ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 مهر 1399     |     کد : 193707

روز شمار تاريخ

چهار شنبه9مهر1399-11صفر1442-30سپتامبر2020

آغاز عمليات متوسط مسلم بن عقيل(ع) (1361 ش)

آغاز عمليات متوسط مسلم بن عقيل(ع) (1361 ش)
عمليات مسلم بن عقيل در تاريخ 9 مهر 1361ش با رمز يا ابوالفضل العباس(ع) در جبهه مياني و در غرب سومار و ارتفاعات مسلط بر شهر مندلي عراق در وسعتي برابر با 150 كيلومتر مربع و با هدف آزادسازي چندين ارتفاع مرزي و انهدام نيروهاي دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهرمندلي طي دو مرحله به فرماندهي قرارگاه عملياتي نجف اشرف انجام شد. اين منطقه از جبهه‏هاي مهم محسوب مي‏شد و به علت نزديك بودن به بغداد، از استحكامات زيادي برخوردار بود. رزمندگان اسلام متشكل از ارتش و سپاه با شنيدن رمز مبارك عمليات، هجمه خود را آغاز كرده و پس از عبور از موانع متعدد مين و تله‏هاي انفجاري، به سربازان عراقي يورش بردند. در نخستين ساعات حمله، برخي ارتفاعات منطقه به دست تواناي رزمندگان اسلام آزاد شد و از لوث وجود بعثيان پاكسازي گرديد. در اين حال دشمن شكست خورده علي رغم انجام پاتك، با دريافت ضربات كوبنده توسط قواي اسلام، با برجاي گذاشتن تلفات بسيار، مجبور به عقب‏نشيني شد. نتايج عمليات متوسط مسلم بن عقيل: تلفات نيروي انساني دشمن: 275 نفر اسير و 4000 نفر كشته و زخمي؛ ساير نتايج: آزادي ارتفاعات مشرف به شهر مندلي و پاسگاه‏هاي مرزي ايران از جمله قلعه چوق، سومار، ميان تنگ و كاني شيخ؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 79 دستگاه انهدامي، هواپيما: 7 فروند انهدامي، خودرو: ده‏ها دستگاه انهدامي، لودر و بولدوزر: 3 دستگاه انهدامي و 3 دستگاه اغتنامي، كاتيوشا و توپ: 3 قبضه انهدامي و 3 قبضه اغتنامي.

درگذشت (سراج منير) محقق معروف پاكستاني (1369 ش)

درگذشت (سراج منير) محقق معروف پاكستاني (1369 ش)
سراج منير، محقق و مؤلف بزرگ پاكستاني، در سال 1331 ش (1952 م) به دنيا آمد. وي به دليل علاقه فراوان به فرهنگ، زبان و ادبيات پارسي، در راه نشر اين زبان در پاكستان و معرفي شخصيت‏هاي معروف ادبي، فرهنگي و فلسفي ايران، خدمات ارزنده‏اي انجام داد. از جمله اقدامات مؤثر سراج منير، چاپ كتاب ارزشمند سخنوران ايران توسط مؤسسه مطالعات فرهنگ اسلامي پاكستان بود. او كه از بنيانگذاران انجمن فارسي در پاكستان به شمار مي‏رفت، براي تقويت اين انجمن، با نمايندگان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لاهور همكاري وسيعي داشت. سرانجام اين انديشمند و محقق سرشناس پاكستاني در 38 سالگي بر اثر سكته قلبي، در اسلام آباد دارفاني را وداع گفت.

رحلت آيت‏ اللَّه شيخ "محمدعلي اردوبادي" از علما و مراجع تقليد شيعه (1380 ق)

رحلت آيت‏ اللَّه شيخ "محمدعلي اردوبادي" از علما و مراجع تقليد شيعه (1380 ق)
شيخ محمدعلي اردوبادي فرزند ميرزا ابوالقاسم، از علما و مراجع تقليد شيعه در تبريز به دنيا آمد و پس از تكميل مقدمات و سطوحِ دروس حوزه، به كربلا هجرت نمود. فقه و اصول را از محضر استاداني چون فاضل اردكاني و شيخ زين‏العابدين مازندراني و حكمت و فلسفه را از محضر ميرزا علامه برغاني فرا گرفت. آن‏گاه نجف اشرف را مسكن خويش قرار داد و مدارج عالي اجتهاد را پيمود. شيخ محمدعلي اردوبادي اطلاعات بسياري در شرح حال رجال داشت و در روايات و اخبار و شعر و ادبيات استاد بود. پس از فوت حضرات آيات مامقاني و شربياني، شيعيان آذربايجان و قفقاز و تمامي روسيه در امر تقليد به وي رجوع كردند. تأليفات آيت اللَّه اردوبادي را بالغ بر 52 كتاب نام برده‏اند. از آن جمله: اَلْقَبَساتُ في اصولِ الدّين، مَناهيجُ اليقين، الشهاب المبين، الشُّهُبِ الثَّاقِبَةُ، رجوم الشياطين و... .

درگذشت "چارْلْز ريشْتِر" مخترع مقياس ميزان بزرگي زلزله (1985م)

درگذشت "چارْلْز ريشْتِر" مخترع مقياس ميزان بزرگي زلزله (1985م)
چارلز ريشتر با همكاري يك محقق ديگر، در دهه 1930م، زلزله‏ها را بر اساس دامنه امواج دروني آنها و مقدار انرژي كه آزاد مي‏كنند از يك تا نُه تقسيم بندي كرد و مقياس ريشتر را به ثبت رساند. مقياس ريشتر در هر مرحله بالاتر، نمايان‏گر افزايشي معادل ده برابر است به اين معني كه موج‏هاي 7 ريشتري ده برابر بيشتر از امواج 6 ريشتري و صد برابرِ موج‏هاي تكان‏دهنده 5 ريشتري مي‏باشد. قبل از آن، دانشمندان، زلزله‏ها را بر اساس اثرات ظاهري آن‏ها درجه بندي مي‏كردند كه مقياس دقيق و قابل قبولي نبود. اگرچه مقياس ريشتر براي مردم عادي معناي واضحي ندارد اما مي‏توان با تبديل اين درجات به شدت و ضعف زمين لرزه به روشن كردن مفهوم آن كمك نمود. به اين ترتيب زمين لرزه 1 ريشتري فقط با كمك وسائل و ابزار قابل كشف است اما زلزله 4/5 ريشتري به پديد آمدن خسارات منجر مي‏شود. چارلز ريشتر سرانجام در سی سپتامبر 1985م درگذشت.


نوشته شده در   چهارشنبه 9 مهر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode