گروه انديشه: براساس انديشههای آيتاللهالعظمی جوادی آملی نقل با وحی متفاوت است؛ نقل، صرف خبرهايی است كه توسط ناقلين به ما رسيده، اما وحی آن چيزی است كه بر اوليای الهی نازل شده است؛ لذا تعارضاتی كه در ظاهر به نظر میرسد، به خاطر نقل وحی است.
حجتالاسلام غرويان، عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمية،
حجتالاسلام والمسلمين محسن غرويان، عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمية، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، ضمن بيان اين مطلب در مورد جايگاه عقل و رابطه آن با نقل در انديشه آيتاللهالعظمی جوادی آملی گفت: عقل از مباحث بسيار مهمی است كه در طول تاريخ همواره مطرح بوده و انديشمندان، فلاسفه و حكما در اين باب به ارائه نظر و سخن میپرداختند.
وی افزود: عدهای اهل حديث، خبر و اخباريون كه ظاهرگرا بودند و ظواهر آيات و روايات را تمسك میكردند، به عقل بهايی نمیدادند؛ از طرفی در برابر اين گروه، عقلگرايانی در عالم اسلام بودند كه چندان توجهی به نقل نداشتند. آيتاللهالعظمی جوادی آملی معتقدند كه بين عقل و نقل تهافتی نيست، از طرفی عقل يك عنصر اساسی در دين است.
نويسنده كتاب «صحيفه سجاديه موضوعی» با بيان اينكه آيتاللهالعظمی جوادی آملی بحث تعارض عقل و دين يا تعارض دين و علم را از اساس غلط میدانند، گفت: ايشان بر اين مبنای فكری میگويند كه عقل و نقل و يا نقل و علم همه از يك مبدأ سرچشمه گرفتند. طبق انديشههای علامه نقل با وحی متفاوت است؛ نقل يعنی صرف خبرهايی كه توسط ناقلين به ما رسيده است، اما وحی آن چيزی كه بر اوليای الهی نازل شده است.
حجتالاسلام غرويان در ادامه سخنانش اظهار كرد: آيتاللهالعظمی جوادی آملی بحث را از اينجا شروع میكنند كه عقل با وحی نمیتواند تعارض داشته باشد، چون از يك مبدأ واحد سرچشمه گرفته شده است؛ علم حقيقی هم نمیتواند با وحی معارض باشد، چون از يك مبدأ آغاز شده است.
نويسنده كتاب «آشنايی با فلسفه» تأكيد كرد: تعارضاتی كه در ظاهر به نظر میرسد وجود دارد، به خاطر نقل وحی است كه مثلاً گفته میشود با عقل ناسازگار است. ايشان نقل وحی در بحثهای مختلفی مطرح كردند؛ از جمله در كتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دينی» كه بحثهای مفصل، عميق و دليلی در اين زمينه دارد.
نويسنده كتاب «در محضر استاد حسنزاده آملی» در ادامه سخنانش گفت: نكتهای كه بايد بر آن تأكيد كنم، اعلميت و اجمعيت است كه در بحث تقليد، فقها و علمای مطرح میكنند، به نظر میرسد كه معنای اعلميت كه در بحث اجتهاد و تقليد توسط فقها و اصوليين در رسالهها مطرح میشود، به معنای اجمعيت در شخصيت علامه جوادی آملی كاملا آشكار است.
عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمية اظهار كرد: اين نكتهای است كه ما بايد به آن توجه كنيم و الحمدالله از بركات الهی در حق وجود چنين شخصيتی است كه فكر میكنم كه در عالم فقه و فقاهت و در طول تاريخ اجتهاد و فقاهت كمتر شخصيتی در اين حد از جامعيت وجود داشت كه مرجع تقليد برای جامعه مسلمين باشد.
وی تأكيد كرد: امثال حضرت امام خمينی(ره) و آيتاللهالعظمی جوادی آملی واقعاً شخصيتهايی هستند كه میتوانند زمام امور مسلمين در دست آنها باشد. به هر حال اين از نعمتهای الهی است و خداوند را از اين بابت شاكريم.