رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تأسیس کرسی ویژه "مطهریپژوهی" در این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در مراسم گرامیداشت مقام معلم و شهید مطهری که امروز (یکشنبه، 12 اردیبهشت ماه) با حضور مجازی دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با بیان اینکه در روزی نام معلم و استاد را پاس میداریم که معلم معلمان عالم و امیرمؤمنان در سحرگاه امروز؛ به وصال معشوق ازلی خویش دست یافت، در خصوص بهثمر رسیدن بخشی از کوششهای آثار علمی پژوهشگاه علوم انسانی در زمینههای بومی و دینی علاوه بر بخش طرح جامع اعتلاء اظهار کرد: از محتوای این آثار روشن میشود که فعالیتهای پژوهشی این پژوهشگاه جزو دغدغهها و گفتمان استاد شهید مطهری به شمار میرود و اکنون در روز بزرگداشت معلم و استاد و سالگرد شهادت استاد مطهری، به لطف الهی افزون بر دستاوردهای طرح اعتلاء، شاهد رونمایی بیش از ۱۰ جلد از آثار فاخر حوزه دینی و بومی از پژوهشگاه نیز هستیم که جملگی با منظومه فکری و نظام اندیشگانی استاد شهید مطهری تناظر و همخوانی دارند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: در یک نگاه کلان درباره چگونگی همخوانی طرح اعتلاء با اندیشههای استاد شهید مطهری؛ به اجمال میتوان گفت، طرح اعتلاء در همه ساحتهای چهارگانه از جمله شناخت، تحلیل و نقد مبانی علوم انسانی وارداتی، بازکاوی انتقادی سیر و ورود این علوم انسانی در ایران، نوع به کارگیری این دانشها در جامعه و ظرفیت و تواناییهای علوم انسانی جدید و علوم دینی و بومی ما در حل مسائل اجتماعی جای میگیرد.
قبادی گفت: با ملاحظه این چهار ساحت، روشن میشود که مبانی فکری استاد شهید مطهری عمدتاً ناظر به همین زمینهها بوده و پژوهشگاه نیز با تأسیس کرسی ویژه تخصصی مطهریپژوهی به این مهم اهتمام ویژه ورزیده است.
وی یادآور شد: خوشبختانه در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی، پایگاه استواری برای این خط و مشی و اجرای طرح جامع اعتلا میتوان یافت.
قبادی در خصوص به ثمر رسیدن کتاب «اتصال به ریشه و انطباق با زمان» شرح داد: عنوان این کتاب، همان منشور فکری استاد زندهیاد رئیس فقیه پژوهشگاه (دکتر صادق آئینهوند) است که در آغاز مدیریت وی با همین رویکرد، طرح جامع اعتلای علوم انسانی طراحی، برنامهریزی و ساماندهی شد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی در خصوص محتوای این کتاب یادآور شد: این کتاب، تحلیل جامع و روشمند آماری عملکرد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دولت تدبیر و امید است که پایهها و ارکان آن را میتوان برنامهمداری، داناییمحوری، جامعهمداری، بومیگرایی، نظاممندسازی دانست و اجمالاً سر خط دستاوردهای این عملکردها را میتوان اینگونه برشمرد:
- تدوین برنامهی راهبردی اول و دوم، اصلاح و روزآمدسازی اساسنامه و برانگیختن اعضای هیأت علمی به داشتن برنامهی راهبردی پژوهشی و تلاش برای تحقق آن و تصویب اساسنامه جدید پژوهشگاه
- استقرار مدیریت داناییمحور و مدیریت مشورتی، تشکیل کمیتههای و شوراهای متعدد بهمنظور بهرهبرداری حداکثری از خرد جمعی در پیشبرد اهداف پژوهشگاه
- تکمیل بنیانهای قانونی ساختار پژوهشگاه و روزآمدسازی آن
- نظاممندسازی فرایندهای امور پژوهشی، تدوین انواع نظامنامه و شیوهنامههای مرتبط سامانه سیماپ
- صیانت از میراث فرهنگی و توجه به بازآفرینی میراثها در طرحهای تحقیقاتی
- استقرار مدیریت دستاورد محور و متنوعسازی خروجی های علمی و تولیدات پژوهشگاه
- افزایش بیش از دو برابری سرانهی تولید علم
- جامعه محوری اثرگذاری در عرصهی سیاستگذاری در کشور با انتشار دائمی گزارشهای راهبردی
- گسترش همکاری با حوزههای علمیه در جهت تحقق حداکثری پیوند حوزه و دانشگاه
- اجرای طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور
- ارتقای نقشآفرینی پژوهشگاه بهمنظور تقویت هویت دینی و بومی
- راهاندازی اولین قطب علمی زبانشناسی ایران، تأسیس دفتر کرسیهای نقد
- ساماندهی شبکه نخبگانی کارآمد و جلب همکاری بیش از ۳۰۰۰ نفر از استادان دانشگاههای سراسر کشور در ۱۸ گروه تخصصی از طریق شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاهها
- تبدیل هیأت ممیزه و هیأت جذب پژوهشگاه به قطب هیأت ممیزه
- بالا بردن سطح رفاهی و معیشتی کارکنان و پرداخت جدول معیشتی سالانه کمنظیر نسبت به پژوهشگاهها و دانشگاههای شهر تهران
- کسب ۲۶ جایزهی ملی و بینالمللی در سالهای ۱۳۹۴ – ۱۳۹۹
- توسعه قابل توجه پرتال جامع علوم انسانی و روزآمدسازی، ارتقا پژوهشگاه
- ورود پژوهشگاه به طرح تراز بینالمللی
- توسعه انتشارات پژوهشگاه به واسطه استقرار سامانههای نشر، بهبود فضای نشر
- مواجهه با بحران پاندمیک کرونا و کسب مقام نخست کشوری از جهت پرداختن به آن از منظر مباحث اجتماعی و فرهنگی و فلسفی