ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 10 آذر 1403
شنبه 10 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 شهريور 1399     |     کد : 193589

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی:

برنامه‌های تبلیغی دفتر تبلیغات تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است

حجت الاسلام یحیی کمال با اشاره به برگزاری مناسب فعالیت‌های تبلیغی در ایام تابستان و ماه محرم گفت: در خصوص ماه صفر و اربعین همچنان تابع ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم بود.

حجت الاسلام یحیی کمال با اشاره به برگزاری مناسب فعالیت‌های تبلیغی در ایام تابستان و ماه محرم گفت: در خصوص ماه صفر و اربعین همچنان تابع ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گویی به تشریح چگونگی انجام فعالیت‌های تبلیغی ایام تابستان و ماه محرم ۹۹ در دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و با تشکر از ملت ایران در رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی در زمان برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع)، این حرکت را مایه عزت عزاداران حسینی دانست.

متن کامل این گفت و گو بدین شرح است:

*ابتدا توضیح اجمالی در خصوص اداره کل تبلیغ عمومی و اهداف آن را در امور تبلیغی بفرمایید.

اداره کل امور تبلیغی که در ساختار جدید و با تأسیس اداره کل تبلیغ تخصصی به اداره کل تبلیغ عمومی تغییر نام پیدا کرد؛ شاید از جهتی، مهمترین بخش تبلیغ در دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می‌آید، بدین صورت که عهده دار مسئولیت تشکیل پرونده و ساماندهی مبلغان و گروه‌های تبلیغی و اعزام آنان در مناسبت‌های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، محرم و تابستان است (که از مهمترین مناسبت‌های تبلیغ در دفتر به شمار می‌آید)، ضمن اینکه در سایر مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند دهه صفر ایام فاطمیه، دهه ولایت، دهه فجر، اعزام به مدارس و سایر مراکز را برعهده دارد.

این اداره کل به لحاظ ظرفیت مبلغان بیش از ۴۵ هزار پرونده تبلیغی برای مبلغان و بیش از ۵۰۰ گروه تبلیغی متشکل از مبلغان توانمند و جهادی را برای استان‌ها و شهرستان‌های کشور ساماندهی کرده است و در مناسبت‌ها از این ظرفیت ارزشمند استفاده می‌کند.

* فعالیت تبلیغی اداره کل تبلیغ عمومی در ایام تابستان را تشریح و گزارشی از عملکرد این اداره کل بیان بفرمائید.

فصل تابستان به جهات مختلف یکی از بهترین فصل‌های تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود؛ مهمترین این جهات، تعطیلی مدارس و فارغ البال بودن جوانان و دانش آموزان و فراهم بودن تبلیغ دانش آموزی و مدت نسبتاً خوب زمان تبلیغ است که معمولاً تا ۴۵ روز مبلّغ در کنار مخاطبان حضور داشته و فرصت زیادی برای ارائه برنامه‌های تبلیغی دارد.

به همین جهت، برای هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های تبلیغ در این فصل، هر ساله برنامه ریزی مناسبی از جمله شناسایی مبلغان توانمند دانش آموزی، تهیه محتوا و ره توشه مناسب و هماهنگی با نهادهای تبلیغی در مناطق، مانند سازمان‌های تبلیغات اسلامی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد انجام می‌گیرد و در کنار آن، نظارت لازم هم از سوی همکاران بنده در اعزام و هم نهادهای تبلیغی کشور در خصوص اجرای مناسب برنامه‌های تبلیغی مبلغان به عمل می‌آید.

در ایام تبلیغی تابستان به دلایل و جهات ذکر شده، برنامه ریزی مناسبی برای هرچه بهتر برگزارشدن آن و افزایش کیفیت تبلیغ و تربیتی بودن آن انجام می‌گیرد و با توجه به نظارت همکاران بنده و حضور فیزیکی آنان در محل تبلیغ و ارزیابی حضوری هرساله به جهت اثر بخشی تبلیغ، گام‌های خوبی برداشته شده است.

در این میان، حضور گروه‌های تبلیغی در مناطق تبلیغی و برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و تبلیغی، از جمله حضور در پارک‌ها و مراکز عمومی جلوه‌های زیبایی از تبلیغ دینی اثر بخش و جهادی را در منطق به منصه ظهور رسانده اند.

در تابستان سال جاری و با توجه به شیوع ویروس کرونا، ما متعهد به اجرای پروتکل‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور بودیم و تلاش کردیم از ظرفیت فضای مجازی و مبلغان توانمند در این عرصه، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و نیز تبلیغ نخبگان تبلیغی در رسانه استفاده کنیم و همچنین در مناطقی که امکان تبلیغی حضوری و چهره به چهره فراهم بود، مبلغان مستقر در همان مناطق به کارگیری شدند.

ما در تابستان سال جاری بیش از ۷۰۰ مبلغ را در عرصه تبلیغ تابستان به کارگیری کردیم که بیش از ۴۰۰ نفر از آنها در فضای مجازی، تبلیغ نخبگانی و رسانه و بقیه در قالب تبلیغ انفرادی و گروه‌های تبلیغی در عرصه تبلیغ میدانی و چهره به چهره فعال بوده اند.

* نقاط ضعف و قوت در خصوص فعالیت‌های تابستان را بیان فرمائید.

از مهترین نقاط قوت این مناسبت تبلیغی، تعطیلی مدارس و فراغت بیشتر دانش آموزان، بکار گیری مبلغان توانمند و دارای مهارت تبلیغ دانش آموزی، تدوین محتوا و ره توشه‌های تبلیغی مناسب و مدت زمان مناسب حضور مبلغان در کنار مخاطبان و ارزیابی حضوری همکاران بنده از این نوع فعالیت تبلیغی می‌باشد.

از نقاط ضعف این مناسبت تبلیغی، حضور کمرنگ نهادهای تبلیغی در عرصه همکاری هاست؛ به جهت اینکه این مناسبت تبلیغی می‌بایست با مشارکت و همکاری نزدیک نهادهای تبلیغی مرتبط به انجام رسد اما در عمل و در نهایت به تأیید گزارش فعالیت‌های تبلیغی مبلغان اکتفا می‌شود؛ در حالی که بخش مهمی از هزینه‌های تبلیغی مبلغان مثل ایاب و ذهاب، هدایا و جوایز برای دانش آموزان شرکت کننده در کلاس‌ها، تهیه مکان، اسکان مبلغان، بسترسازی و ظرفیت سازی و از همه مهمتر، ارزیابی و نظارت فعالیت تبلیغی مبلغان برعهده سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد که متأسفانه اتفاق نمی‌افتد.

* اهداف پیش رو این اداره کل، در خصوص فعالیت‌های تبلیغی در ایام تابستانی را بفرمائید.

یکی از مهمترین اهداف ما افزایش، گسترش و توسعه اعزام‌ها در فصل تابستان به نقاط بیشتری از کشور، خصوصاً مناطق محروم و مناطق مشترک که نیاز بیشتری به حضور مبلغان توانمند و جهادی در کنار جوانان این مناطق وجود دارد، می‌باشد؛ امیدواریم با افزایش اعتبارات تبلیغی این مناسبت‌ها، به این توفیق مهم دست پیدا کنیم.

*روند فعالیت‌های تبلیغی ماه محرم ۱۳۹۹ چگونه بوده است؟

تقریباً دو ماه قبل از فرارسیدن محرم جلسات هماهنگی و برنامه ریزی، با همکاران اعزام در دفتر تبلیغات اسلامی و نیز نهادهای تبلیغی کشور از جمله سازمان‌های محترم تبلیغات اسلامی کشور و سازمان تبلیغات اسلامی مرکز برگزار کردیم و جدول زمان بندی اعزام‌ها تعریف و در زمان مناسب به اطلاع مبلغان گرامی رسانده شد؛ متعاقب این اقدامات، دو هفته قبل از فرارسیدن محرم، سامانه سمتا به عنوان سامانه اعزام دفتر تبلیغات اسلامی آماده دریافت درخواست‌های مبلغ از سوی نهادهای تبلیغی و مبلغان و گروه‌های تبلیغی فعال شد و تقریباً یک هفته قبل از محرم همکاران بنده اقدام به صدور حکم تبلیغی برای مبلغان و گروه‌های تبلیغی نمودند.

یکی از مهمترین شاخص‌ها در تأیید مبلغان برای اعزام، بومی بودن مبلغان برای مناطق تبلیغی و درخواست نهادهای تبلیغی است؛ به عبارت دیگر، دفتر تبلیغات اسلامی بدون درخواست و دعوت سازمان تبلیغات اسلامی برای هیچ مبلغ و گروه تبلیغی حکم اعزام صادر نکرد و همچنین بیش از ۹۰ درصد مبلغان، بومی مناطق خود می‌باشند و از اعزام افراد غیر بومی به مناطق، مگر در صورت درخواست مستقیم نهادهای تبلیغی جلوگیری شد.

* آیا فعالیت‌های ماه محرم ۱۳۹۹ با محوریتِ موضوع خاصی بوده است؟

غالباً در ماه محرم موضوع محوری تبلیغ مبلغان، تبیین فلسفه عاشورا و برگزاری مجالس عزا برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، اما در کنار آن به سایر مباحث معارفی، اخلاقی و احکام هم پرداخته می‌شود، همچنین تبیین موضوع نامگذاری سال که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد که امسال با عنوان "جهش تولید" نامگذاری شده است و پاسخ به سوالات و شبهات مخاطبان، دشمن شناسی و مبارزه با استکبار، لزوم و ضرورت اتحاد و همدلی مردم و مذاهب اسلامی و ایجاد امید بین آنان و مقابله با یاس و نامیدی از مسائل مهم دیگری است که غالباً مبلغان در فعالیت‌های تبلیغی خود در محرم به آنها پرداخته اند.

در محرم سال جاری موضوع مهم دیگری نیز به موضوعات یاد شده اضافه شد و آن، مسئله شیوع ویروس کرونا و توصیه به افراد جامعه جهت رعایت دستور العمل های بهداشتی و پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز پاسخ به شبهات جدید مخاطبان که در اثر این ویروس و همچنین دشمنان اسلام طراحی و اشاعه پیدا کرده است.

*برنامه‌های تبلیغی برای ماه صفر و اربعین با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا چطور خواهد بود؟

در خصوص ماه صفر و اربعین همچنان ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌های صادر شده از سوی این ستاد خواهیم بود؛ تلاش خواهیم کرد که برنامه‌های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با مصوبات ستاد ملی کرونا هماهنگ باشد.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 شهريور 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode