ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 دي 1399     |     کد : 194516

روز شمار تاريخ

سه شنبه2 دی1399- 6جمادی الاول 1442-22دسامبر2020

تشكيل "مجلس عالي" با شركت مقامات مملكتي با هدف بررسي اولتيماتوم روسيه به ايران (1290 ش)

تشكيل "مجلس عالي" با شركت مقامات مملكتي با هدف بررسي اولتيماتوم روسيه به ايران (1290 ش)

تشكيل "مجلس عالي" با شركت مقامات مملكتي با هدف بررسي اولتيماتوم روسيه به ايران (1290 ش)
پس از اولتيماتوم دولت روس مبني بر اخراج مستشار اقتصادي بيگانه از ايران و نپذيرفتن مجلس، قواي روس به آذربايجانِ ايران يورش برده و دست به قتل عام و كشتار مردم زدند. در اين ميان و در حالي كه روسيه تهديد به حمله به پايتخت نموده بود، در روز دوم دي‏ماه 1290 ش، يك مجلس عالي و فوق‏العاده مشتمل بر نمايندگان مجلس شوراي ملي، وزرا، رجال، اعيان و اشراف و مقامات مملكتي در دربار تشكيل شد و جريانات اخير را كه بين دولت ايران و روسيه پيش آمده بود بررسي كردند. در اين جلسه، وثوق‏الدوله وزير خارجه، از رويه مجلس نسبت به ردّ اولتيماتوم روسيه سخت انتقاد كرد و خواهان نرمش در برابر تهديدات روسيه گرديد. پس از اين سخنراني تصميم به انحلال مجلس گرفته شد ولي نمايندگان سعي كردند در برابر ديكتاتوري ناصرالملك، نايب السلطنه و لجام‏گسيختگي صمصمام السلطنه نخست وزير مقاومت كنند كه كاري از پيش نبردند. در اين ميان با آن كه دولت ايران، اولتيماتوم را پذيرفت و شوستر آمريكايي را از خزانه‏داري كل كشور معزول گردانْد، باز، روس‏ها دست از شرارت و آدم‏كشي و قتل و غارت برنداشتند و پس از آن كه تبريز را در اول دي ماه اشغال كردند، اقدام به اعدام ثقة الاسلام تبريزي از علماي بزرگ تبريز و ديگران نمودند و حكومت آذربايجان را به طور كلي در اختيار گرفتند. دولت هراسناك صمصام‏السلطنه، با پذيرش تهديدات روسيه، هم راه را براي دخالت بيشتر روس‏ها بازگذاشت و هم اقتدار ملي را فداي مصالح گروهي نمود.

مرگ "گيخاتو" ايلخان مغول در ايران و آغاز حكومت "بايدوخان"(694 ق)

مرگ "گيخاتو" ايلخان مغول در ايران و آغاز حكومت "بايدوخان"(694 ق)
پس از ارغون خان مغول، برادرش گيخاتو كه در زمان او، فرمانرواي آسياي صغير بود به پادشاهي رسيد. گيخاتو به سبب آن كه از مرض شفا يافته بود، فرمان آزاد كردن زندانيان را داد و از خزانه‏ي مملكت، آنچه را كه دستش رسيد در بين تهي‏دستان و درباريان تقسيم كرد. اين حاتم بخشي‏هاي او، كشور را به كمبود درآمد و فقر اقتصادي دچار ساخت و در نتيجه، خزانه‏ي سلطنتي تهي گشت. وزير گيخاتو كه مي‏دانست چيني‏ها از پول كاغذي استفاده مي‏كنند، براي جبران كمبود مالي، چاپخانه‏اي تاسيس كرد و به رواج نوعي اسكناس كه "چاو" خوانده مي‏شد، اقدام نمود. هدف از چاپ پول كاغذي اين بود كه اسكناس در ميان مردم رايج شود و طلا و نقره به خزانه باز گردد. اما مردم از قبول اين اسكناسِ بدون پشتوانه خودداري كردند تا اين كه گيخاتو، چاو را ملغي كرد. ديري نگذشت كه در جمادي الاولي سال 694 ق، اميران مغول طغيان كرده، گيخاتو را بكشتند و پسر عموي او، بايدو، را به پادشاهي نشاندند.

خروج قواي مهاجم فرانسوي و انگليسي از مصر پس از پايان جنگ سوئز(1956م)

خروج قواي مهاجم فرانسوي و انگليسي از مصر پس از پايان جنگ سوئز(1956م)
پس از حمله رژيم صهيونيستي به شبه جزيره سينا، تهاجم هوايى مشترك فرانسه و انگليس عليه مصر نيز در اوايل نوامبر سال 1956م آغاز شد كه در نتيجه اين حملات، بسياري از تاسيسات بندري كانال سوئز تخريب شد. دليل اصلي اين حملات كه بعدها به جنگ كانال سوئز معروف گرديد، اعلام ملي شدن اين كانال توسط جمال عبدالناصر رئيس جمهور وقت مصر بود. تجاوز نيروهاي انگليس و فرانسه و اسرائيل به خاك مصر در سراسر جهان با نفرت و انزجار روبرو شد و حتي در خود فرانسه و انگليس هم مخالفت‏هاي شديدي را برانگيخت. نيروهاي متجاوز سرانجام تحت فشار افكار عمومي جهان، به تصميمات سازمان ملل متحد گردن نهاده و عمليات نظامي عليه مصر را متوقف ساختند. پس از آن، نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل متحد از روز پانزدهم نوامبر 1956م در طول كانال سوئز مستقر شدند و عمليات تخليه نيروهاي متجاوز از خاك مصر، پنجاه روز پس از آغاز تهاجم آنان، تا روز 22 دسامبر 1956م پايان يافت.
 


نوشته شده در   سه شنبه 2 دي 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode