولت صداقتببینند قطعا دولت را یاری می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: عمیقا معتقدم اگر مردم نخبگان و دانشگاهیان صداقت ببینند صمیمانه با دولت همکاری می‌کنند،کما اینکه در این مدت نامه‌ها و طومارهای بسیاری از اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلف، مراکز علمی، فرهنگی، حوزوی واز سوی بسیاری از مردم برای بنده فرستاده شده و اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند بدون هیچ پست و مقامی به دولتکمک کنند. این روحیه و اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای دولت‌هاست. مطمئن باشید دولتی که با پشتوانه مردم کار کند،توفیق یارش خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط دولت با مردم و کارکرد سفرهای استانی، گفت: مردمی بودن، محوری استکه همواره باید مورد توجه دولت و همه مسئولین در کشور باشد. مردم باید دولت را از خودشان بدانند، ارتباط با مردمضرورت دارد، در طول مدت کاری هر جا که مسئولیت داشتم و در هر شرایطی بودم سعی کردم رابطه‌ام را با مردم قطعنکنم و همواره با مردم رابطه داشته ام.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه هیچ زمانی از ارتباط با مردم ضرر نکردم، گفت: در ارتباط با مردم باید آستانه تحمل را بالا برد. بعضی‌ها دغدغه دارند و بعضی‌ها ممکن است با یک لحن و ادبیات خاصی صحبت کنند اما بالاخره ارتباط با مردم امرپسندیده‌ای است. مسئولین و مدیران در همه سطوح بدانند که دولت مردمی است و باید با مردم ارتباط داشت. فرماندار وبخشدار باید با مردم ارتباط داشته باشند تا مردم راحت حرف‌شان را بزنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: برای اینکه در جریان مسایل مردم قرار بگیرم باید ارتباط مستقیم داشته باشم، در دو سفراستانی اخیر که رفتم علاوه بر شهر و اطراف شهر و جلسات، چند تا روستا هم رفتم. برای بعضی موارد باید رفت و ازنزدیک صحنه را دید. مثلا استان سیستان و بلوچستان، مشکل آب دارد برای این کار باید منابع، چاه نیمه‌ها و وضع مردمرا می‌دیدم .

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: قبل از سفر به هر استان مسایل مربوط به آن استان را بررسی می کنیم و در جریان سفر از نزدیکمسایل را با مدیران استان و مدیران مرکز مورد رسیدگی قرار می دهیم. مدیران درجلسه شورای اداری و جلسات مختلفچند راهکار را بررسی و به یک راهکارهایی می رسند و در آنجا به تصمیم می‌رسیم.

رئیس جمهور افزود: برای راهکارهای کوتاه‌مدت باید سریعا اقدام شود تا مردم امیدوار شوند، یکسری راهکارهای میان‌مدتو زمان بر هم وجود دارد که باید با قوت و برنامه ریزی دقیق به مرحله اجرا درآید.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ارتباط دولت با مردم، با نخبگان و طبقات مختلف دارای برکات فراوانی است، گفت: بنا داریمارتباط با مردم و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفتن و پیدا کردن راهکارها با کمک مردم را با قوت ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه برای اجرا کردن، بخشی را در نهاد ریاست جمهوری مأمور پیگیری مصوبات سفرها کردیم، گفت: بناداریم که بطور مستمر گزارشاتی را به مردم استان هایی که سفر می کنیم در زمینه روند اجرای مصوبات سفرها ارائهدهیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت در شرایط بسیار، بسیار سخت اقتصادی مستقر شد و فکر می‌کنید آثاراقدامات و وعده‌های دولت از کی در زندگی مردم و در اقتصاد کلان کشور مشاهده خواهد شد؟ گفت: روحیه‌ام، روحیهگله‌گذاری نیست. دولت‌ها وقتی شروع می‌کنند اول می‌گویند ما چه تحویل گرفتیم. می‌خواهم مردم و نخبگان به عدد و رقم وشاخص‌هایی که امروز هست توجه کنند و همه صاحب‌نظران اقتصادی به بازار مراجعه کنند و ببینند چه شرایطی حاکماست.

رییس جمهور اضافه کرد: همه می‌دانند، شرایط، شرایط بسیار سختی است، عدد و رقم ها هم می‌گوید دولت در چهشرایطی مسئولیت را به عهده گرفته است، ولیکن با همه مسایل هم به عنایت خداوند متعال و هم به مشارکت و کمک مردم بهدولت امیدوارم و بدون هیچ‌گونه تردید گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه یکی از مسایل و دغدغه های من کالاهای اساسی بود، اظهارداشت: کالاهای اساسیو استراتژیک مسأله مهمی در کشور است و اصلاً نمی‌شود نسبت به آن هیچگونه تأخیری را روا داشت این موضوع یکی ازدغدغه‌های ما بود، اما نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران کنم و بگویم که وضعیت ما در کالاهای اساسی چیست. اماامروز می‌گویم مردم هیچگونه نگران نباشند، اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده که نگرانی کاملاً مرتفع شده است ازجهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال، مشکلی نداریم.

رییس جمهور تصریح کرد: وقتی که دولت را تحویل گرفتم و چند روز قبل که شروع به کار کردم عدد و رقم ها در دستم بوداما گفتن این اعداد و ارقام مردم را نگران می‌کرد به هیچ‌عنوان بنای اینگونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم که نسبتبه کالاهای اساسی مردم هیچگونه نگرانی نداشته باشند. این موضوع مرتفع شده و در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیمکرد که هیچ‌گونه نگرانی از این حیث برای مردم عزیزمان نباشد.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه تورم، گرانی و وضعیتی که امروز در بازار است، برمی‌گردد به تصمیماتی که از قبلگرفته شده و به رشد نقدینگی و تورم سرسام‌آور، مربوط  می‌شود، گفت:  اما با همه وجود به مردم عرض می‌کنم دولت و تیماقتصادی‌اش شبانه‌روز کار می‌کند و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند که بتوانیم شرایطی را پیش بیاوریمکه کاملاً ثبات در بازارحاکم شود و این تغییرات هر روز و هر ماه را نداشته باشیم، کاملاً برای تولیدکننده و مصرف‌کنندهقابل پیش‌بینی باشد تا خرید و فروش و داد و ستد کاملاً به صورت طبیعی در بازار صورت بگیرد.

رییس جمهور تصریح کرد: روزنه‌هایی هم که می‌بینیم، روزنه‌های بسیار امیدوارکننده ای است. فکر می‌کنیم با کارهایی کهانجام شده، گام‌هایی برداشته شود که این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار به افزایش تولید و به پایان دادن به اینوضعیت رکودی که وجود دارد و کاهش تورم بینجامد.

حجت الاسلام رییسی گفت: در مسأله تولید، یک ظرفیت معطل داریم که شاید بتوان گفت که ۴۰ درصد کارخانجات وکارگاه‌های تولیدی  به دلایل مختلفی معطل مانده است، می‌شود با یک اقدامی خط تولید را افزایش داد و کارخانه را فعالکرد. این در دستور کار دولت است. وزرا در این رابطه مشغول کار شدند که هر چه سریع‌تر این سرمایه معطل مانده را کهبخشی از واحدهای تولیدی ما در شهرک‌های صنعتی است را فعال کنند.

رییس جمهور افزود: اگر این ظرفیت را فعال کنیم هم بخشی از بیکاری‌مان حل می شود و هم اینکه تولید فعال می شود لذااز همین‌جا به تولیدکنندگان می‌گویم که تولید را افزایش دهید زمینه برای صادرات کاملاً فراهم می‌شود.

حجت الاسلام رییسی در پاسخ به اینکه  متولی و مغز متفکر متمرکز هماهنگ‌کننده اقتصادی در دولت کجاست،اظهارداشت: مغز متفکر و آن جایگاه قوه عاقله‌ای که باید بنشیند اندیشه کند برای این قضیه، جمعی از درون و بیرون دولتهستند این جمع مسایل مختلف را بررسی می‌کنند و هر وقت بحث‌ها آماده شود در ستاد اقتصادی دولت ارایه کرده و دردولت تصمیم‌گیری می‌شود و بعد هم حتماً مردم را در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم یعنی غیابی تصمیم نخواهیمگرفت که مردم صبح بلند شوند، ببینند یک تصمیم گرفته شده و اصلاً مطلع نیستند. حتماً تصمیمات مهم را با مردم درمیانمی‌گذاریم ما در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم و غیاباً برای بازار تصمیم نمی گیریم.

رییس جمهور گفت: در دولت ضروری می‌دانیم که جایگاهی به عنوان هماهنگ‌کننده باشد و لذا معاون اول دولت مسئولهماهنگی تیم اقتصادی است و همه بخش‌ها با معاون اول هماهنگ خواهند کرد یعنی در طرح‌ها و بحث‌ها، آهنگ واحدی ازدولت شنیده خواهد شد. من این را در مجلس و در جلسه رأی اعتماد وزرا هم اعلام کردم و اینجا هم می‌گویم معاون اولمسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. هم جایگاه قدرت قانونی‌اش از بخش‌های دیگر بیشتر است و هم اینکه تیماقتصادی کاملاً می‌تواند با ایشان هماهنگ کار کند در عین اینکه در ستاد اقتصادی، بخش‌های دیگر هم در جریان قرارخواهند گرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: به همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، درسراسر کشور و به همه ایرانیان خارج کشور عرض می‌کنم،امروز ایران امن و قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی است و در جای جای آن می‌شود سرمایه‌گذاری تضمین شده داشت. دیروز درجریان سفر به سیستان و بلوچستان از نزدیک دیدیم که سواحل مکران برای سرمایه‌گذاری‌های کلان کاملا آمادگیدارد.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: بنای دولت این است که اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا در سیستان و بلوچستانفعال شود و به ایرانیان عزیز خارج از کشور اعلام می‌کنم که در آنجا زمینه برای سرمایه‌گذاری کاملاً فراهم است ودستگاه‌های دولتی آمادگی دارند مقدمات سرمایه‌گذاری ایرانیان را با اولویت فراهم کنند. منافع سرمایه‌گذاران تضمین شدهو به هیچ عنوان در این رابطه نگرانی وجود ندارد و این موضوع حتماً می‌تواند زمینه و بستر خوبی برای رشد اقتصادی ورشد سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات وین و نیز موضع دولت در ارتباط بارخدادهای افغانستان گفت: افغانستان واقعاً جراحت بزرگی برداشته است. با ظلمی که آمریکایی‌ها و کشورهای بیگانه درحق افغانستان انجام دادند، این کشور سال‌هاست که تحت ظلم است و کودکان افغانی هر روز مجروح و معلول شدند.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: امروز مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند که در دو دهه گذشته بیش از ۳۰ هزار کودکافغانی دچار آسیب شدند، خانه‌های بسیاری ویران شده و مردم افغانستان خیلی آسیب دیدند. امروز فقط در ایران میزبانبیش از ۳ میلیون افغانستانی هستیم که از میهن خود آواره شده‌اند. مسأله افغانستان نشان داد که حضور آمریکا در هیچکجای دنیا نه امنیت‌ساز، بلکه مخل امنیت و باعث تضییع حقوق مردم از جمله در افغانستان شده است. آمریکا درافغانستان اقدامات ضد حقوق بشر و کارهایی انجام داده که قطعا نیاز به تحلیل و بررسی و پیگیری دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: راهکار مساله افغانستان این است که باید آنجا دولتی با رأی و اراده مردم مستقر شود. جمهوریاسلامی همواره دنبال این بوده که صلح و آرامش در افغانستان برقرار شده، خونریزی و برادرکشی در افغانستان قطع واراده مردم در این کشور حاکم شود. از دولتی که برخاسته از رأی مردم افغانستان باشد، حمایت می‌کنیم و این اقتضایسیاست خارجی جمهوری اسلامی است. دولت برخاسته از رای مردم در افغانستان حتما می‌تواند با جمهوری اسلامیروابط بسیار خوبی داشته باشد.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: امنیت افغانستان، امنیت ایران است و ما نه فقط درباره افغانستان بلکه امنیت و آرامشهمه کشورهای همسایه‌مان را امنیت و آرامش خودمان می‌دانیم و تقویت روابط با آنها مساله محوری و اولویت سیاستخارجی ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مدت سپری شده از آغاز فعالیت رسمی دولت شاید بیش از ۵۰ نشست و گفتگو با سرانکشورهای مختلف داشته‌ام، خاطرنشان کرد: در تمام این گفتگوها همیشه به تعامل ایران اسلامی با کشورهای مختلف بهعنوان محوری‌ترین نکته تاکید کرده‌ام. همچنین در این گفتگوها پیگیر رفع دغدغه‌های اساسی و جدی مردم مثل مساله کروناو تامین واکسن بوده‌ام و این تعامل را با همه کشورهای مختلف ادامه خواهیم داد.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه گفت: امیدواریم هر چه زودتر صلح و آرامش در افغانستان حاکم شود و مردم عزیزافغانستان احساس کنند دولتی برخاسته از رای آنها، با توجه به نظر همه گروه‌ها و همه جریانات فعال در افغانستان شکلگرفته است. بیگانگان هم نباید دنبال این باشند که در افغانستان نفوذ کنند و بخواهند مردم افغانستان دوباره مورد ستمبیشتر قرار دهند. همه باید اجازه دهند مردم افغانستان خودشان نسبت به سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکره و گفتگو همیشه به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسیمطرح بوده و باز هم مطرح است. به هیچ عنوان ابایی از گفتگو و مذاکره نخواهیم داشت، اما آنچه غربی‌ها و آمریکایی‌هادنبال آن هستند، یعنی اینکه گفتگو همراه با فشار باشد، آیا این به معنای گفتگو است؟ اگر قرار باشد در کنار گفت وگوفشار باشد این چه نوع گفت وگویی است؟

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه گفت وگو برای آن است که فشاری در کار نباشد، اضافه کرد: تهدیدها وفشارها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که نسبت به ملت ایران روا می‌دارند، متناسب با بحث گفت وگو نیست. قبلا هم اعلام کردم کهحتما گفت وگو و مذاکره را در دستور کار دولت خواهیم داشت، اما نه با فشاری که دنبال می‌کنند. فشار آوردن همراه باگفت وگو قبلا هم امتحان شده و جواب نداده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها آن را تجربه کردند که گفت وگوها همراهبا فشار جواب نمی‌دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این گفت وگوها به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه هستیم. محور گفت وگوها تامین منافع ملتبزرگ ایران خواهد بود. از منافع ملت بزرگ ایران یک قدم عقب نشینی نخواهیم کرد. چرا باید با تحریم ظالمانه بخواهند ملتایران را تحت فشار قرار دهند؟ موضوع گفت وگو در دستور کار است و دنبال خواهد شد، منتها نه گفت وگو برای گفت وگو،نه مذاکره برای مذاکره، بلکه مذاکره نتیجه محور خواهد بود. مذاکره باید نتیجه داشته باشد، یعنی دنبال آن این باشد کهتحریم‌ها برای ملت ایران رفع شود و ملت بزرگ ما انشاءالله با رفع تحریم‌ها زندگی‌شان بهتر از پیش رونق بگیرد.

حجت الاسلام رئیسی در پایان در واکنش به درخواست مجری مبنی بر اینکه به شکل ماهانه درباره اقدامات دولت گفتگویتلویزیونی انجام شود، گفت: آمادگی دارم که مردم عزیز را در جریان عمل به وعده‌ها قرار بدهم و دوست دارم که مردم درجریان کار دولت قرار بگیرند. گزارش دادن به مردم به صورت نوبه‌ای را برای خودم یک تکلیف می‌دانم و افتخار می‌دانم کهبا مردم صحبت کنم و در جریان بازخورد این گزارشات هم قرار بگیرم. مردم اگر نظراتی دارند ارائه کنند و حتما بدانندمشارکت آنها در مسائل کشور و همراه بودن‌شان با دولت و اعتمادشان به دولت برای کشور سرمایه‌ای گرانبها است. حتمااین وضع را می‌پسندیم و دنبال می‌کنیم و امیدوارم به زودی بتوانیم خبرهای خوبی از اقدامات دولت برای مردم عزیزمانداشته باشیم.


نوشته شده در   يکشنبه 14 شهريور 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode