ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 9 آبان 1399     |     کد : 193980

روز شمار تاريخ

جمعه9آبان1399-13ربیع الاول1442-30اكتبر2020

واگذاري امتياز كشتيراني در كارون به انگليسي ‏ها در زمان ناصرالدين شاه قاجار(1267ش)

واگذاري امتياز كشتيراني در كارون به انگليسي ‏ها در زمان ناصرالدين شاه قاجار(1267ش)

واگذاري امتياز كشتيراني در كارون به انگليسي ‏ها در زمان ناصرالدين شاه قاجار(1267ش)
يكي از امتيازاتي كه در زمان ناصرالدين شاه قاجار به انگليسي‏ها واگذار شد، آزادي كشتيراني در رودخانه كارون در استان خوزستان بود. چرا كه سياستمداران اين كشور از سال‏ها قبل به اهميت رود كارون از جهات تجاري و اقتصادي و سياسي پي برده بودند و امتيازي در اين مورد مي‏خواستند. اين مجوّز كه انگليسي‏ها، نيم قرن براي به دست آوردن آن تلاش كردند، علاوه بر توسعه نفوذ سياسي و نظارت بر نواحي جنوبي ايران، از نظر منافع تجاري، استفاده از اين راه طبيعي براي حمل و نقل اجناس انگليسي و هندي به شهرهاي مركزي از راه عادي بوشهر - شيراز - اصفهان بود. علت مخالفت ابتدايي دولت ايران با اعطاي اين امتياز، هراس از روس‏ها بود، ليكن پس از اعطاي امتياز شيلات شمال‏به روس، امتياز كشتيراني در روخانه كارون به انگليس واگذار شد.

درگذشت احمد بن حنبل، پيشواي مذهب حنبلي‏ها (241 ق)

درگذشت احمد بن حنبل، پيشواي مذهب حنبلي‏ها (241 ق)
احمد بن‏حنبل بن‏هلال در ربيع الاول سال 164 ه . ق در بغداد متولد شد. وي از اصحاب امام شافعي بود و هزاران حديث مي‏دانست. عده‏اي از جمله محمد بن اسماعيل بخاري و مسلم بن حجاج نيشابوري از وي اخذ حديث كردند. از جمله آثار احمد بن حنبل مي‏توان كتاب العلل، كتاب التفسير، كتاب الزهد و كتاب الايمان را نام برد. وي بنيان‏گذار مذهب حنبليه از مذاهب چهارگانه‏ي اهل سنت است. احمد بن حنبل در صبح روز جمعه 12 ربيع‏الاول سال 241 ق در 77 سالگي در بغداد درگذشت. گويند: اُبُهت تشييع جنازه‏ي وي چنان بود كه در آن روز، 20 هزار تن از نصاري، يهود و مجوس به دين اسلام گرويدند.

آغاز هفته‏ ي وحدت

آغاز هفته‏ ي وحدت
دراین هفته ، رسالتمدار بزرگ، حضرت محمد بن عبدالله (ص) دیده به جهان گشود تا نعمت خدا، بربندگان تكمیل شود ، راه از چاه باز شناخته گردد و مردم در سایه نبوتش ، از ضلالت به هدایت ، از ظلمت به نور و از تفرقه به وحدت برسند.

درگذشت "هانري دونان" مؤسس صليب سرخ جهاني (1910م)

درگذشت "هانري دونان" مؤسس صليب سرخ جهاني (1910م)
ژان هانري دونان مؤسس جمعيت صليب سرخ جهاني در هشتم مه 1828م در شهر ژنو سوئيس متولد گرديد. وقوع جنگ‏هاي متعدد در اروپا باعث شد تا وي در سال 1862م با انتشار كتابچه‏اي مردم را تشويق نمايد كه جمعيت‏هايى را داوطلبانه تشكيل دهند تا هنگام جنگ و ديگر مصائب بتوان بيماران، زخمي‏ها و مصدومين را كمك كنند. بر اساس اين پيشنهاد، در نيمه ماه مه 1863م اولين كنفرانس بين‏المللي ژنو براي ايجاد يك سازمان جهاني امدادي و خيريه برپا گرديد در اين كنفرانس نمايندگان 16 كشور اروپايي شركت داشتند. اين كنفرانس باعث شد تا در 22 اوت 1864م قرارداد ژنو به اهتمام و تلاش هانري دونان امضا گردد. اقدامات صلح دوستانه و نوع‏پرستانه وي در سال 1901م جايزه صلح نوبل را براي وي به ارمغان آورد. هانري دونان سرانجام در 30 اكتبر 1910م در 82 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   جمعه 9 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode