ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 بهمن 1387     |     کد : 1928

پلوراليسم از منظر شهيد مطهرى

چكيده: پلوراليسم دينى كه از مباحث رايج جامعه علمى ماست‏بدين صورت در زمان شهيد مطهرى مطرح نبود; ولى از كلمات ايشان در باب حقانيت اديان يا دين واحد يا... مى‏توان به پاسخ اين ادعا از ديدگاه شهيد مطهرى نائل شد. اين مقاله براى نيل به اين هدف به چند بعد پرداخته است:

الف) تاكيد بر حقانيت دين واحد در هر عصر و دين اسلام در عصر حاضر; ب) رد حقانيت همه اديان در عرض هم; هرچند پذيرش حقانيت طولى اديان درست است; ج) وحدت و مشخص بودن صراط مستقيم; د) لوازم و پيامدهاى منفى پلوراليسم، مانند نفى خاتميت و ناسخيت دين.

بحث پلوراليسم به شكل امروزى آن در زمان استاد مطرح نبوده است; ولى ايشان به شبهاتى كه در مورد حقانيت تمام اديان ترويج مى‏شد، پاسخ داده‏اند كه در ضمن چند نكته ارائه مى‏گردد:

الف) تاكيد بر وحدت اديان
پلوراليسم دينى پيش‏فرض خود را تكثر اديان و تنوع حق قرار مى‏دهد. استاد شهيد در موارد متعددى تاكيد مى‏كند كه از نظر قرآن تنها يك دين داريم (شورى: 13) و در جاى ديگر مؤيدى براى برداشت‏خود ارائه مى‏كند: «قرآن هرگز كلمه «دين‏» را به صورت جمع (اديان) نياورده است و نام آن دين واحد، اسلام است. البته نه اينكه خداوند در تمام دوره‏ها دين خود را با اين نام مى‏خوانده است; بلكه مقصود اين است كه حقيقت دين داراى ماهيتى است كه بهترين معرف آن لفظ «اسلام‏» است و اين است كه مى‏گويد: «ان الدين عند الله الاسلام‏»(آل‏عمران: 19).» سپس استاد به راز اختلاف و تفاوت شرايط مى‏پردازند كه از كلمات ايشان مى‏توان سه دليل استفاده كرد:

1. مقتضيات زمان، خصوصيات محيط و تكامل بشر: ايشان مى‏فرمايد: تفاوت شرايع، در يك سلسله مسائل فرعى و شاخه‏اى بود كه به سطح تعليمات انبيا به موازات تكامل بشر القا شده است.

2. تحريف كتب مقدس: وى با طرح آيه 9 سوره حجر (انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون) مى‏فرمايد: ظهور پياپى پيامبران، بيشتر معلول نابودى‏ها و تحريف و تبديل‏هاى كتب و تعليمات آسمانى بوده است.

3. تفاوت در شكل اجرا: شهيد مطهرى مى‏فرمايد: انبيا تماما داراى يك مكتب و يك تز بوده‏اند. تفاوت تعليمات انبيا با يكديگر، يا از نوع تفاوت و تعليمات كلاس‏هاى عالى‏تر با كلاس‏هاى دانى‏تر و يا از نوع تفاوت اجرايى يك اصل در شرايط و اوضاع گوناگون بوده است.

ب) رد حقانيت تمام اديان
در كتاب عدل الهى صراحتا حقانيت همه اديان و به عبارتى كثرت‏گرايى دينى را زير سؤال مى‏برند و مى‏فرمايند: «صحيح است كه ميان پيامبران خدا اختلاف و نزاعى وجود ندارد و همگى به يك هدف دعوت مى‏كنند; ولى اين سخن به اين معنا نيست كه در هر زمانى چندين دين حق وجود دارد و طبعا انسان مى‏تواند در هر زمانى، هر دينى را كه مى‏خواهد، بپذيرد; بلكه معناى اين سخن اين است كه بايد همه پيامبران را قبول داشته باشد. لازمه ايمان اين است كه در هر زمانى تسليم به شريعت همان پيامبر باشد و قهرا در دوره خاتميت، به آخرين دستورهايى كه از جانب خدا به وسيله آخرين پيامبر رسيده است عمل كنيم. بسيارى از مردم ما مى‏گويند مهم اين است كه انسان به خدا ايمان داشته باشد و طبق يكى از برنامه‏هاى خدايى عمل كند; ولى ما اين ايده را باطل مى‏دانيم. قرآن مى‏فرمايد: «هر كس غير از اسلام دينى بجويد، هرگز از او پذيرفته نمى‏شود و او در جهان ديگر از جمله زيان‏كاران خواهد بود.»(آل‏عمران: 85); هرچند مراد از اسلام خصوص دين ما نباشد; زيرا دين اسلام همان دين تسليم است و حقيقت تسليم در هر زمانى شكلى داشته كه در زمان خاتم‏الانبيا در شكل دين خاتم است‏».

ج) صراط مستقيم; نه صراطهاى مستقيم
مرحوم مطهرى‏رحمه الله با استمداد از مباحث فلسفى ثابت مى‏كنند كه از نظر قرآنى، سير تكاملى جهان و انسان، خط سيرى مشخص و واحد و مستقيم است (وان هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله; انعام: 153). اگر همان‏طور كه خود بشر در تكاپوست، خط سير او نيز دائما دستخوش تغيير و تبديل باشد و نهايت مسير مشخص نباشد و در هر برهه‏اى از زمان بخواهد در يك جاده حركت كند، بديهى است كه ختم نبوت معقول و متصور نمى‏باشد. اين سخن شهيد، ايده‏هاى تطهير تلون و تنوع حقيقت را كه در توجيه صراطهاى مستقيم گفته مى‏شود، به‏شدت متزلزل مى‏سازد.

د: نفى پيامدها و لوازم پلوراليسم
با استفاده از كلمات استاد، به رد برخى تالى فاسدهاى ايده پلوراليسم به شرح ذيل مى‏پردازيم:

1. خاتميت و جاودانگى: پلوراليسم چون راه‏هاى سعادت را بى‏شمار مى‏داند، ادعاى خاتميت و جاودانگى را از هيچ دينى، حتى اسلام نمى‏پذيرد; حال آنكه شهيد مطهرى از آيه 40 سوره احزاب به عنوان دليل رسمى بر خاتميت‏حضرت محمدصلى الله عليه وآله وسلم ياد مى‏كند و در جاى ديگر آن را از ضروريات اسلام معرفى مى‏كند و در تبيين اين اعتقاد مى‏نويسد: «در طبيعت پديده‏ها متغيرند; نه قانون‏ها و اسلام قانون است و اسلام آن وقت محكوم به فناست كه با قوانين طبيعت ناهماهنگ باشد; حال آنكه اسلام احترام و تطابق خود به فطرت را رسما اعلام نموده است.»

2. ناسخيت اسلام: از آنجا كه كثرت‏گرايى دينى همه اديان را بر حق مى‏داند، نمى‏پذيرد دينى اديان قبل از خود را نسخ كرده باشد. شهيد مطهرى مى‏فرمايد: «نسخ در قوانين الهى وجود دارد; نه به علت نقض قانون; بلكه به لحاظ رعايت مقتضيات زمان.»

3. جامعيت و كمال دين اسلام: پلوراليسم و صراطهاى مستقيم، همه اديان را از لحاظ حقانيت در يك درجه مى‏بيند; اما متفكر شهيد، اسلام را متمايز از ساير اديان مى‏بيند و مى‏فرمايد: «اسلام طرحى است كلى و جامع و همه‏جانبه و معتدل، حاوى همه طرح‏هاى جزئى و كارآمد در همه موارد.»

اشاره
1. آنچه در اين نوشتار آمده است، نقد پلوراليسم دينى از موضعى درون‏دينى است; حال آنكه نويسنده مى‏توانست‏با جمع‏بندى سخنان شهيد مطهرى در مباحث معرفت‏شناسى و... به نقد ادله بيرونى پلوراليسم دينى نيز بپردازد و يا لااقل اگر متكفل چنين امرى نيست، دامنه بحث در ابتداى نوشتار بايد تذكر داده شود. به هر حال، آنچه از انديشه‏هاى شهيد مطهرى در نقد پلوراليسم دينى مى‏توان شاهد آورد، بسى بيشتر و افزونتر است.

محمد جعفرى


نوشته شده در   چهارشنبه 23 بهمن 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode