سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با همه سختی هایش برای والدین، معلمان و دانش آموزان، حدود سه هفته دیگر به پایان می رسد. سال تحصیلی بی سابقه ای که به صورت کامل به صورت مجازی برگزار شد و در کنار کاستی هایی که داشت، تجارب جدیدی را برای نظام آموزشی کشور رقم زد.
به گزارش ایسنا، با وجود آنکه وزارت آموزش و پرورش مایل بود ساعات و هفته هایی از زمان آموزش را به ویژه در پایه های اول و دوم ابتدایی به آموزش حضوری اختصاص دهد با توجه به شرایط نامساعد بیماری کرونا و عدم استقبال خانواده ها موفق به انجام این کار نشد و در نهایت آموزش در سال تحصیلی جاری به صورت کاملا غیرحضوری برگزار شد.
طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۳۱ اردیبهشت ماه زمان پایان آموزش در دوره ابتدایی است و به این ترتیب کمتر از یک ماه به پایان سال تحصیلی باقی مانده است، در این میان نگرانی هایی بابت کیفیت آموزش دانش آموزان، نحوه ارزشیابی ها و شرایط بازگشایی مدارس در سال آتی وجود دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به این نگرانی ها پاسخ داده و در این باره به موارد زیر اشاره کرده است:
کیفیت آموزش مجازی در سال تحصیلی که گذشت
تقویت عملکرد دانش آموزان در برخی دروس
رضوان حکیم زاده درباره کیفیت آموزش مجازی در سال تحصیلی که گذشت می گوید: در هر حال آموزش غیرحضوری در هیچ شرایطی نمیتواند کارکردهای آموزش حضوری را خصوصا از جهت رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی دانشآموزان داشته باشد؛ اما مدیران و معلمان همه تلاش خود را به کار بستند تا از امکانات موجود استفاده و شرایطی را فراهم کنند تا دانشآموزان برنامه آموزشی را از بسترهای گوناگون دنبال کنند.
وی میافزاید: تا جایی که به تلاش مدیران، معلمان و والدین مربوط میشود همه تلاش خود را کردند اما ذات آموزش غیرحضوری کاستیهایی در مقایسه با آموزش حضوری دارد که باید حتما اشاره کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان میکند: البته برای دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی به دلیل اهمیت تضمین کیفیت پیش بینی کردیم با نظارت مدیر مدرسه ارزیابی عملکردی از درس ادبیات فارسی انجام شود و در مناطق قرمز، زرد و نارنجی از طریق فضای مجازی خواهد بود. همچنین برای پایه ششم ابتدایی ارزیابی عملکردی سه درس ادبیات فارسی، ریاضی و علوم مورد تاکید است.
حکیم زاده با اشاره به آن دسته از دانش آموزان که به دلایلی از جمله عدم همراهی موثر والدینی که به عنوان مثال سطح سواد موثری نداشتند و نتوانستند از آموزش های امسال بهره کامل ببرند، میگوید: تفاهم نامه ای با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان منعقد و آنها اعلام آمادگی کردند که در دوران تابستان برای آنها دوره آموزشی برگزار کنند.
مشکلات دانش آموزان در مناطق محروم که به تجهیزات هوشمند برای آموزش مجازی دسترسی نداشتند نیز یکی از چالش های بزرگ سال تحصیلی جاری بود. حکیم زاده در این باره میگوید: اطلس یادگیری را در همه مناطق تهیه کردیم و می دانیم در هرمنطقه چه تعداد امکان دسترسی دارند و کدام ها ندارند. بر اساس دستورالعمل مربوط، برنامه های جایگزین درنظر گرفته شده است که توزیع درسنامه یکی از راهکارها بوده است.تا جایی که امکان داشت اجازه ندادیم دانش آموزی به علت عدم دسترسی به تجهیزات آموزشی از آموزش باز بماند.
وی ادامه دامیدهد: مدرسه تلویزیونی هم کمک خوبی به دانش آموزان در این مناطق کرده است. بر اساس ارزیابی های دقیق تلویزیون و ما، اکثریت از این آموزش ها استقبال و استفاده کرده اند؛ به ویژه در مناطق محروم.
ارزشیابی و تعیین نمرات چگونه است؟
ارزشیابی در دوره ابتدایی طی سال های گذشته کیفی - توصیفی صورت پذیرفته است و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. معلمان بر اساس شواهد و مستنداتی که در فرایند یاددهی - یادگیری جمعآوری کرده اند و همچنین بر اساس ارزیابیهای عملکردی که انجام میدهند، میتوانند نتایج ارزشیابی دانشآموزان را ثبت کنند.
با توجه به پایان سال تحصیلی در 31 اردیبهشت، معلمان و مدیران مدارس فرصت دارند تا ۱۰ خرداد در دوره ابتدایی، نتایج نهایی را ثبت کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به برخی شایعات غیررسمی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش از معلمان خواسته است که سخت نگیرند و همه را قبول کنند، میگوید: به هیچوجه درست نیست. همواره تأکید داشتیم که همه استانداردها در خصوص آموزش و ارزشیابی رعایت شود، چون به نفع دانشآموزان است که هم در سال گذشته رعایت شد و هم امسال به همین شکل است.
وضعیت ثبت نام ها و بازگشایی مدارس در سال آتی
وی در پاسخ به اینکه اگر وضعیت کرونا به همین شکل تداوم یابد آموزش ها در فضای مجازی ادامه می یابد؟ عنوان میکند: فضای مجازی انتخاب ما نبود، اجبار بود و ما تصمیم نگرفتیم به سراغ فضای مجازی برویم. این بحران ایجاد شد و واکنش ما در قبال آن خوب بود. متناسب با اقتضائات درباره نحوه آموزش در اول مهر۱۴۰۰ تصمیم می گیریم.
حکیم زاده ادامه میدهد: امید است تا مهرماه، مشکلات رفع شده باشد. اما اگر همچنان درگیر بحران بیماری باشیم پیش بینی کردیم کار را در بستر فضای مجازی ادامه دهیم و از بسترهای مکمل استفاد کنیم اما اگر کرونا نباشد تاکید ما بر آموزش حضوری است و مایلیم برای تنوع یادگیری و غنی سازی آن، از فضای مجازی به عنوان مکمل استفاده کنیم.
وی درباره وضعیت آموزش در سال آینده اظهار می کند: واقعا قابل پیشبینی نیست. این ویروس ثابت کرده که خیلی قابل پیش بینی نیست. امیدوارم این مشکل رفع شود و بتوانیم شاهد واکسیناسیون همگانی باشیم که البته معلمان جزو گروههای اولویت هستند. ترجیح ما این است که بتوانیم شرایطی را داشته باشیم تا آموزشها را به صورت حضوری ادامه دهیم و از بستر فضای مجازی برای غنیسازی و ایجاد منابع متنوع یادگیری استفاده کنیم چون دستاورد خیلی خوبی است. اما اگر شرایط ادامه پیدا کند، آمادگی کامل را داریم تا بتوانیم در بستر فضای مجازی و سایر بسترهایی که آموزش ارائه می شود از جمله مدرسه تلویزیونی آموزشها را ارائه کنیم.
اما فرایند ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده از چه زمانی شروع می شود؟ به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ابلاغ ستاد ثبت نام مدارس صادر شده است و امسال مسئولیت ستاد ثبت نام مدارس با معاونت ابتدایی است. اقدامات مقدماتی انجام شده است و طبق روال هرسال ثبت نام ها در زمان مقرر شروع می شود. تا هفته دوم اردیبهشت دستورالعمل ثبت نام را ابلاغ و نهایی می کنیم.
از سوی دیگر، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز اعلام کرد که برای سال آینده، ثبت نام دانش آموزان درپایه های ورودی الکترونیکی است و پیش ثبت نام دانش آموزان ورودی به پایه اول ابتدایی برای سال تحصیلی جدید به زودی در دستور کار قرار می گیرد.
فولادوند ضمن تاکید بر ارائه خدمات ویژه به شهروندان تهرانی گفت: ثبت درخواست ثبت نام الکترونیکی و غیرحضوری دانش آموزان پایه اول ابتدایی، با هدف پاسخگویی به مطالبه اولیاء بابت بهرهگیری بهینه از فناوری در عرصه اقدامات اداری مدارس و فرهنگ سازی استفاده از دولت الکترونیک ویژه خانوادهها و ایجاد نظم ساختاری در مراودات خانه و مدرسه، طراحی شده است.