ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1387     |     کد : 1941

کليسا چهار قرن پس از محاکمه گاليله از او تجليل مي‌کند

کليساي مذهبي کاتوليک‌ها براي نخستين بار چهار قرن پس از محاکمه گاليله براي او آيين ويژه برگزار مي‌کند.

کليساي مذهبي کاتوليک‌ها براي نخستين بار چهار قرن پس از محاکمه گاليله که در دادگاه تفتيش عقايد کليسا مجبور به نوشتن توبه نامه شده بود آيين ويژه مذهبي به افتخار اين دانشمند نامي ايتاليايي برگزار مي‌کند. 

به گزارش ايرنا، اسقف جانفرانکو رَوازي رئيس شوراي فرهنگي واتيکان روزجمعه  25 بهمن اعلام کرد: اين آيين ويژه مذهبي يکشنبه آينده  27 بهمن به افتخار گاليلئو گاليلئي(گاليله) وبه مناسبت چهارصد وچهل وپنجمين سالگرد تولد پدرعلم نوين در کليساي سَنتا ماريا دلّي آنجلي (Santa Maria degli Angeli) رم پايتخت ايتاليا برگزار مي‌شود.

واتيکان اعلام کرد که قصد دارد با اين اقدام چهره گاليله را به عنوان يک مبتکر نابغه و فرزند کليسا معرفي کند.

به عقيده ناظران، اين اقدام کليسا که براي نخستين بار پس از قرون وسطي صورت مي‌گيرد، گامي در جهت بهبود وجهه آن و تلاش براي تصحيح اين برداشت است که کليسا در آن دوران بسيار علم ستيز بود.

اسقف روازي گفت: درحاشيه اين مراسم فوق العاده مذهبي نمايشگاهي از آثار، اختراعات و اکتشافات گاليله ازسوي فدراسيون جهاني دانشمندان (متشکل از10هزاردانشمند از115 کشورجهان) به مناسبت سال بين‌المللي ستاره شناسي براي بازديد علاقمندان برپا خواهد شد.

دفترمطبوعاتي واتيکان نيز با اشاره به برگزاري کنفرانس بين‌المللي گاليله درشهرشمالي فلورانس ايتاليا از26 تا 30 ماه مه (خرداد) اعلام کرد: گاليله با گشودن جهاني جديد به روي بشريت، مرزهاي وجدان ما را توسعه بخشيد و ما را مجبور به بازخواني کتاب طبيعت با دانش و نور جديد کرد.

گاليله دانشمند و مخترع سرشناس ايتاليائي قرن 16 و17 ميلادي استاد علم فيزيک، نجوم، رياضيات، فلسفه و يکي از پايه گذاران تحول علمي و گذار به دوران دانش نوين بود.

بخشي ازشهرت وي به دليل تاييد نظريه کوپرنيک مبني بر مرکزيت نداشتن زمين در جهان و گردش آن به دورخورشيد است که اين نظريه علمي گاليله منجر به محاکمه وي در دادگاه تفتيش عقايد کليسا شد.

در سال 1610 ميلادي انتشار يافته‌هاي علمي گاليله درتائيد نظريه کوپرنيک مبني بر ثابت نبودن زمين وگردش آن به دور خورشيد باعث شد تا وي ازسوي کليسا مورد بازجويي و تفتيش عقايد قرار گيرد.

اين نظريه گاليله علاوه براينکه ازسوي کليسا مخالف نص کتاب مقدس به شمار مي‌رفت با نظريه ارسطو که کليسا نيز حامي او بود همخواني نداشت.

گاليله در نهايت به رغم باورها و يافته‌هاي علمي خود مجبور به امضاي توبه نامه‌اي شد که در آن خطاب به کليسا آمده است: در هفتادمين سال زندگي مقابل شما به زانو درآمده‌ام و درحالي که کتاب مقدس را پيش چشم دارم و با دست‌هاي خود لمس مي‌کنم ضمن توبه، ادعاي خالي ازحقيقت حرکت زمين را انکار کرده و آن را منفور و مطرود اعلام مي‌نمايم.

گاليله شش سال بعد رسما از تدريس نظريه کوپرنيک دردانشگاه منع شد وتا سال ها بعد، همواره مورد بازخواست کليسا قرار مي‌گرفت.

سرانجام گاليله به رغم اعتقاد دروني‌اش مجبور به اعتراف درمورد درست بودن نظريه ارسطو مبني براينکه زمين مرکزجهان است، شد.

گاليله که پانزدهم فوريه 1564 درشهر پيزاي ايتاليا به دنيا آمده بود، ابتدا قرار بود کشيش شود اما بنا به توصيه پدرش وينچنزو (Vincenzo Galilei) که ازموسيقيدانان مشهورايتاليا بود به تحصيل در رشته پزشکي دردانشگاه پيزا پرداخت.

با اين حال، او چندي بعد، تحصيلات در طب را رها کرد و به مطالعه رياضيات مشغول شد که بسيار به آن علاقه داشت، به گونه‌اي که درسال 1589 توانست به عنوان استاد رياضيات در اين دانشگاه مشغول تدريس شود.

گاليله سه سال پس ازتدريس دردانشگاه پيزا به دانشگاه پادوا رفت و درآنجا ضمن آموزش هندسه، مکانيک و نجوم تا سال 1610 به پژوهش در اين دانشگاه ادامه داد و بيشترين دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي وي نيزمربوط به همين دوره است.

گاليله که پيروي مذهب مسيحي کاتوليک در هشتم ژانويه 1642ميلادي در77 سالگي درگذشت

 همشهري آنلاين


نوشته شده در   شنبه 26 بهمن 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode