ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 12 ارديبهشت 1399     |     کد : 192221

روز شمار تاريخ :

جمعه12اردیبهشت 1399-7رمضان 1441-1 می 2020

روز معلم

روز معلم

روز معلم
استاد مطهري پس از عمري مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگي‏ناپذير در زمينه‏هاي فرهنگي، سياسي و مذهبي به دست جاهل‏ترين و جنايتكارترين دشمنان اسلام به ملكوت اعلي پيوست. او كه معلم اخلاق، فلسفه، عرفان و مسائل اقتصادي بود در تمامي اين زمينه‏ها كارهاي تحقيقاتي و بنيادي شايسته‏اي انجام داده است. به همين مناسبت 12 ارديبهشت، سالروز شهادت اين معلم نمونه و اسوه تقوا در نظام جمهوري اسلامي ايران، به عنوان روز معلم نامگذاري شده است تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره آن رادمرد بزرگ و مجتهد و فيلسوف بلندآوازه، از زحمات بي‏شائبه و ايثارگرانه طبقه عظيم معلمان كه وظيفه سنگين آموزش و پرورش كودكان، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم را برعهده دارند، قدرداني گردد.

تشكيل دولت دكتر "محمد مصدق" (1330ش)

تشكيل دولت دكتر "محمد مصدق" (1330ش)
در انتخابات مجلس شانزدهم با همه تقلبات و مداخلات شاه و دربار، صندوقهای ساختگی آراء تهران باطل شد. عبدالحسین هژیر وزیر دربار توسط جمعیت فداییان اسلام ترور شد و در نوبت دوم انتخابات، دکتر مصدق به مجلس راه یافت. پس از ترور نخست‌وزیر وقت سپهبد حاجیعلی رزم‌آرا، طرح ملی شدن صنایع نفت به رهبری دکتر مصدق در مجلس تصویب شد. پس از استعفای حسین علاء که بعد از رزم‌آرا نخست وزیر شده بود، مصدق به نخست وزیری رسید و برنامه خود را اصلاح قانون انتخابات و اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت اعلام کرد. دکتر مصدق بلافاصله پس از نخست وزیری اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت را در دستور کار خود قرار داد و بدین ترتیب در ۲۷ اسفند ۱۳۲۹ قانون ملی شدن صنعت نفت به تصویب مجلس شورای ملی و در ۲۹ اسفند همان سال به تصویب مجلس سنا و امضای شاه رسید. این روز از همان زمان به نام روز ملی شدن صنعت نفت نامگذاری شده‌است. دکتر مصدق پس از به تصویب رسیدن قانون ملی شدن صنعت نفت حسین مکی و مهدی بازرگان را برای «خلع ید» شرکت نفت انگلیس و ایران به آبادان فرستاد. بیرون راندن شرکت انگلیسی باعث اعتراض دولت بریتانیا شد. پس از شکایت دولت انگلیس از دولت ایران و طرح این شکایت در شورای امنیت سازمان ملل، دکتر مصدق عازم نیویورک شد و به دفاع از حقوق ایران پرداخت. سپس به دادگاه لاهه رفت و با توضیحاتی که در مورد قرارداد نفت و شیوه انعقاد و تمدید آن داد، دادگاه بین‌المللی خود را صالح به رسیدگی به شکایت بریتانیا ندانست و مصدق در احقاق حق ملت ایران به پیروزی دست یافت. (قاضی اختصاصی ایران در آن دادگاه، دکتر کریم سنجابی بود) وکالت ایران در این پرونده را دکتر هانری رولن رییس سابق مجلس سنای بلژیک بر عهده گرفت و برای این کار از دولت ایران دستمزدی دریافت نکرد. دکتر حسین علی آبادی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز وی را در این کار همراهی می‌کرد. در جریان این پیروزی، قاضی انگلیسی سر آرنولد مک نایر که ریاست دادگاه را برعهده داشت به نفع ایران و بر خلاف منافع دولت بریتانیا رای داد. نطق‌های دفاعیه ایران در این دادگاه توسط دکتر مصدق ایراد شد. وی در راه بازگشت به ایران به مصر رفت و مورد استقبال نخست وزیر ملی گرای آن زمان مصر سعد زغلول قرار گرفت. انتخابات دوره هفدهم مجلس بخاطر دخالتهای ارتشیان و دربار به تشنج کشید و کار بجایی رسید که پس از انتخاب ۸۰ نماینده، دکتر مصدق دستور توقف انتخابات حوزه‌های باقی مانده را صادر کرد. دکتر مصدق برای جلوگیری از کارشکنیهای ارتش و دربار درخواست انتقال وزارت جنگ به دولت را از شاه نمود. این درخواست از طرف شاه رد شد. به همین دلیل دکتر مصدق در ۲۵ تیرماه ۱۳۳۱ از مقام نخست‌وزیری استعفا کرد. مجلس قوام السلطنه را به نخست‌وزیری انتخاب کرد و او با صدور بیانیه شدید الحنی نخست وزیری خود را اعلام نمود. تظاهرات دانشگاهیان که تبدیل به تظاهرات عمومی به نفع مصدق شد، اسفند ۱۳۳۱. مردم ایران که از برکناری دکتر مصدق خشمگین بودند، در پی چهار روز تظاهرات در پشتیبانی از دکتر مصدق، که به کشته شدن چندین نفر انجامید، موفق به برکنار کردن دولت قوام گردیدند. در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ دکتر مصدق بار دیگر به نخست‌وزیری ایران رسید.

شهادت عالم مجاهد، آگاه و انديشمند بزرگ اسلام استاد "مرتضي مطهري" (1358)

شهادت عالم مجاهد، آگاه و انديشمند بزرگ اسلام استاد "مرتضي مطهري" (1358)
آيت‏اللَّه مرتضي مطهري در سال 1299 ش در خانواده‏اي روحاني در شهرستان فريمان از توابع استان خراسان ديده به جهان گشود. دروس ابتدايي را در مكتب و نزد پدر فرا گرفت و در 12 سالگي وارد حوزه علميه مشهد شد. وي همچنين در 15 سالگي در قيام مردمي مسجد گوهرشاد مشهد در تيرماه 1314 حضور داشت و اين حادثه، نقش عميقي در شكل‏گيري تفكرش عليه نظام طاغوتي پهلوي بر جاي گذاشت. استاد مطهري در سال 1315 براي ادامه تحصيلات حوزوي وارد حوزه علميه قم شد. وي در آنجا از محضر استادان بزرگواري چون آيات عظام سيد حسين بروجردي، سيدمحمدتقي خوانساري، امام خميني، علامه طباطبايي، سيد محمد حجت كوه‏كمره‏اي، سيد محمد محقق داماد، ميرزا مهدي آشتياني، شيخ مهدي مازندراني و ميرزا علي آقا شيرازي بهره‏هاي وافر برد و به مقام اجتهاد نائل آمد. ايشان پس از مدتي به تهران مهاجرت كرد و به تدريس در دانشگاه اشتغال ورزيد. استاد مطهري پلي ميان حوزه و دانشگاه برقرار كرد و جوانان دانشجو را از غلتيدن به دام‏هاي الحاد و التقاط آگاهي بخشيد. وي در قيام 15 خرداد سال 1342 نقشي مؤثر و روشنگري داشت و به همراه تعدادي از علما و روشنفكران دستگير و زنداني گرديد. شهيد مطهري پس از آزادي از زندان، نظر به قطع ارتباط مردم با امام خميني(ره) به خاطر تبعيد معظم‏له به تركيه و عراق، مسؤوليت عظيم نمايندگي حضرت امام در ميان اقشار جامعه را برعهده گرفت و در اين راستا در رأس شورايي جهت نظارت بر حفظ خط فكري "هيئت‏هاي مؤتلفه" از سوي امام خميني(ره) تعيين شد. استاد مطهري چه پيش از پيروزي انقلاب و چه پس از آن، به عنوان يكي از چهره‏هاي برجسته علمي، مذهبي و سياسي در پيروزي انقلاب و استقرار حكومت اسلامي نقش بسزايي داشت و يكي از بنيان‏گذاران اصلي راه‏پيمايي‏هاي سراسري مردم عليه نظام طاغوتي پهلوي محسوب مي‏شد. شهيد مطهري در هنگام پيروزي انقلاب اسلامي، از سوي امام خميني(ره) به عضويت شوراي انقلاب اسلامي منصوب گرديد و يكي از تصميم‏گيرندگان و سياستگزاران اصلي كشور انقلابي ايران به شمار مي‏رفت. اين مجاهد سترگ سرانجام در پايان يكي از جلسات كه به تنهايي راهي خانه‏اش بود، مورد سوءقصد يكي از اعضاي منحرف گروهك فرقان قرار گرفت و به لقاءاللَّه پيوست و پس از تشييع باشكوه در تهران و قم، در جوار حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. از استاد شهيد مرتضي مطهري، قريب به 80 كتاب ارزنده برجاي مانده است كه امام خميني(ره) همگان را به پاس داشتن آنها سفارش كرده است. ايشان فرمود: "من به دانشجويان و طبقه روشنفكران متعهد توصيه مي‏كنم كه كتاب‏هاي اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه‏هاي غيراسلامي فراموش شود".

درگذشت "كاتبي" حكيم و منجم برجسته‏ ی ايراني(675 ق)

درگذشت "كاتبي" حكيم و منجم برجسته‏ ی ايراني(675 ق)
نجم الدين علي دبيران، معروف به كاتبي از حكيمان و منجمان برجسته‏ي ايراني است. ازنخستين سال‏هاي زندگي او اطلاع چنداني در دست نيست، اما از احوال او معلوم است كه خواجه نصير الدين طوسي از كاتبي درخواست كرد كه او را در كار رصدخانه‏ي مراغه كه از رصدخانه‏هاي مشهور آن زمان بود، ياري كند و اين دانشمند مسلمان، مدت‏ها در آن رصدخانه به فعاليت علمي پرداخت. از كاتبي آثار متعددي در علم حكمت و منطق برجاي مانده است كه از آن جمله مي‏توان به جامِعُ‏الدقايق و حكمةُ العين اشاره كرد.

ورود ارتش سرخ شوروي به "برلين" پايتخت آلمان در پايان جنگ جهاني دوم (1945م)

ورود ارتش سرخ شوروي به "برلين" پايتخت آلمان در پايان جنگ جهاني دوم (1945م)
با تهاجم همه جانبه نيروهاي متفقين عليه قواي آلمان نازي درجريان جنگ جهاني دوم، شكست‏هاي پي درپي نصيب آلمان مي‏شد و آلمان نازي روز به روز به اضمحلال بيشتري نزديك‏تر مي‏گرديد. امريكا و انگليس در اواخر آوريل 1945م با اعزام هزار بمب افكن بر فراز برلين و بمباران شديد آن، تخريب و آتش‏سوزي‏هاي عظيمي در پايتخت آلمان به راه انداختند و سقوط شهر را آسان‏تر كردند. در اين زمان نيروهاي ارتش سرخ شوروي هم به اندازه‏اي به برلين نزديك شدند كه صداي غرش توپ‏هاي آنها در خيابان‏هاي پايتخت شنيده مي‏شد. در نهايت، شهر تحت محاصره گرفته شد و نيروهاي متفق پس از دور زدن برلين، شروع به پيشروي كردند. در اين ميان، قدرت مقاومت ارتش آلمان به كلي درهم شكسته شد و سربازان آلماني نه فقط به علت از دست دادن روحيه و احساس شكست، بلكه به دليل نرسيدن مهمّات و مواد غذايى، به صورت گروهي تسليم مي‏شدند. وحدت فرماندهي از ميان رفته و هيتلر، كنترل خود را بر باقي‏مانده ارتش آلمان از دست داده بود. حلقه محاصره برلين ساعت به ساعت تنگ‏تر مي‏شد و ترديدي باقي نماند كه مقاومت آخرين سربازانِ آلماني نيز تا مدت زمان كوتاهي، به پايان خواهد رسيد. از نخستين ساعات بامداد روز سي‏ام آوريل، حمله نهايى ارتش سرخ براي درهم شكستن آخرين مقاومت نيروهاي هيتلر در برلين آغاز شد و بيش از 24 ساعت به طول نيانجاميد كه پايتخت آلمان به كلي سقوط كرد. با سقوط برلين در اول مه 1945م، هيتلر، ديكتاتور نژادپرست آلمان نيز به همراه همسرش خودكشي كرد و آتش جنگ جهاني دوم در اروپا خاموش شد.

روز جهانی کارگر

روز جهانی کارگر
اول‌می، روز ‌جهانی‌کـارگـر است . مناسبت اول می به‌عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه می سال۱۸۸۶، پلیس آمریکا به روی کارگران اعتصابی آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدا 4نفر نیز اعدام شدند. آنان خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات کار از 10 به ۸ساعت بودند. قرار بود که اول ماه می کاهش ساعات کار، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یکهزار و 200کارخانه و کارگاه ، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض در شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها بود. با رسیدن اخبار مربوط به کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به‌تدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. این مراسم در آمریکا و کانادا برگزار نمی‌شود .

روز جهانی خنده

روز جهانی خنده
روز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مصادف با امروز برگزار می‌شود. نخستین جشن در ۱۱‌ژانویه‌۱۹۹۸، در بمبئی هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. بر اساس یوگای خنده، خنده بروزعاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد. این روز توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای برادری و دوستی از راه خنده است.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 12 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode