ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 مرداد 1400     |     کد : 196544

به قلم علی آذریان کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» در تبریز رونمایی شد

کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» به قلم علی آذریان در تبریز رونمایی شد.

کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» به قلم علی آذریان در تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «تشخّص و هویّت آذربایجان»، تألیف «علی آذریان» با ویرایش و تحشیه‌نویسی «جواد کریم نژاد»، در تبریز منتشر و روانه بازار کتاب شد.

کتاب «تشخّص و هویّت آذربایجان» از سری کتاب‌های جامعه‌شناسی سیاسی با موضوعِ «آذربایجان» در حوزۀ نشر است.

محتوای این کتاب، به منظور شناخت علل و عوامل بنیادین و مؤثر در شکل‌گیری روابط و مناسبات قومی در جامعه ایران با تأکید بر «آذربایجانِ ایران» و اثرگذاری عناصر مختلف در فرآیند شکل‌گیری مناسبات «آذربایجان» در تاریخ معاصر است که ضمن بررسی مستندات موجود، تلاش گردیده تا عوامل اثرگذار بر مناسبات و تحوّلات آذربایجان، زبان‌ترکی آذربایجانی و هویّت مردمان این خطّه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

علی آذریان نویسنده این کتاب در آئین رونمایی این اثر اظهار داشت: رشادت و جانفشانی‌های ۱۱ ماهه آذربایجان و تبریزی‌ها پس از قائله به توپ بسته شدن مجلس مشروطه و حماسه هشتم دی ۸۸ تنها نمونه‌هایی از زمان‌سنجی درست و عمل به هنگام مردم این خطه در طول سالیان متمادی است.

وی با اشاره به بررسی موضع قومیت‌گرایی و ریشه‌یابی بروز و ظهور جریان‌هایی مانند پان‌ترکیسم خاطرنشان کرد: آذربایجان فراتر از یک تفکر قومیتی و یک ملت است و نگاه و اندیشه‌ای فراقومی و فراملی داشته است و بر همین اساس در این کتاب موضوع هویت قومی از منظر مکاتب سوسیالیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم و اسلام‌گرایی مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» در تبریز رونمایی شد

آذریان ادامه داد: با تورق در تاریخ شاهد افول و فروپاشی یک به یک مکاتب از سوسیالیسم تا ناسیونالیسم هستیم و در آینده با خلأ مکتب روبه رو خواهیم شد و این تنها مکتب هویت‌ساز اسلام است که جامعیت و قابلیت لازم برای سعادت بشری را دارد.

نویسنده کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» یادآور شد: باید اذعان کرد، هیچ مکتبی مانند اسلام نتوانسته مایه تبلور و بروز و ظهور هویت و تشخّص آذربایجان شود و بر اساس همین ویژگی در مسیر ایجاد تمدن والای جهانی گام برمی‌دارد و محدود کردن آن به یک موضوع قومیتی و ملی در واقع کوچک نشان دادن ابعاد والای چنین تمدنی است.

مدال افتخار حضرت علی (ع) در دوران حاکمیت خود به آذربایجانی‌ها ارائه شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به نقش آفرینی آذربایجان که همواره به عنوان سر ایران بوده است، گفت: نویسنده کتاب تشخص و هویت آذربایجان در حقیقت در راستای تحقق بخشی به منویات رهبر معظم انقلاب گام برداشته و تشخص و هویت آذربایجان با قلم وی جاری شده است تا یادگار ماندگاری برای آذربایجان و تبریز لبریز از غیرت قهرمانی و ولایت مداری باشد.

حجت الاسلام شهاب الدین حسینی با بیان اینکه این کتاب می‌توانست بیشتر به بحث اسلام گرایی و شیعه گرایی مردم آذربایجان پرداخت کند، افزود: مدال افتخار حضرت علی (ع) در دوران حاکمیت خود به آذربایجانی‌ها ارائه شده است که این موضوع می‌توانست در کتاب تشخص و هویت به طور مضاعف برای آذربایجان مطرح شود.

وی اظهار داشت: آذربایجان نه تنها جدای از ایران اسلامی نیست بلکه جدای از اسلام نیز نیست، هویت و تشخص آذربایجان به بعد از اسلام و سال ۲۲ هجرت برمی گردد که مردم آذربایجان اسلام را با آغوش باز و بعد از ظلم‌های شاهان ساسانی قبول و تشخصی برای شیعه بودن پیدا کردند.

کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» در تبریز رونمایی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: این کتاب همچنین می‌توانست به وجود علمای تراز اول در عصر معاصر مانند علامه امینی و علامه‌ی طباطبایی پرداخت کند.

حجت الاسلام حسینی، ادامه داد: شاید تاکنون چنین کتابی تدوین نشده بود و این کتاب می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا با تاسی از کلام آذربایجان، آثار دیگری نیز از تشخص و هویت آذربایجان نگاشته شود تا جایگاه اصیل آذربایجان مورد توجه قرار گیرد و به جایگاه اصیل خود در ایران اسلامی برسد.

علی آذریان فعال و کنشگر مسائل اجتماعی و مدرس دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی است.

وی دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته «جامعه‌شناسیِ سیاسی» است و سال‌هاست ضمن تدریس در دانشگاه‌های مختلف تبریز، در زمینه مسائل اجتماعی و سیاسی حضور فعال و مؤثری دارد و پیش از این ده‌ها مقاله پژوهشی در زمینه‌های مختلف جامعه‌شناسی از جمله نقش مشروطیت در تنویر افکار مردم ایران، نقش رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در تبیین حقوق شهروندی، نقش تبریز در مشروطه‌خواهی و عدالت‌خواهی، کالبدشکافی قیام ۲۹ بهمن تبریز و… به رشته تحریر در آورده و در کنفرانس‌های کشوری و بین‌المللی ارائه داده است.

کتاب «تشخّص و هویّت آذربایجان» توسط انتشارات ریتم در قطع وزیری و در ۴۰۰ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه به زیور طبع آراسته شده است و علاقمندان می‌توانند از کتابفروشی‌ها نسبت به تهیه آن اقدام کنند.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 22 مرداد 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode