ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 14 خرداد 1400     |     کد : 196015

اندیشه‌های امام خمینی(ره) فراعصری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی با اشاره به قانون اساسی و جایگاه آن بیان کرد: یادگار امام، قانون اساسی است و قانون اساسی روح نظام جمهوری اسلامی است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی با اشاره به قانون اساسی و جایگاه آن بیان کرد: یادگار امام، قانون اساسی است و قانون اساسی روح نظام جمهوری اسلامی است. این نظام براساس قانون اساسی تشکیل شده و این قانون اساسی است که حقوق ملت و حقوق ادیان، اقوام و آحاد مردم را به رسمیت شناخته است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر عصر امروز، سیزدهم خردادماه در حرم امام(ره) و با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد. در سومین پنل از این سمینار با عنوان «ادیان و مذاهب» که از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری ایکنا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) برپا شد، حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی به بیان سخنانی پرداخت.

وی بیان کرد: امام راحل دو کار بزرگ و تقریباً بی‌نظیر انجام داد؛ یکی به پیروزی‌ رساندن انقلاب اسلامی ایران و دومی، تأسیس جمهوری اسلامی. هر دوی این اقدامات در تاریخ از جهت محتوا و گرایش آن به خداوند بسیار قابل اهمیت و بی‌نظیر است. امام این دو کار را با یک استراتژی انجام داد و آن اینکه امام موفق شد وحدت کلمه، توحید کلمه و انسجام ملی را ایجاد کند. امام(ره) توانست اعتماد تمام اقوام، ادیان، احزاب، گرایش‌ها و ... را کسب کند و امام به‌حق امام شد. در تاریخ به ندرت این اتفاق می‌افتد که یک اجماع عمومی محور یک شخصیت رخ دهد و امام توانست این اتحاد و انسجام را به وجود آورد و با این استراتژی انقلاب را به پیروزی رساند و نظام مورد نظر خود را نیز تأسیس کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی افزود: این استراتژی باید تا ابد برقرار باشد؛ یعنی باید علت تامه ایجادکننده برقرار باشد، بدین‌معنا که همچنان باید همه ایرانیان بدون هیچ تبعیضی مشمول این حرکت باشند و هیچ وقت نباید نظام، دولت و حکومت، فرقی بین آحاد ملت ایران بگذارد و باید همه را مساوی بداند. اگر شما کلیدواژه وحدت کلمه را در بیانات امام جست‌و‌‌جو کنید، می‌بینید هیچ کلمه‌ای بیش از این مورد تأکید امام(ره) نبوده است.

یونسی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، یادگار امام، قانون اساسی است و قانون اساسی، روح نظام جمهوری اسلامی است. این نظام براساس قانون اساسی تشکیل شده و این قانون اساسی است که حقوق ملت و حقوق ادیان، اقوام و آحاد مردم را به رسمیت شناخته است. این قانون اساسی در جاهای حساس به یک آیه اشاره کرده و تنها آیه‌ای که به صورت کامل در قانون اساسی ذکر شده، این آیه است که مبنای همکاری بنده با ادیان موجود در ایران بوده است که عبارت از آیه هشتم سوره ممتحنه است: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ». مخاطب اصلی این آیه، مسلمین هستند و می‌گوید تنها با آن کسانی که با شما سر جنگ دارند مشکل دارید، اما باید با پیروان ادیان آسمانی و حتی مشرکینی که با شما سر جنگ ندارند، عادلانه برخورد کنید.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در پایان گفت: این آیه مبنای انسجام ملی، اخلاق و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی است و امام با این آیه توانست اعتماد مردم ایران را از هر دین، مسلک و گرایش جلب کند. در قانون اساسی می‌گوید غیرمسلمین یعنی حتی کسانی که دین مشخصی هم ندارند به عنوان شهروند، حقوقی دارند و جمهوری اسلامی وظیفه دارد که از حقوق هر ایرانی اعم از دیندار و بی‌دین و مسلمان و غیر مسلمان دفاع کند.

به گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این پنل نوبت به سخنرانی حاخام یونس حمامی لاله‌زار، رهبر کلیمیان ایران، رسید. وی بیان کرد: در مورد خصوصیت‌های امام راحل صحبت زیاد است، اما در این جلسه روی دو نکته تاکید می‌کنم؛ شاید یکی از بزرگ‌ترین تاثیراتی که امام در دنیای معاصر گذاشتند، این بود که نشان دادند دین، امری جاودانه است. دنیا به سمتی می‌رفت تا علم یا فردگرایی جای خدا را بگیرد و باورهای دینی کمرنگ می‌شد و این سؤال وجود داشت که چطور دینی که بیش از هزار سال از تأسیس آن می‌گذرد، توانایی پاسخگویی به مسائل روز را دارد و امام در چنین دنیایی با درس گرفتن از انبیای الهی، اخلاق و انسانیت، توانستند به همه نشان دهند که دینی که نشأت‌گرفته از بارگاه الهی است، همیشه و جاودانه است و تعلیمات دینی نه‌فقط در یک مقطع، بلکه در همه اعصار و ادوار می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشر باشد و می‌تواند فراتر از علم را نیز پوشش دهد و کمبودهای مادی و روحی انسان را جبران کند.

حمامی لاله‌زار گفت: دین می‌تواند انسان را به تعالی برساند. خداوند همه آفریده‌های خود را دوست دارد و رحمت الهی بر تمام آفریدگانش شامل می‌شود و با این دیدگاه، امام تحولی را در ایرانیان و همه ادیان و جهانیان ایجاد کردند. امام یک فقیه عالی‌قدر شیعه بودند، اما تأثیر گفتار ایشان در همه ادیان موجب شد هر فرد متدینی به باورهای خودش نگاهی دوباره کند و بر این مبنا آنها را نگاه و اصلاح کند.

وی تصریح کرد: نکته دومی که امام را ویژه و خاص می‌کند این است که ایشان فراتر از این رفتار کردند که بگویند فقط دین خودشان حق است. ایشان فرمودند توحید مذهب ما است و تأکید بر توحید و اعتقاد به خدای یگانه را داشتند و این جمله به‌قدری تأثیرگذار بود که هر ایرانی را از هر دینی به سوی امام جذب کرد. براساس این وحدت کلمه بود که سختی‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و ... ، با همدلی پشت‌سر گذاشته شد. بنابراین تأثیر امام در عصر حاضر چون برگرفته از گفتار انبیای الهی است، محصور به یک قرن نیست و در همه قرون باقی می‌ماند و ما نیز براساس پیمانی که با امام داریم، باید هر چند وقت یکبار راهکارهای خود را بسنجیم و ببینیم آیا در راه امام هستیم یا خیر و برگزاری چنین مجالسی می‌تواند چنین فرصتی را در اختیار ما قرار دهد تا خود را با شاخص‌های امام، بسنجیم.


نوشته شده در   جمعه 14 خرداد 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode