ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 مهر 1399     |     کد : 193865

روز شمار تاريخ

جمعه25مهر1399-28صفر1442-16اكتبر2020

قتل "محمد فرخي يزدي" شاعر و روزنامه‏نگار مخالف استبداد در زندان رضاخان (1318 ش)

قتل "محمد فرخي يزدي" شاعر و روزنامه‏نگار مخالف استبداد در زندان رضاخان (1318 ش)

قتل "محمد فرخي يزدي" شاعر و روزنامه‏نگار مخالف استبداد در زندان رضاخان (1318 ش)
ميرزا محمد فرخي يزدي در سال 1267 ش در يزد به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات متداول، در جواني فضل و سوادي پيدا كرد. استعداد شاعري فرخي از همان پشت نيمكت مدرسه آغاز گرديد. پانزده ساله بود كه به علت سرودن اشعاري انتقادي از مدرسه اخراج شد و چندي به كارگري پرداخت تا اين كه در اوان مشروطه به گروه آزادي‏خواهان پيوست. فرخي در نوروز 1289 ش در شعري خطاب به حاكم يزد، او را مورد انتقاد قرار داد و در پي آن به دستور حكمران، لبان وي را با نخ و سوزن دوختند و به زندانش افكندند. يكي دو ماه بعد به تهران گريخت و به صف مبارزان ملي پيوست. وي در سال 1300 ش روزنامه طوفان را منتشر ساخت و نسبت به اوضاع با انتقاد برخورد مي‏كرد. در اين روزنامه، رباعي‏هايي كه او هر روز درباره مسائل جاري كشور در چهار بيت مي‏سرود، فوق‏العاده مورد توجه قرار گرفت و روزنامه‏اش بين توده مردم، طرفداران زيادي يافت به طوري كه مقام اجتماعي فرّخي به عنوان يك شاعر ملي و روشنفكر شهرت يافت. وي در دوره هفتم از طرف مردم يزد به وكالت مجلس شوراي ملي انتخاب شد و مبارزاتش را ادامه داد ولي بعدها به دليل فقدان امنيت جاني به مسكو و از آن‏جا به آلمان گريخت. فرخي بعدها به ايران بازگشت ولي به زودي دستگير و زنداني شد و در 25 مهر 1318 ش در 51 سالگي به قتل رسيد. وي روزنامه‏نگار و شاعري توانا، ملي و سياسي بود كه خود را عاشق آزادي مي‏ناميد و در تمام اشعار خود از اين عشق مقدس دفاع و حمايت مي‏كرد.

تأسیس بانک اقتصادی ایران (1338 ش)

تأسیس بانک اقتصادی ایران (1338 ش)
بانک اقتصادی ایران به صورت بانکی صددرصد ایرانی و بدون حضور سهامداران بیگانه، در بیست و پنجم مهرماه 1338 ش با یکصد میلیون ریال سرمایه تأسیس گردید. این بانک به طور رسمی، بانک مجاز برای معاملات ارزی شناخته شده و هر نوع معاملات بانکی اعم از ارزی و ریالی را انجام می‏داد. عمر این بانک دوام چندانی نیافت و در حالی که در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی کارگزارانی داشت، در سال 1341 ش منحل شد.

انفجار اولين بمب هسته‏اي چين (1964م)

انفجار اولين بمب هسته‏اي چين  (1964م)
چيني ها در سال (1964)با آزمايش اولين بمب هسته اي خود، آژانس هاي جاسوسي غرب را غافلگير کردند. چيني ها سال ها براي دستيابي به بمب هسته اي از شوروي کمک دريافت مي کردند. اما اين کمک ها بنا به دلايلي قطع شد و هنگامي که چين اولين بمب هسته اي خود را آزمايش کرد، تهديدي بالقوه براي دو ابرقدرت جهان به شمار مي رفت. تنها سه سال پس از اين واقعه بود که چيني ها اولين بمب هيدروژني خود را هم آزمايش کردند. گفته مي شود چين از دهه هشتاد تا به امروز، (400)کلاهک هسته اي در اختيار دارد. البته برخي منابع به تازگي گفته اند چين تعدادي از کلاهک هاي هسته اي خود را نابود کرده است.

رحلت جانسوز پيامبر گرامي اسلام "حضرت محمد (ص)" (11 ق)

رحلت جانسوز پيامبر گرامي اسلام "حضرت محمد (ص)" (11 ق)
پيامبر عظيم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) در سن شصت و سه سالگي پس از 23 سال رسالت و نبوت به لقاي معبود شتافت. دين اسلام در مكه به كندي پيش مي‏رفت و آزار مشركان مانع رشد اسلام بود اما درمدينه، تحول بزرگي در نشر اسلام حاصل شد و اسلام، تمام جزيرةالعرب را فرا گرفت. هرچندرسول خدا(ص) تلاش فراواني در حفظ نظم و انضباط ديني مردم انجام دادندولي پس از رحلت آن بزرگوار، مردم به بزرگترين وصيت حضرتش كه پيروي از اميرالمؤمنين(ع) بود، عمل نكردند.


نوشته شده در   جمعه 25 مهر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode