ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 دي 1399     |     کد : 194504

روز شمار تاريخ

دو شنبه دی1399-5جمادی الاول1442-21دسامبر2020

كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش)

كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش)

كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش)
پس از آن كه دولت روسيه به خاطر استخدام مورگان شوستر آمريكايي به عنوان خزانه‏دار كل كشور در ايران، به دولت صمصام‏السلطنه اولتيماتوم داد، مجلس شوراي ملي اين اولتيماتوم را نپذيرفت. در نهايت با فشار و تهديد روس‏ها مبني بر تصرف تهران، دولت ايران ناچار شد كه اولتيماتوم را قبول كرده، مورگان شوستر را معزول نمايد. در آن هنگام كه بين مجلس و دولت، درباره رد يا قبول اولتيماتوم، مذاكره و گفتگو جريان داشت، قواي نظامي روسيه به اقدامات وحشيانه‏اي در چند شهرستان دست زدند. در تبريز بين ماموران نظميه و سربازان روس، زد و خورد روي داد و به كشته و زخمي شدن تعدادي از دو طرف انجاميد. شهر تبريز در نهايت در پنجم دي ماه آن سال به اشغال كامل نيروهاي روسيه درآمد و سربازان روسي در تبريز در سطحي وسيع دست به كشتار مردم زدند. روس‏ها به وضع دلخراشي عده‏اي را با نفت و بنزين آتش زدند، دسته‏اي را در تنورِ آتش، سوزاندند و چند روز بعد، ثقة الاسلام تبريزي، عالم بزرگ آن شهر نيز به همراه عده‏اي ديگر از مشروطه خواهان، توسط روس‏ها به دار آويخته شدند.

شروع به كار رسمي بانك مركزي (1339ش)

شروع به كار رسمي بانك مركزي (1339ش)
بانك ملي ايران تا سال 1339 ش كه قانون بانكي و پولي كشور به تصويب رسيد، داراي حق انحصار نشر اسكناس بود و علاوه بر عمليات يك بانك تجارتي، وظايف بانك مركزي كشور را نيز بر عهده داشت. سرانجام به موجب قانون هفتم خرداد ماه سال 1339 ش، عمليات بانك ملي به دو قسمت تقسيم شد و آن قسمت كه مربوط به حفظ ارزش پول و تنظيم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسكناس و پول فلزي مي‏باشد به بانك مركزي ايران واگذار گرديد. همچنين قسمت عمليات تجاري و اداره كردن صندوق پس انداز و... مانند سابق به عهده بانك ملي ايران باقي ماند. اين قانون از اول دي ماه 1339 ش به طور رسمي به اجرا درآمد.

تأسيس خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران (1350ش)

تأسيس خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران (1350ش)
در اول دي ماه 1350 ش، واحد مركزي خبر با عنوان خبرگزاري راديو و تلويزيون ملي ايران در چارچوب واحد اطلاعات و اخبار، كار خود را آغاز كرد. وظيفه اين واحد، كسب خبر، تهيه عكس‏ها و تصاوير خبري از خبرگزاري‏هاي خارجي و دريافت خبر از سوي خبرنگاران داخلي در تهران و شهرستان‏ها و انتشار آن از طريق راديو، تلويزيون و مطبوعات بود. اين واحد از بخش‏هاي مختلفي از قبيل اخبار داخلي، اخبار شهرستان‏ها، اخبار خارجي و... تشكيل شده بود. اخبار دريافتي از داخل كشور و سراسر جهان، پس از ترجمه، تنظيم و بازبيني، براي كاربران داخل و خارج ارسال مي‏شد. خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران كه بعدها به واحد مركزي خبر تغيير نام داد به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از خبرگزاري‏هاي مهم خاورميانه و حتي قاره آسيا محسوب شده و هم اكنون در كشورهاي فرانسه، انگلستان، آلمان، روسيه، مالزي، ژاپن، پاكستان، هند، تاجيكستان، آذربايجان، تركمنستان، بوسني، سوريه، لبنان و تركيه و... داراي نمايندگي مي‏باشد. هزينه‏هاي اين خبرگزاري را دولت تهيه مي‏كند اما واحد مركزي خبر در اجراي وظايف، استقلال نسبي دارد.

بمباران شديد آبادان توسط ارتش بعث عراق (1359 ش)

بمباران شديد آبادان توسط ارتش بعث عراق (1359 ش)
با آغاز جنگ تحميلي، بسياري از مناطق مرزي جمهوري اسلامي ايران اشغال شد و يا در تيررس مستقيم آتش دشمن بعثي قرار گرفت. در اين ميان، شهر مقاوم آبادان كه از همان اوان جنگ از سه طرف محاصره شده بود، همچنان به صورت پراكنده مقاومت مي‏نمود. در اين شرايط، هواپيماهاي عراقي، به طور مرتب اين شهر و ساير شهرهاي مرزي را بمباران مي‏كردند. در اولين روز زمستان 1359، سه فروند هواپيماي توپولوف و ميگ عراقي به آسمان آبادان تجاوز كرده و مناطق مسكوني اين شهر را هدف قرار دادند. خانه‏هاي مسكوني بسياري ويران شد و گروهي از مردم بي‏گناه به شهادت رسيده و يا مجروح شدند. با اين حال دو فروند از هواپيماهاي عراقي، در بازگشت توسط جنگنده‏هاي ايراني مورد هدف قرار گرفته و متلاشي شدند.

روز پرستار و بهورز

روز پرستار و بهورز
به پاس زحمات شبانه روزي پرستاران و بهورزاني كه در مراكز بهداري، وظيفه‏ي نگهداري، مراقبت و درمان بيماران را برعهده دارند و با تأسي به بانوي بزرگوار اسلام، حضرت زينب كبري(س) كه از بيمار كربلا، حضرت امام سجاد(ع) و كودكان، مراقبت مي‏كرد، پنجم جمادي الاول برابر با زاد روز آن اسوه‏ي صبر و شكيبايى به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوري اسلامي ايران نامگذاري شده است. اين روز، ضمن يادآوري رشادت‏هاي دختر بزرگوار اميرالمؤمنين(ع) در صحنه‏هاي خطر و رويارويي با سختي‏هاي زمان، زمينه‏اي براي سپاسگزاري و ارج نهادن به مقام پرستاران و تقدير از بهورزانِ اين مرز و بوم است كه خاطره‏ي شيرزن كربلا را فراموش نخواهند كرد.

انتخاب شارل دو گل ، بعنوان رییس جمهور فرانسه (1958م)

انتخاب شارل دو گل ، بعنوان رییس جمهور فرانسه (1958م)
در چنین روزی در سال 1958 میلادی شارل دو گل برای یک دوره هفت ساله به عنوان نخستین رییس جمهور جمهوری پنجم فرانسه انتخاب شد . ژنرال دو گل سیاستمدار برجسته فرانسوی ، توانست در مراحل نهایی جنگ جهانی دوم ، نقش حساس و تعیین کننده ای برای کشورش ایفا کند . وی با برخوردی واقع بینانه مساله الجزایر را در سال 1962 حل کرد و در سال 1965 برای بار دوم به ریاست جمهوری فرانسه رسید .


 


نوشته شده در   دوشنبه 1 دي 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode