ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 مهر 1399     |     کد : 193788

انجام آزمایشات زیست محیطی بر روی تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا یک مرحله مهم را پشت سر گذاشت و آزمایشات زیست محیطی پیش از پرتاب خود را انجام داد.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا یک مرحله مهم را پشت سر گذاشت و آزمایشات زیست محیطی پیش از پرتاب خود را انجام داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، ناسا و شرکت هوافضا نورثروپ گرامن، این فضاپیمای کاملاً مونتاژ شده را تحت آزمایش‌های لرزش صوتی و سینوسی چند هفته‌ای قرار دادند تا دریابند آیا این فضاپیما می‌تواند در برابر سختی‌های پرتاب و سفر به مدار مقاومت کند یا خیر.

حتی برای ساده ترین فضاپیما، آزمایش زیست محیطی یک مرحله حیاتی برای توسعه است. یک ماهواره نه تنها باید بتواند در محیط سخت فضا فعالیت کند، بلکه باید از سر و صدا و ارتعاشات موشک خود هنگام عبور از جو زمین نیز جان سالم به در ببرد.

این برای تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این تلسکوپ نه تنها بزرگترین تلسکوپ فضایی ساخته شده است بلکه دارای پیچیده ترین ساختار نیز است. این تلسکوپ به همراه مجموعه ابزارها و سیستم‌های پشتیبانی پیچیده‌ای که دارد، قرار است در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ توسط موشک آریان ۵ از مرکز پرتاب گویان فرانسه به فضا پرتاب شود.

پس از این آزمایش صوتی، فضاپیما به محفظه دیگری منتقل شد و روی میز لرزان قرار گرفت و در آنجا تحت آزمایش لرزش سینوسی با فرکانس پایین‌تر قرار گرفت و شبیه سازی شتاب‌های عمودی و افقی بیشتر بر روی آن انجام شد. ایده این بود که محققان تشدید کننده‌ها را تنظیم کنند و میزان مقاومت آنها را بسنجند.

به گفته نروثروپ گرومن، آزمایش‌های بعدی شامل استقرار  سپر خورشیدی پنج لایه فضاپیما، استقرار بالهای آینه اولیه و ارزیابی کامل سیستم‌ها قبل از بسته‌بندی و ارسال به آمریکای جنوبی خواهند بود.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" جایگزین تلکسوپ فضایی هابل خواهد بود. تلسکوپ جیمز وب با اندازه‌ای بزرگ‌تر و قدرتی بالاتر و البته هدف‌هایی متفاوت در دست طراحی است. این تلسکوپ دارای آینه‌ای عظیم خواهد بود که بر قدرت رصدگری آن می‌افزاید و به علاوه نسبت به هابل دورتر از زمین مستقر خواهد شد. بودجه ۸.۸ میلیارد دلاری تلسکوپ فضایی جیمز وب آن را به یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های تاریخ ناسا مبدل ساخته است. چهار ابزار علمی بسیار پیشرفته برای تلسکوپ فضایی "جیمز وب" در نظر گرفته شده است.

آینه اصلی "جیمز وب" که عنصر بصری این تلسکوپ است، از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر ۶٫۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲٫۴ متر است. بر خلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰٫۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، تلسکوپ جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰٫۶ تا ۲۷ میکرومتر) رصد خواهد کرد که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده کند که برای هابل بیش از حد دور و بسیار قدیمی هستند.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر ۲۲۳/۲- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد. تلسکوپ "جیمز وب" توسط ناسا با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده است و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نامگذاری شده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 17 مهر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode