ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399     |     کد : 192113

روح عاطفه و احسان با روزه‌داری زنده می‌شود

نبی اکرم(ص) برخی وظایف مطلوب اجتماعی را بیان می‌کنند که انسان با روزه‌داری، روح عاطفه و احسانش نسبت به دیگران زنده می‌شود و انسان به ابعاد گوناگون طهارت و پاکی از آلودگی‌ها دست پیدا می‌کند.

 نبی اکرم(ص) برخی وظایف مطلوب اجتماعی را بیان می‌کنند که انسان با روزه‌داری، روح عاطفه و احسانش نسبت به دیگران زنده می‌شود و انسان به ابعاد گوناگون طهارت و پاکی از آلودگی‌ها دست پیدا می‌کند. بنابراین باید همت همه ما برای ورود در این ماه، چنان باشد که تقید خاصی پیدا کنیم و مراقبت بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدباقر تحریری، در برنامه‌ای که امروز پس از اذان ظهر از شبکه اول سیما پخش شد، به ارائه نکاتی در مورد فضیلت ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان کرد: عظمت ماه رمضان، در این است که در قرآن نیز بدان اشاره شده است و ما را متوجه می‌کند که ماه رمضان دو شاخصه مهم دارد؛ یکی اینکه از جانب خداوند همه قرآن در شب قدر نازل شده و دوم اینکه روزه‌اش بر مومنان واجب گردیده است و مومنین از جانب خداوند مورد توجه خاص قرار گرفته‌اند.
 
وی تصریح کرد: سفارشات گوناگونی برای انسان شده که به پاکی‌های گوناگون برسد و یکی از این پاکی‌ها این است که قوای ادراکی خود را که از این طریق درک‌هایی می‌یابیم، پاک نگاه داریم. چشم و گوش و زبان به این صورت هستند که به طور خاص فرموده‌اند در این ماه یک تقید خاصی پیدا کنیم و مراقبت بیشتری داشته باشیم.
 
تحریری بیان کرد: با توجه به اینکه انسان در این ایام با دیگران ارتباط‌ بیشتری دارد، باید سعی کند که مواظبت بیشتری صورت گیرد. آن‌گونه که تدوین شده است، ۲۵ گناه برای زبان ذکر شده که تأثیرات نامطلوبی برای انسان دارد. بنابراین، علاوه بر اموری که موجب باطل شدن روزه می‌شود که در رساله‌های عملیه بدان اشاره شده، باید به این مسائل که تأثیرات معنوی روی انسان می‌گذارد نیز توجه داشته باشیم.
 
رئیس حوزه علمیه مروی تصریح کرد: آنچه که در رساله‌های عملیه آمده موجب می‌شود تا با کمک آن احکام روزه صحیحی داشته باشیم، اما تأثیر کامل‌تر روزه به این صورت است که انسان سعی کند چشم را از محرکات باز دارد. یعنی از دیدن تصاویری که تاثیر نامطلوب می‌گذارد، پرهیز دهد. دیدن برخی از تصاویر، لذت موقتی دارد، اما موجب می‌شود که آثار مخربی برای انسان به وجود آید.
 
وی بیان کرد: ماه رمضان باید یک ماه تحولی برای افراد و جامعه ایمانی باشد که قطعاً هست. به واسطه برکاتی که خداوند به این ماه عنایت کرده است، این رقم جنایات و گناه اجتماعی در این ماه کمتر می‌شود و باید این مسئله از جامعه و وجود انسان‌های مومن رخت بربندد و جامعه ایمانی که منتظر قدوم مبارک امام زمان(عج) است، باید جامعه‌ای باشد که در مسیر دوری از گناهان در ابعاد مختلف قرار گیرد. لذا ماه رمضان، بسیار ماه شریفی است.
 
تحریری تصریح کرد: این ماه مخصوصاً برای کسانی که فعالیت اجتماعی و سیاسی دارند و وظایف سنگین‌تری را عهده‌دار شده‌اند، اهمیت بیشتری دارد. هم باید از حیث شخصی مواظبت مستمر داشته باشند و هم از جهت اجتماعی. نبی اکرم(ص) نیز برخی وظایف مطلوب اجتماعی را بیان می‌کنند که انسان با روزه‌داری، روح عاطفه و احسانش نسبت به دیگران زنده می‌شود و انسان به ابعاد گوناگون طهارت و پاکی از آلودگی‌ها دست پیدا می‌کند. بنابراین باید همت همه ما برای ورود در این ماه، این‌طور باشد.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 2 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode