ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 ارديبهشت 1390     |     کد : 19505

كينكت، سرآغاز عصر جديدي از بازي‌هاي كامپيوتري

بازي‌هاي كامپيوتري در دنياي امروز نقش بسيار مهمي را در زندگي نسل جديد ايفا مي‌كنند.

جام جم آنلاين: بازي‌هاي كامپيوتري در دنياي امروز نقش بسيار مهمي را در زندگي نسل جديد ايفا مي‌كنند.

اگرچه بسياري بر اين باورند كه علاقه بيش از حد به بازي‌هاي كامپيوتري، كودكان، ‌نوجوانان و حتي بزرگسالان را از واقعيت‌هاي زندگي دور كرده و آنها را در فضاهاي مجازي درگير مي‌كند،‌اما از آنجا كه زندگي واقعي ما انسان‌ها مملو از حقايقي است كه بيش از هر چيز موجب ناراحتي و نگراني ما خواهد شد، انجام اين بازي‌ها در دنياي مجازي هيجان و تفريح و شور و نشاط و تا حدودي حس كودكي را در بزرگسالان زنده خواهد كرد.

گسترش و رشد سريع بازي‌هاي كامپيوتري در 20 سال گذشته با تحولات بسيار زيادي در زندگي اجتماعي ما انسان‌ها همراه بوده است و بسياري از ديگر كارشناسان بر اين باورند كه بازي‌هاي كامپيوتري نقش مهمي در افزايش توانمندي‌هاي كودكان داشته است و در حقيقت در ميان انبوهي از فناوري‌ها و ابزارهاي جديد كه زندگي ما را محاصره كرده‌اند و در يافتن هدف واقعي خود ناموفق بوده‌اند، بازي‌هاي كامپيوتري موفق‌تر از ديگر فناوري‌ها بوده‌اند. پس از مسير پرفراز و نشيبي كه بازي‌هاي كامپيوتري از گذشته تا به امروز پشت سر گذاشته‌اند، كينكت‌ مايكروسافت به عنوان نسل جديدي از بازي‌هاي كامپيوتري، انقلاب جديدي را در صنعت بازي‌هاي كامپيوتري به وجود آورده است كه به نظر مي‌رسد بتواند الگويي از شيوه جديد ارتباطي بين انسان و كامپيوتر باشد و شايد بتوان اين نسل از بازي‌ها را نخستين گام براي ساخت كامپيوترهايي دانست كه قادر خواهند بود چهره شما را به آساني تشخيص داده و به طور مستقيم و بدون نياز به هرگونه رابط كاربري با شما ارتباط برقرار كنند.

سال 2011 ، سال بزرگ كينكت

در نمايشگاه سرگرمي‌هاي الكترونيك 2010، مايكروسافت براي نخستين بار كينكت را به عنوان نسل جديدي از بازي‌هاي كامپيوتري به نمايش گذاشت. در حقيقت كينكت همان پروژه معروف موسوم به ناتال است كه مايكروسافت از مدت‌ها پيش قول آن را به علاقه‌مندان بازي‌هاي كامپيوتري داده بود. اين پروژه با شعار اين كه «ديگر نيازي به دسته بازي نيست و شما خودتان دسته بازي خواهيد بود» مورد توجه قرار گرفت. اين وسيله كه توسط مايكروسافت طراحي و ساخته شده ، روي دستگاه بازي ايكس‌باكس360 قابل استفاده است و استفاده از دستگاه بازي و انجام آن را بدون نياز به هرگونه ابزار كنترل‌كننده‌اي امكان‌پذير مي‌سازد.

از آنجا كه عملكرد كينكت با بسياري از دستگاه‌هايي كه پيش از اين براي انجام بازي‌هاي كامپيوتري استفاده مي‌شد، متفاوت است بسياري تصور مي‌كنند كه كينكت يك كنسول بازي است، اما در حقيقت كينكت يك دوربين براي كنسول بازي ايكس‌باكس است كه مانند يك وب‌كم به كنسول متصل خواهد شد. البته بايد پذيرفت كه كينكت در مقايسه با وب‌كمي كه آن را به كامپيوتر وصل مي‌كنيد بسيار هوشمندتر عمل مي‌كند. اين دوربين محدوده ديد بسيار وسيعي دارد و هنگامي كه آن را بالاي صفحه نمايشگر تلويزيون قرار مي‌دهيد محدوده وسيعي از اتاق را تحت نظر قرار خواهد داد.

اين دستگاه با استفاده از امواج مادون قرمز و همچنين نرم‌افزارهاي خاصي كه براي آن طراحي شده است، 48 قسمت مختلف از بدن فردي را كه براي انجام بازي‌ در مقابل دوربين آن قرار گرفته است، شناسايي كرده و به اين ترتيب مي‌تواند حركات بدن آن فرد را نيز تشخيص دهد تا فرد تنها با حركت‌دادن بدن خود و بدون نياز به هر وسيله‌اي ديگر براي كنترل فضاي بازي بتواند با استفاده از آن انجام بسياري از بازي‌هاي كامپيوتري را تجربه كند. علاوه بر اين كينكت مجهز به يك ميكروفن است كه با استفاده از آن شما مي‌توانيد به كنسول بازي خود فرمان هم بدهيد. دوربين كينكت نه‌تنها از قابليت رديابي امواج مادون قرمز برخوردار است بلكه مي‌تواند به صورت RGB يعني رنگي هم فيلمبرداري كند. اين دوربين قابليت تشخيص چهره شما را نيز دارد و به همين علت گفته مي‌شود كه يك سيستم با قابليت شناسايي كاربر است به عبارت ديگر به محض اين كه شما در مقابل كينكت قرار مي‌گيريد شما را شناسايي كرده و پروفايل شما را در سيستم بارگذاري مي‌كند.

ثبت كينكت در كتاب ركوردها

تنها پس از گذشت 2 ماه از عرضه كينكت به بازارهاي جهاني در 4 نوامبر 2010 بيش از 8 ميليون دستگاه كينكت فروخته شد كه ركوردي بي‌سابقه در فروش دستگاه‌هاي الكترونيكي محسوب مي‌شود و به اين ترتيب مايكروسافت با شكستن ركورد سريع دستگاه‌هاي الكترونيكي كه پيش از آن اپل با فروش Ipad از آن خود ساخته بود، توانست نام خود را در فهرست ترين‌هاي كتاب ركوردهاي گينس به ثبت برساند. موفقيت كينكت مي‌تواند نقش مهمي در افزايش فروش بازار بازي‌هاي كامپيوتري در سطح دنيا داشته باشد. نويسنده نسخه بازي كتاب ركوردهاي جهاني گينس اعلام كرده كه تاكنون هيچ وسيله الكترونيكي ديگري در سطح دنيا با گذشت 60 روز با اين سرعت به فروش نرفته است و بر اين اساس مي‌تواند آن را ركوردي بي‌سابقه در دنياي فناوري‌هاي ديجيتال به شمار آورد. اين سيستم جديد يك واسط كاربري بدون نياز به دست را در اختيار كاربران قرار داده است كه داشتن قابليت‌هاي منحصر به فردي مانند تشخيص صدا و چهره استفاده از اين سيستم براي انجام طيف گسترده‌اي از بازي‌هاي كامپيوتري از بازي‌هاي پرشي و پروازي تا بازي‌هاي شبيه‌ساز ورزش يوگا، پينگ‌پنگ و حتي شبيه‌سازي شمشيرهاي ليزري جنگ ستارگان و انجام اين بازي‌ها تنها با استفاده از حركات دست و بدن كه حاصل آن روي نمايشگر نقش خواهد بست را امكان‌پذير مي‌سازد.

نكته: كينكت‌ مايكروسافت، به عنوان نسل جديدي از بازي‌هاي كامپيوتري، انقلاب جديدي را در صنعت بازي‌هاي كامپيوتري به وجود آورده است و به نظر مي‌رسد بتواند الگويي از شيوه جديد ارتباطي بين انسان و كامپيوتر باشد
اگر كينكت بدرستي و براي انجام بازي‌هاي پيشرفته و هيجان‌انگيز مورد استفاده قرار گيرد مي‌توان پيش‌بيني كرد كه آينده بازي‌هاي كامپيوتري را با تحولات عظيمي مواجه سازد. اگرچه پيش از اين شركت‌هاي سوني و نينتندو ـ كه از رقباي اصلي مايكروسافت در ساخت كنسول‌هاي بازي هستند ـ با طراحي و ساخت فناوري‌هاي جديدي مانند Move كه براي پلي‌استيشن 3 سوني و Motionplus كه براي كنسول وي (Wii)‌ طراحي شده بود، شيوه جديدي از انجام بازي‌هاي كامپيوتري را به علاقه‌مندان معرفي كرده بودند كه در آنها فرد كاربر از دسته كنترلي كه به شكل عصا بود و تنها با حركت‌دادن آن در فضاي سه‌بعدي براي انجام بازي استفاده مي‌كرد، اما كينكت تنها وسيله‌اي است كه تمام حسگرهاي صوتي، بينايي و حركتي را بدون نياز به قطعات سخت‌افزاري مجزا در خود جاي داده است.

دورنمايي از ارتباط انسان و كامپيوتر در آينده

محققان مايكروسافت بر اين باورند كه فناوري كينكت فراتر از يك كنسول بازي است و بدون ترديد در آينده‌اي نه‌چندان دور كينكت مي‌تواند نقش بسيار مهمي در تغيير شيوه ارتباط بين انسان و كامپيوتر بر عهده داشته باشد. از آنجا كه بسياري از دانشمندان علوم كامپيوتري علاقه‌مند بودند با هك كردن اين دستگاه، اطلاعاتي را درباره آن به دست آورده و از آن براي رسيدن به اهداف خود بهره گيرند، مايكروسافت تصميم گرفته است يك كيت براي اين گروه از محققان توليد كند تا بتوانند براحتي از آن براي انجام تحقيقات خود استفاده كنند. سال‌هاي طولاني است كه ما انسان‌ها براي انجام بسياري از كارها و امور روزمره از كامپيوترها استفاده مي‌كنيم، اما محققان مايكروسافت در تلاش هستند تا هر طور كه شده آنها را از يك ابزار به يك دستيار هوشمند مبدل سازند تا انجام بسياري از كارها را عهده‌دار شده، منظور شما را بفهمند و حتي بتوانند با شما ارتباط برقرار كنند، اما از آنجا كه فهميدن‌ آنچه افراد مي‌گويند كار بسيار سختي است و معمولا افراد از شيوه‌هاي مختلفي براساس موقعيتي كه در آن قرار دارند، براي رساندن منظور خود به ديگران استفاده مي‌كنند اجراي اين پروژه كه ايده آن در ذهن محققان مايكروسافت شكل گرفته است، مدت زمان زيادي به طول خواهد انجاميد. رئيس بخش تحقيقات شركت مايكروسافت در پيش‌بيني آينده ارتباط انسان‌ها و كامپيوترها از ديوارهايي به عنوان رابط بين انسان و كامپيوتر سخن گفته است اگر چه ممكن است تصور آينده‌اي كه روي نمايشگرهاي كامپيوتري در انتظار ماست به آساني امكان‌پذير نباشد، اما آنچه مسلم است اين كه مايكروسافت تا به امروز نويدبخش تغييرات بسيار زيادي در دنياي ديجيتال بوده است و همچنان بايد منتظر ارائه محصولات جديدتري از آن باشيم.

حضور كينكت در انجام اعمال جراحي

جالب است بدانيد از زماني كه كينكت به عنوان نسل جديد بازي‌هاي كامپيوتري رونمايي شد تلاش‌هاي زيادي انجام شده است تا بتوان اين فناوري را در زمينه‌هاي ديگري نيز مورد استفاده قرار داد. خوشبختانه بسياري از اين تلاش‌ها با موفقيت‌هايي همراه بوده‌اند كه يكي از اين اقدامات موفقيت‌آميز استفاده از كينكت به عنوان يك ابزار پيشرفته در انجام اعمال جراحي است. از زماني كه استفاده از ربات‌ها در جراحي مورد توجه قرار گرفت، پزشكان از نحوه كنترل اين ربات‌ها رضايت لازم را نداشتند. با توجه به اهميت اين موضوع، محققان در تلاش بودند تا بتوانند از ابزاري كه بتوانند بازخوردي از محيط عمل جراحي داشته باشد و اطلاعات بيشتري را در اختيار پزشك قرار دهد، استفاده كنند. تحقيقات گسترده‌اي براي استفاده از كينكت در اعمال جراحي انجام شده و به اين ترتيب قرار است از اين پس در اعمال جراحي كه توسط ربات‌ها انجام مي‌شود يك كينكت در كنار جراح داشته باشيم تا حركات او را تحت نظر قرار دهد و يك كينكت هم در كنار ربات داشته باشيم تا جزييات حركت را به جراح اطلاع دهد و بر اين اساس حركات دست جراح به بازوهاي رباتيك منتقل شده و حركات بازوهاي رباتيك هم به دستكشي كه جراح بر دست دارد، منتقل خواهد شد تا شرايط براي پزشك معالج واقعي‌‌تر باشد و بسياري از محدوديت‌ها در اعمال جراحي رباتيك كه از راه دور انجام مي‌شود نيز از ميان برداشته شود.

به نظر مي‌رسد با توجه به برنامه‌هايي كه مايكروسافت براي كينكت در سال 2011 پيش‌بيني كرده است شاهد گسترش كاربرد اين فناوري‌ها در عرصه‌هايي باشيم كه بيش از پيش موجب شگفتي ما انسان‌ها خواهد شد.

فرانك فراهاني‌جم / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 24 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode