ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 فروردين 1400     |     کد : 195401

مهر گزارش می‌دهد؛

ضربان قلب کرونا تندتر می‌زند/افزایش مسافر ورودی به آذربایجان شرقی

ضربان قلب کرونا با سفرهای نوروزی به استان آذربایجان شرقی تندتر می‌زند به گونه‌ای که اگر به همین منوال پیش رود شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در استان خواهیم بود.

 ضربان قلب کرونا با سفرهای نوروزی به استان آذربایجان شرقی تندتر می‌زند به گونه‌ای که اگر به همین منوال پیش رود شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در استان خواهیم بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: نوروز ۱۴۰۰ تنها یک چیز را از یاد گردشگران نوروزی برده و آن، پرسه زدن کرونا در بین ماست. کرونا آتش زیر خاکستری است که با اندکی بی توجهی می‌تواند بار دیگر خانمان سوز باشد اما متأسفانه با وجود تمام توصیه‌های بهداشتی و ابراز نگرانی‌ها از مسافرت‌های نوروزی، پای مسافران از استان‌های مختلف به تبریز باز شده است.

قافله گردشگران نوروزی زمانی از راه رسید که هنوز ویروس کرونا در بین ما نفس می‌کشد و مردم با بی توجهی به شیوع ویروس کرونا برنامه مسافرت‌های بی حساب و کتاب خود را از سر گرفته‌اند؛ سفرهایی که بیش از هر زمان ممکنی می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

قرار بر این بود که شهر اولین‌ها در نوروز امسال، پذیرای میهمانان نوروزی نباشد اما این روزها ضربان قلب کرونا با صدای پای گردشگران نوروزی تندتر می‌زند و با افزایش مسافرت میهمانان نوروزی به استان آذربایجان شرقی، وضعیت بحرانی این استان در روزهای آتی چنگی بر دل نخواهد زد.

با وجود اینکه ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که آمادگی لازم را برای پذیرش مسافران نوروزی ندارد اما افزایش مسافران در محورهای مواصلاتی نشان دهنده بی توجهی آنهاست که شیوع ویروس کرونا را پشت گوش انداخته و در چنین شرایطی کوله بار سفر به استان آذربایجان شرقی بسته‌اند.

رعایت فاصله گذاری در اتوبوس‌ها

مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بیشترین مسافران از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و اهواز به تبریز سفر می‌کنند.

حسین عادلی ادامه داد: عملیات سم پاشی، فاصله گذاری اجتماعی داخل اتوبوس، توزیع ماسک به مسافران از تمهیدات پایانه‌های مسافربری برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست.

وی ادامه داد: روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ دستگاه اتوبوس، مسافران نوروزی را به شهرهای تهران، اردبیل، مشهد، شیراز، اهواز، چالوس جابجا کرده است.

عادلی گفت: تعداد مسافران در اتوبوس‌ها، حدود ۱۵ تا ۱۷ نفر است و در اتوبوس‌های ۲۵ نفری در داخل و خارج استان نیز، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی حدود ۱۷ مسافر سوار می‌شوند.

وی در پایان افزود: وی آمار سفرهای نوروزی را از ۲۵ اسفند ماه تا سوم فروردین، ۱۰ هزار و ۳۸۸ اعلام کرده که تعداد مسافران نیز به ۷۲ هزار و ۵۹۶ نفر رسیده است.

روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ دستگاه اتوبوس، مسافران نوروزی را به شهرهای تهران، اردبیل، مشهد، شیراز، اهواز، چالوس جابجا کرده است

طهماسبی یکی از مسافران تهرانی است که مشغول گشت و گذار در بازار تبریز بود و به خبرنگار مهر گفت: همسرم اهل تبریز است و امسال تصمیم گرفتیم که به تبریز سفر کنیم؛ بازار تبریز را فقط در اینستاگرام دیده بودم اما سفر به تبریز بهانه‌ای شد تا این بازار قدیمی را از نزدیک ببینم.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که ویروس کرونا هنوز ریشه کن نشده اما تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم؛ یک سال است که در خانه مانده‌ایم و امسال باید سری به خانواده‌های خود می‌زدیم.

سفرهای نوروزی مخاطره آمیز است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ابراز نگرانی از افزایش مسافرت‌های نوروزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سفرهای نوروزی کاملاً مخاطره آمیز است و موجب انتشار ویروس و مشاهده انواع جدیدی از ویروس‌ها در کل دنیا خواهد شد.

عباسعلی درستی ادامه داد: راه کنترل بیماری، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افراد، متناسب با محل، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و جدی انگاشتن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

قرار گرفتن رتبه ۲۰ کشوری از لحاظ شیوع ویروس کرونا

وی با اشاره به غیرضروری بودن مسافرت‌های نوروزی بیان کرد: روند کلی استان در مقایسه با کشور به شکل خفیف در حال افزایش بوده و این در حالی است که استان آذربایجان شرقی طی دو هفته اخیر از لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا در رتبه ۲۳ کشوری قرار داشت اما در حال حاضر در رتبه ۲۰ کشوری قرار گرفته است که این روند نگران کننده است.

سفرهای نوروزی کاملاً مخاطره آمیز است و موجب انتشار ویروس و مشاهده انواع جدیدی از ویروس‌ها در کل دنیا خواهد شد

زمانی یکی دیگر از مسافرانی است که از شهر قزوین به تبریز سفر کرده و به خبرنگار مهر گفت: تاکنون به تبریز سفر نکرده بودیم و امسال تنها بخاطر استاد شهریار و بازدید از مقبره الشعراء آمده‌ایم.

وی ادامه داد: تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم و در دو روزی که به تبریز سفر کرده‌ایم از مکان‌های خلوت بازدید کرده و در مکان‌های پر ازدحام حضور نیافته‌ایم.

جابجایی جمعیت در بیماری‌های تنفسی، مخاطره آمیز است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: جابجایی جمعیت در بیماری‌های تنفسی مخاطره آمیز است چرا که با جابجایی جمعیت، تمامی ویروس‌ها در استان‌ها نیز جابجا می‌شوند و به همین دلیل مسافرت و جابجایی‌ها اگر با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه شود بدترین وضعیت را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

سیمین خیاط زاده ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بیشترین آلودگی در رستوران‌ها به هنگام صرف غذا اتفاق افتاده است.

جابجایی جمعیت در بیماری‌های تنفسی مخاطره آمیز است چرا که با جابجایی جمعیت، تمامی ویروس‌ها در استان‌ها نیز جابجا می‌شوند

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: برگزاری میهمانی‌های نوروزی در منازل با وجود یک فرد ناقل بدون علامت، افزایش تعداد مبتلایان را به دنبال خواهد داشت چنانچه در حال حاضر با افزایش موارد سوش انگلیسی، در کشور و حتی استان آذربایجان شرقی مواجه هستیم.

وقتی ماسک می‌زنم از کرونا نمی‌ترسم

اصغری نیز یکی دیگر از مسافران شیرازی در ترمینال تبریز است که به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته مسافرت نرفتیم اما اکنون وضعیت تبریز قدری بهتر است و بهترین موقعیتی بود که برای دیدار تنها برادرم به تبریز سفر کنم.

وی ادامه داد: کرونا با استفاده از ماسک چندان هم ترسناک نیست و ما بعد از چند روز میهمانی در خانه برادرم دوباره به شهر خودمان برمی‌گردیم.

کاهش سفر و دورهمی‌ها در روزهای عید نوروز

خیاط زاده معتقد است: متأسفانه تمام مسافران، سفرهای خود را ضروری می‌پندارند اما سفرهای ضروری را باید به مدل ضروری برگزار کرد به گونه‌ای که از تجمع افراد خودداری کرده چرا که در غیر این صورت تبدیل به دورهمی و میهمانی خواهد شد.

وی با ابراز نگرانی از ورود مسافران به شهرستان جلفا و مرز نوردوز افزود: همکاران بهداشت محیطی در سطح شهر حضور داشته و سعی بر کنترل رستوران‌ها و هشدار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند اما همواره از مردم انتظار داریم که دورهمی و میهمانی‌های خود را کاهش دهند.

نوروز و سفرهایش از راه رسید اما یک جای کار می‌لنگد تا زمانی که محدودیت‌های کرونایی در میان نباشد مسافرت‌ها نیز ادامه دار خواهد بود و اگر به همین منوال پیش رود روزهای تلخی در انتظار شهر اولین‌هاست.


نوشته شده در   يکشنبه 8 فروردين 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode