ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 ارديبهشت 1399     |     کد : 192244

روز شمار تاريخ :

یکشنبه14اردیبهشت 1399-9رمضان 1441-3می 2020

تصويب قانونِ تأسيس "بانك ملي ايران" در مجلس شوراي ملي (1306 ش)

تصويب قانونِ تأسيس "بانك ملي ايران" در مجلس شوراي ملي (1306 ش)

تصويب قانونِ تأسيس "بانك ملي ايران" در مجلس شوراي ملي (1306 ش)
در چهاردهم ارديبهشت ماه سال 1306 ش، قانوني از مجلس شوراي ملي گذشت كه به موجب آن، دولت، مأمور تاسيس بانكي براي پيشرفت امور بازرگاني و كشاورزي و پيشه و هنر گرديد. سرمايه اين بانك طبق قانون، 150 ميليون ريال پيش‏بيني شده بود كه قرار شد از محل فروش جواهرات سلطنتي تامين شود. چون از اين كار، سرمايه كافي به دست نيامد، به كمك دولت، مبلغ بيست ميليون ريال سرمايه مقدماتي به بانك داده شد. پس از تصويب اين تصميم در كميسيون دارايي مجلس، بانك ملي ايران در 17 شهريور ماه 1307 ش رسماً افتتاح شد.

ويراني شهر لار و دهكده گراش به فاصله 4 ساعت در اثر وقوع زلزله (1339 ش)

ويراني شهر لار و دهكده گراش به فاصله 4 ساعت در اثر وقوع زلزله (1339 ش)
لار نام شهریست در جنوب استان فارس. شهر لار در فاصلهٔ ۵۷ فرسنگی جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. ودر حد فاصل شهرستانهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده‌است. این شهر در استان فارس قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا ۹۱۵ متر است. در میان ۷۵ بلوک فارس «بلوک لار» تحت عنوان (لارستان بزرگ) وسیعترین از همه و۴۵x۵۷ فرسخ یعنی در حدود ۱۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. زلزله‌های فراوان لار را ویران کرده‌است که از۷۰۰ سال پیش تاکنون در تاریخ ثبت شده‌است. تقریباً هر ۴۵سال یا ۹۰ سال یک بار لار ویران شده‌است. زلزله قبلی در سال 1339رخداده‌است. لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌است.

وفات حضرت خديجه(س) همسر با وفاي پيامبر اسلام(ص) بنا به روايتي(10بعثت)

وفات حضرت خديجه(س) همسر با وفاي پيامبر اسلام(ص) بنا به روايتي(10بعثت)
حضرت خديجه‏ي كبري(س) كه از زنان نامدار و ثروتمند قريش بود پانزده سال قبل از بعثت با پيامبر اسلام(ص) ازدواج كرد. اين بانوي بزرگوار اولين فردي بود كه به رسالت پيامبر ايمان آورد و با تمام توان و ثروت خود به ياري دين اسلام برخاست. وجود حضرت خديجه براي پيامبر اسلام به قدري اهميت داشت كه پيامبر اكرم(ص) رحلت اين بانوي بزرگ را مصيبتي عظيم خواند و سال رحلت حضرت خديجه و حامي بزرگ ديگر خود يعني حضرت ابوطالب را عام الحزن يعني سال اندوه ناميد، زيرا ابوطالب عموي پيامبر نيز در همان سال وفات يافته بود. پيامبر اكرم(ص)، حتي سال‏ها پس از رحلت آن بانوي بزرگوار، از ايشان به خوبي و نيكي ياد مي‏كرد و او را ستايش مي‏نمود. آن حضرت در جواب كسي كه به پيغمبر گفت: خداوند، بهتر از خديجه را به تو عوض داده است، فرمود: "سوگند به خدا كه خداوند، مرا بهتر از او عوض نداده است. او به من ايمان آورد، هنگامي كه مردم كفر ورزيدند و مرا تصديق كرد، آنگاه كه مردم مرا تكذيب كردند و با مال خود مرا ياري نمود، آنگاه كه مردم، مرا محروم ساختند و پروردگار، مرا تنها از ميان زنان، از او به ولادت فرزند روزي داد." ام المؤمنين خديجه(س) به هنگام وفات 65 سال داشت.

ارسال نامه ی كوفيان براي "امام حسين(ع)" جهت عزيمت امام به عراق(60ق)

ارسال نامه ی كوفيان براي "امام حسين(ع)" جهت عزيمت امام به عراق(60ق)
امام حسين(ع) پس از ترك اعتراض‏آميز مدينه و ورود به مكه، به افشاي ماهيّت ضد اسلامي دستگاه يزيد پرداخت. در اين حال، مردم كوفه كه خاطره‏ي حكومت علي(ع) را از بيست سال پيش در خاطر داشتند، از امام حسين(ع) جهت رهبري خود دعوت كردند. از آن پس، سران شيعيان كوفه، نامه‏هايى به حضور امام نوشتند كه اولين نامه در دهم رمضان سال شصت هجري به دست آن حضرت رسيد. ارسال نامه‏ها از طرف شخصيت‏ها و گروه‏هاي متعدد كوفي همچنان ادامه يافت به طوري كه تنها در يك روز، ششصد نامه به دست امام رسيد و مجموع نامه‏هايي كه به تدريج مي‏رسيد، بالغ بر دوازده هزار نامه گرديد. دعوت كوفيان، بُعد تازه‏اي به وضعيت داد و وظيفه‏ي تازه‏اي براي امام ايجاد كرد. بنابراين و با در نظر گرفتن شرايط موجود بود كه امام حسين(ع) تصميم به عزيمت به عراق گرفته، راهي آن ديار شد.

برگزاری مراسم بيعت درباريان با امام رضا(ع) به امر مأمون عباسی(201 ق)

برگزاری مراسم بيعت درباريان با امام رضا(ع) به امر مأمون عباسی(201 ق)
پس از تفويض و در حقيقت تحميلِ ولايتعهدي مامون به امام رضا(ع) در هفتم رمضان سال 201 ق، تشريفات بيعت، طي مراسمي شكوهمند در روز پنجشنبه دهم ماه رمضان همان سال به عمل آمد و حضرت بر مسندِ ولايتعهدي جلوس فرمودند. اولين كسي كه به دستور خليفه، دست بيعت به امام داد، عباس فرزند مامون بود. پس از او، فضل به سهل، وزير اعظم؛ يحيى بن اَكثَم، مُفتي دربار؛ و سپس امراي لشكر و عموم اشراف و رجالِ بني‏عباس كه حاضر بودند، با آن حضرت بيت كردند. موضوع ولايتعهدي امام رضا(ع)، طبعاً براي دوستان و شيعيان آن حضرت موجب سرور و شادماني شد، زيرا آنان خلافت را حق مسلّمِ اهل بيت(ع) مي‏دانستند. وليِ خود آن حضرت از اين امر اندوهگين و متأثر بود و در مقابل اظهار خوشحالي يكي از اطرافيان فرمود: دل به اين كار مَبَند و به آن خشنود مباش كه دوامي ندارد.

تولد "آلكسي كلودكلرو" رياضي‏دان شهير فرانسوي (1713م)

تولد "آلكسي كلودكلرو" رياضي‏دان شهير فرانسوي (1713م)

آلكسي كلود كلرو رياضي‏دان فرانسوي، در 3 می 1713م در پاريس به دنيا آمد. وي از كودكي به رياضيّات علاقه داشت و نبوغ خود را در اين زمينه آشكار كرد به طوري كه در سيزده سالگي رسالاتي در مباحث رياضي نگاشت و در هجده سالگي كتابي در رياضيات تأليف كرد كه خيلي مورد توجه و تعجب رياضي‏دانان قرار گرفت. از اين رو در همان سال به عضويت آكادمي علوم فرانسه پذيرفته شد. كلرو در 23 سالگي مأموريت يافت در نواحي قطب به اندازه‏گيري طول يك نصف‏النهار بپردازد. وي پس از مدتي توانست اندازه يكي از مدارهاي زمين را محاسبه كند. هم‏چنين كشف آزمايشي روشي براي تعيين و تثبيت شكل زمين، تحقيقاتي درباره ماه، مقايسه تأثيرات جاذبه سياره زهره با ماه بر روي زمين و تعيين رقم نسبتاً صحيح جرم زهره و ماه از ديگر فعاليت‏هاي علمي اين رياضي‏دان برجسته فرانسوي است. كلرو به خاطر تحقيقاتي كه در زمينه معادلات ديفرانسيل نيز انجام داده است، در مجامع علمي جهان شهرت دارد. اين دانشمند شهير سرانجام در 17 می 1765م در 52 سالگي درگذشت.
 

كشف جزاير "جامائيكا" در امريكاي مركزي توسط "كريستف كلمب" (1494م)

كشف جزاير "جامائيكا" در امريكاي مركزي توسط "كريستف كلمب" (1494م)

نام جامائيكا در زبان اقوام ملي به مفهوم سرزمين چشمه‏سارها به كار رفته است. كشور جامائيكا در امريكاي مركزي و در درياي كارائيب قرار دارد. جامائيكا در سال 1494م توسط كريستف كلمب كشف شد. اين كشور تا نيمه قرن هفدهم تحت سلطه اسپانيا بود و اسپانيايى‏ها كشت نيشكر و پنبه و پرورش دام را در آنجا رواج دادند. انگليسي‏ها طي سال‏هاي 1596 و 1636 به جامائيكا حمله كردند و سرانجام در سال 1655م اسپانيايى‏ها را مغلوب نمودند و خود بر سراسر جامائيكا تسلط يافتند. مردم جامائيكا با مبارزات استقلال‏طلبانه خود توانستند در سال 1962م استقلال يافته و خود سرنوشت كشورشان را در دست گيرند. جامائيكا پس از استقلال روابط نزديك خود را با انگلستان در جامعه كشورهاي مشترك المنافع حفظ كرده است. (ر.ك: 6 اوت)

 


نوشته شده در   يکشنبه 14 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode