وفات "ابن عطيّه" مفسر و محدث مسلمان(541 ق)
ابومحمّد عبدالحق بن غالب بن عطيه، مفسر و محدث مشهور مسلمان، در آندلس و در خانداني پرورش يافت كه افراد آن همه از بزرگان علم و ادب به شمار ميرفتند. اگرچه ابن عطيه، بيشتر به عنوان يك مفسر و محدث شهرت دارد، اما بسياري از شرح حال نويسان، مهارت او را در فقه، اصول فقه و متون ادبي ستودهاند. مهمترين اثر به جا مانده از ابن عطيه، كتابي در تفسير قرآن است كه شامل مقدمهاي است كه در نوع خود از بهترين تاليفات علوم قرآني محسوب ميشود. اثر ديگر وي، البَرنامَج نام دارد.
تولد "امام فخر رازی" متكلم و فيلسوف شهير اسلامی(544 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن عمر بن حسين طبرستاني رازي معروف به امام رازي، فخر رازي و امام فخرالدين و شيخ الاسلام، از بزرگترين علماي شافعي مذهب، جامع علوم عقلي و نقلي و متبحّر در تاريخ، كلام، فقه، اصول، تفسير، حكمت، ادبيات و رياضي است. وي را به سبب شبهاتي كه در مسايل گوناگون وارد ميكرد "امام المُشَكَّكين" مينامند. كتابهاي فخر رازي در زمان خودِ وي مورد اقبال مردم واقع شد و به صورت كتاب درسي درآمد. در حوزهي درس امام رازي بيش از دو هزار تن دانشمند براي استفاده حاضر ميشدند. حتي موقع سواري نيز نزديك به سيصد نفر از فقها و شاگردان، براي استفاده در ركابش ميرفتند. گويند كه او به صراحت از اسماعيليان بد ميگفت اما با تهديد يكي از شاگردانش كه اسماعيلي بود، از بدگويي نسبت به اين گروه دست برداشت. از فخر رازي تاليفات بسياري به جا مانده است از قبيل: اسرارُ النجوم، تفسير كبير، شرح اشارات ابن سينا و دهها كتاب ديگر. امام فخر رازي در عيد فطر سال 606 ق در 62 سالگي در هرات درگذشت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
رحلت فقيه شيعه "بهاءالدين حسن اصفهانی" معروف به "فاضل هندی" (1137ق)
محمدبن حسن بن محمد اصفهاني ملقب به بهاءالدين و معروف به بهاء، تاج الفقها، فاضل اصفهاني و فاضل هندي از افاضل علماي اواخر حكومت صفوي،فدر سال 1062 ق به دنيا آمد. فاضل هندي در تمام علوم ديني اصلي و فرعي، يگانهي روزگار و اعجوبهي دهر بود به طوري كه گويند قبل از 12 سالگي شروع به تاليف نمود. از جملهي آثارش تفسير القرآن، التَّمحيص و شرح الكافيه و كتاب مشهور كِشْفُ الِّلثام از كتب استدلالي فقه است. بهاءالدين را به سبب اين كه در اوايل زندگي به همراه پدر در هندوستان بوده است، فاضل هندي نيز گفتهاند. وي در تخت فولاد اصفهان مدفون است.
مفقود شدن روحاني مبارز "امام موسي صدر" رهبر شيعيان لبنان در ليبی(1398 ق)
سيدموسي صدر در سال 1347 ق (1309 ش) در عصر حكومت رضاخان در قم به دنيا آمد. پدر وي آيتاللَّه العظمي سيدصدرالدين صدر عالمي نامدار و از از مراجع ثلاث پس از آيتاللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي بود. در سال 1360 ق (1320ش) وارد حوزهي علميهي قم گرديد و پس از طي مقدمات و سطوح، در حلقهي درس آيات عظام سيد احمد خوانساري و حجت شركت جست و همچنين از درس پدر خويش و نيز حضرت امام خميني بهره بُرد. پس از فوت پدر راهي نجف اشرف گرديد و در آن جا در زمرهي مجتهدان قرارگرفت. احساس وظيفه، او را به لبنان كشاند و رهبري مردمي را پس از علامه شرف الدين به عهده گرفت. امام موسي صدر، در آنجا خدمات فراواني را به انجام رساند و قصد سر و سامان دادن به اوضاع مسلمانان، او را لحظهاي از تلاش غافل نميكرد. سرانجام طي دعوتي رسمي راهي ليبي گرديد و پس از يك هفته اقامت، در 25 رمضان 1398 ق در حالي كه قصد مراجعت به لبنان را داشت به طور مشكوكي ناپديد گرديد.
تولد "يوهان فيخته" نظريه پرداز و فيلسوف مشهور آلماني (1762م)
يوهان گوتْليپْ فيخْتِه يا فيشْتِه فيلسوف نامدار آلماني در 19 مه 1762م در آلمان به دنيا آمد. وي از كودكي داراي هوش و حافظهاي فوقالعاده بود، به همين دليل مورد توجه يكي از اشراف قرار گرفت و در پرتو حمايت او، به تحصيل در رشته الهيات پرداخت. فيخته در اين هنگام با آثار و افكار امانوئل كانت، فيلسوف بلند آوازه هموطنش آشنا شد و تاثير فراواني از او گرفت. فيخته پس از چندي به تدريس در دانشگاه پرداخت و رهبري مكتب ايدهآليسم جديد آلمان را پذيرفت. پيروان ايدهآليسم يا مكتب اصالت تصور و خيال بر اين عقيدهاند كه بسياري از اجسام، ساخته و پرداخته تصور آدمي هستند. در فلسفه ايدهآليسم كه فيخته پيرو آن است، شيء، في نفسه وجود ندارد و تصورات و مفاهيم، مانند تخيلات، محصول خود ذهن است و ناشي از حسّ آزادي و اختيار ميباشد. به عبارت ديگر، در فلسفه ايده آليسم، ذهن انسان، آزاد و مختار است. فيخته همچنين شرط اساسي هر دين را برآوردن مقتضيات و نيازمنديهاي مطلق قانون اخلاقي عنوان نموده است. بر اين اساس است كه فلسفه او فلسفهاي اخلاقي محسوب ميگردد. يوهان فيخته بعدها سخنگوي مليّتپرستي شد و به ستايش شكوهمنديهاي فرهنگ آلماني پرداخت. از اين ديدگاه، وي آلمانها را، نژاد خالص و ديگر اقوام را نژاد مخلوط ميدانست و نتيجه ميگرفت كه تمامي جهان، جز آلمان، بر جاده زوال و تباهي سير ميكنند، و تنها آلمانيها هستند كه تمدن را به پيش ميبرند. فلسفه وي زمينهساز شكلگيري انديشه "نژاد فرمانروا"، توسط هِگِل، فكر "ابرمرد" نيچه و سرانجام، تصور وحشيانه آدولف هيتلر مبني بر آلمانْ برتر از همه، گرديد. گسترش اين افكار در سالهاي بعد باعث شد كه بين فيخته و دانشگاه محل تدريسش، اختلاف به وجود آيد چرا كه آنان اعتقاد داشتند كه تعليمات فيخته با اصول ديانت منافات دارد. از فيخته آثار متعددي برجاي مانده كه بنياد تحقيق علم، حقوق طبيعي و سرنوشت انسان از آن جملهاند. يوهان گوتْليپ فيخته در سالهاي پاياني عمر در برلين سكونت يافت و با تأسيس دانشگاه اين شهر، به رياست آن انتخاب شد تا اينكه در 29 ژانويه 1814م در 52 سالگي درگذشت.