ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399     |     کد : 192285

روز شمار تاريخ :

پنجشنبه18اردیبهشت 1399-13رمضان 1441-7می 2020

درگذشت شاعر معاصر "غلامرضا رشيد ياسمي" (1330ش)

درگذشت شاعر معاصر "غلامرضا رشيد ياسمي" (1330ش)

درگذشت شاعر معاصر "غلامرضا رشيد ياسمي" (1330ش)
غلامرضا رشيد ياسمي متخلص به رشيد در سال 1274 شمسي در كرمانشاه بدنيا آمد. پس از گذراندن تحصيلات ابتدائي در زادگاه خود و مدرسه سن لوئي تهران، بر اثر ذوق فطري و مؤانست با استادان فن خصوصاً ملك الشعراء بهار به سرودن شعر پرداخت و سپس به استادي دانشكده ادبيات و عضويت فرهنگستان ايران نائل آمد. او با همكاري ملك‏الشعراي بهار، اديب و شاعر آن زمان، مجله دانشكده را تأسيس كرد و آنگاه به عضويت انجمن ادبي ايران درآمد. رشيد ياسمي در اين مجله و در روزنامه‏هاي ديگر آن دوران همچون نوبهار، آينده و ارمغان آثار و نوشته‏هاي خود را منتشر مي‏كرد و به علت انتشار مقالات ادبي و انتقادي در روزنامه شفق سرخ، شهرت بسزايي يافت. وي با يادداشتن زبان‏هاي فرانسه، پهلوي، عربي و انگليسي كتب بسياري اعم از ترجمه و تأليف را به سرمايه فرهنگي كشور افزوده است كه از بين آنها مي‏توان به كتب تاريخ ملل و نحل، آيين نگارش و تاريخ ادبيات معاصر اشاره نمود. اين استاد توانا همچنين كتبي نظير ايران در زمان ساسانيان، تاريخ ادبيات ايران و تاريخ عمومي را ترجمه كرد. رشيد ياسمي، در شاعري، سبك قدما را به كار بسته و شعر را در نهايت سلامت مي‏سرود. وي مدتي در وزارت فرهنگ و دارايي، در پست‏هاي حساس بود و سپس در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به تدريس تاريخ پرداخت. استاد رشيد ياسمي در اسفند ماه 1327 ش در حين سخنراني دچار سكته ناقص گرديد و مدتي در بيمارستان بستري بود، تا اينكه در هجدهم ارديبهشت سال 1330ش، پس از يكسال بيماري، در 56 سالگي چشم از جهان فرو بست.

آزادي پادگان حميد از اشغال نيروهاي عراقي در عمليات بيت‏المقدس (1361 ش)

آزادي پادگان حميد از اشغال نيروهاي عراقي در عمليات بيت‏المقدس (1361 ش)
در حالي كه مرحله دوم از عمليات بزرگ بيت‏المقدس در تاريخ 16 ارديبهشت 61، با رمز يا علي بن ابي اطالب آغاز شده بود، رزمندگان اسلام با هجومي گسترده، خود را به مواضع دشمن رسانده و موفق شدند كليه خطوط را در دست بگيرند. در اين حال نيروهاي از جان گذشته اسلام، با در هم كوبيدن قواي عراقي، لحظه به لحظه به تصرفات خود افزودند و دژهاي به ظاهر تسخيرناپذير دشمن را يكي پس از ديگري به تصرف خود درآوردند. در اين ميان، پادگان حميد كه در مرحله اول عمليات، در يك قدمي آزادي قرار گرفته بود، پس از ماه‏ها اشغال، با فرار بعثيان به طور كامل به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و پيروزي ديگري نصيب ايران نمود.

آزادسازي هويزه از دست مزدوران رژيم بعث عراق (1361 ش)

آزادسازي هويزه از دست مزدوران رژيم بعث عراق (1361 ش)
در جريان عمليات بزرگ بيت‏المقدس، رزمندگان اسلام با نزديك شدن به مرزهاي بين‏المللي و استقرار در 17 كيلومتري نوار مرزي، شهر هويزه را كه از ماه‏هاي آغازين جنگ، در اشغال نيروهاي بعث بود، به محاصره خود درآوردند. علي‏رغم مقاومت فراوان دشمن، زماني كه حلقه محاصره هويزه تنگ‏تر شد، نيروهاي عراقي خود را در مهلكه‏اي دشوار يافته، اقدام به فرار و عقب‏نشيني كردند. در اين حال رزمندگان سرافراز اسلام قدم به شهر ويران شده هويزه گذاشتند و به تعقيب دشمن بعثي پرداختند. با انتشار خبر فتح هويزه، سران بعث همچون دفعات قبل، فرار از هويزه را جزو پيروزي‏هاي خود به حساب آورده و آن را عقب‏نشيني تاكتيكي عنوان كردند.

به شهادت رسیدن "مختار بن ابوعبیده ثَقَفی" رهبر قیام خونخواهی امام حسین(ع)(67 ق)

به شهادت رسیدن "مختار بن ابوعبیده ثَقَفی" رهبر قیام خونخواهی امام حسین(ع)(67 ق)
مختار بن ابوعبیده ثقفی پس از هلاکت معاویة بن ابی‏سفیان، از جمله رهبران انقلابی کوفه بود که از امام حسین(ع) و نماینده‏اش حضرت مسلم بن عقیل(ع) حمایت نمود و در نتیجه، از سوی عبیداللَّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، دستگیر و زندانی شد. مختار در ایام قیام امام حسین(ع) هم‏چنان در زندان عبیداللَّه بن زیاد به سر می‏برد تا این که به وساطت شوهر خواهرش، عبداللَّه بن عمر در نزد یزید بن معاویه، از زندان آزاد گردید. پس از مرگ یزید، جهت خون خواهی امام حسین(ع) در کوفه قیام نمود و جمع کثیری به او پیوسته و تمام قاتلان امام حسین(ع) و عناصر اصلی ضد امام حسین(ع) و اهل بیت را دستگیر و به مکافات اعمالشان رساند. مختار ثقفی پس از 18 ماه حکومت در کوفه و نواحی آن، در چهاردهم رمضان سال 67 قمری در برابر لشکریان عبداللَّه بن زبیر به فرماندهی مصعب بن زبیر، متحمل شکست گشته و در این نبرد به قتل رسید.

فاجعه‏ي كشتار مسلمانان فلسطيني در حرم حضرت ابراهيم(ع) در شهر الخليل(1414 ق)

فاجعه‏ي كشتار مسلمانان فلسطيني در حرم حضرت ابراهيم(ع) در شهر الخليل(1414 ق)
در اين روز، يك صهيونيست افراطي، نمازگزاران روزه‏دار فلسطيني را در حرم مطهر حضرت ابراهيم(ع) در شهر الخليل واقع در كرانه‏ي غربي رود اردن به رگبار مسلسل بست و 29 تن را شهيد و تعداد زيادي را مجروح كرد. اين ترور كه بار ديگر خصومت صهيونيست‏ها با مسلمانان را به اثبات رساند، واكنش تند جهان اسلام را به دنبال داشت به طوري كه مذاكرات سازش اعراب و اسراييل را براي مدتي به حال تعليق درآورد. اين حمله‏ي وحشيانه باعث گسترش ناآرامي در سرزمين‏هاي اشغالي گرديد و مقابله با رژيم صهيونيستي را شدت بخشيد. با توجه به اين واكنش‏ها، تل آويو، فرد تروريست را دستگير و محاكمه كرد، اما با ادعاي اين كه او ديوانه است و جنون دارد از مجازاتش سرباز زد.

تسليم كامل آلمان در برابر متفقين و پايان جنگ جهاني دوم در اروپا (1945م)

تسليم كامل آلمان در برابر متفقين و پايان جنگ جهاني دوم در اروپا (1945م)
از سال 1943م، شكست‏هاي آلمان در جنگ جهاني دوم آغاز شد. به دنبال اين شكست‏ها، روس‏ها در جبهه شرق، دست به تعرض شديدي زدند و تا خاك آلمان و متصرفات اين كشور در شرق اروپا پيش رفتند. در جبهه غرب نيز حملات متفقين با كمك ارتش امريكا شدت گرفت و بدين ترتيب در اواخر سال 1944م، پيشروي ارتش متفق در دو جبهه به طرف آلمان ادامه يافت. از اوايل سال 1945م متفقين از غرب و روس‏ها از شرق وارد برلين شدند. در اين حال هيتلر خودكشي كرد و بسياري از سران حزب نازي دستگير شدند. بدين ترتيب با شكست كامل آلمان، جنگ جهاني دوم به پايان رسيد. اين جنگ در حدود 55 ميليون كشته و خسارات بسيار زيادي در جهان بر جاي گذاشت.

پايان جنگ معروف "دين بين فو" در هندوچين ميان ويتنام و فرانسه (1954م)

پايان جنگ معروف "دين بين فو" در هندوچين ميان ويتنام و فرانسه (1954م)
استعمارگران فرانسوي از اوايل قرن نوزدهم ميلادي بر مناطقي از جنوب شرقي آسيا تسلط يافتند و سرزمين‏هاي لائوس، كامبوج و ويتنام را به تصرف خود درآوردند. فرانسوي‏ها تمام اين منطقه را هندوچين فرانسه خواندند و ضمن حفظ شكل ظاهري حكومت‏هاي پادشاهي در اين كشورها، آنان را به اطاعت خود واداشتند. اما در فاصله دو جنگ جهاني اول و دوم، شورش‏هاي پراكنده‏اي عليه استعمارگران فرانسوي از جانب انقلابيون ويتنام آغاز شد كه با واكنش نيروهاي استعماري مواجه گرديد. اين شورش‏ها پس از جنگ جهاني دوم افزايش يافت و نيروهاي انقلابي تحت رهبري هوشي مينه، مبارز استقلال‏طلب ويتنامي در دوم سپتامبر 1945م استقلال ويتنام را اعلام كردند. در اين ميان اعلام آمادگي هوشي‏مينه براي مذاكره با فرانسويان و انتقال مسالمت‏آميز قدرت به مردم ويتنام، با مخالفت فرانسويان مواجه شد چرا كه فرانسوي‏ها مطامع استعماري خود را دنبال مي‏كردند و حاضر به مصالحه نبودند. از اين رو نخستين دوره جنگ‏هاي ويتنام از سال 1946م، آغاز شد و به مدت 9 سال، تا سال 1954م ادامه يافت. آخرين نبرد سنگين بين دو طرف در قلعه مستحكم دين بين فو روي داد كه در طي آن، فرانسوي‏ها پس از 55 روز محاصره توسط نيروهاي ويتنام و وارد آمدن تلفات بسيار بر آنان، سرانجام در هفتم مه 1954م، تسليم نيروهاي ويتنامي شدند و زمينه براي خروج آنان از اين كشور فراهم شد. با اين حال علي‏رغم مذاكرات صلح و انعقاد قرارداد در 20 ژوئيه 1954م، اين جنگ‏ها پايان نيافت و با تقسيم ويتنام به دو قسمت شمالي و جنوبي و ورود امريكا به جنگ ويتنام، حوادث بسياري اتفاق افتاد.
 


نوشته شده در   پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode