ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 فروردين 1399     |     کد : 191934

جهان در انتظار منجی موعود

در بحبوحه سختی‌ها و مشکلات، هنوز هم چشمان شیعیان و آزادگان امیدوارانه می‌نگرد، امید به ظهور حجتی که ناجی بشریت و گسترنده‌ی خوبی‌ها و پاکی‌هاست؛

ایسنا/آذربایجان شرقی: در بحبوحه سختی‌ها و مشکلات، هنوز هم چشمان شیعیان و آزادگان امیدوارانه می‌نگرد، امید به ظهور حجتی که ناجی بشریت و گسترنده‌ی خوبی‌ها و پاکی‌هاست؛ آن حجتی که با آمدنش، بهار عدالت و زندگی بر جان زمستان‌زده و تاریک دنیا غلبه خواهد کرد.

در این عصر آخر، حال نزار زمین نیازمند وجود زندگی بخش اوست؛ همان حجتی که باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه محمّد (درود خدا بر همگی آنان باد) است.

خورشیدی که از پشت ابرها می‌تابد و با گام‌های استوارش دنیای تاریک شده از گناه را نورانی می‌کند. همانی که گفت: «وَ أَمّا وَجْهُ الاْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکَالاِْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَها عَنِ الاَْبْصارِ السَّحابُ»: کیفیّت بهره وری از من در دوران غیبت، مانند کیفیّت بهره وری از آفتاب است هنگامی که ابر آن را از چشم‌ها پنهان سازد.

هرچند که دیده‌های گنه‌زده بشری امروز توان دیدن آخرین حجت الهی را ندارد، اما او میان مردم زندگی می‌کند، زندگی می‌بخشد و از احوال پیروان و شیعیانش باخبر است؛ او خود گفته است: «علم و دانش ما به خبرهای شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نمی‌ماند».

منتَظِر منتَظَری هستیم که فرج او پایان تمام سختی‌ها و مشکلات خواهد بود؛ حجتی که دعا برای فرجش هم گره‌گشا و نجات دهنده است و به راستی که خود فرمود: «أَکْثِرُو الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ»: برای تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعا کردن، فَرَج و گشایش شماست.

گذری بر زندگی امام زمان(عج)

حضرت مهدی (عج)، دوازدهمین اختر تابناک و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون در سحرگاه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری قمری به صورت مخفیانه، در خانه امام عسکری (ع) در سامرا چشم به جهان گشود. مهدی موعود (عج) به صورت مخفیانه در زمانی که جاسوسان و ماموران خلیفه عباسی تمام وقایع خانه امام حسن عسکری (ع) را زیر نظر داشتند، در سحرگاه روز جمعه قدم به جهان هستی گذاشت.

حضرت پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر و مادر بزرگوارشان، در سال ۲۶۰ هجری قمری به دنبال شهادت امام حسن عسکری (ع) در سنین کودکی امامت شیعیان را عهده‌دار شده و در این زمان، غیبت صغری ایشان نیز آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجری قمری ادامه پیدا کرد. در این دوره ایشان از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می‌پرداختند.

دوره غیبت کبری نیز از سال ۳۲۹ هجری قمری شروع شد و تا زمانی که خداوند متعال مصلحت بداند ادامه خواهد داشت. در این دوره پاسخ به پرسش‌ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت بوده و از سوی حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نشده است.

تمامی ادیان و مذاهب دنیا به وجود منجی عالم بشریت اعتقاد دارند

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که خصایل امام زمان (عج) شبیه به خصایل انبیا بوده، گفت: مادر ایشان، نرجس خاتون همانند مادر حضرت موسی (ع) هیچ یک از علائم بارداری و حمل بار را نداشتند؛ همانند حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی (ع) که در سنین کودکی به نبوت رسیدند، امام زمان (عج) نیز در کودکی به عنوان امام شیعیان برگزیده شد.

حجت الاسلام رسول برگی با بیان این‌که «نیمه شعبان» یک جشن بین مذاهب و ادیان مختلف است، گفت: تمامی ادیان و مذاهب دنیا به وجود منجی عالم بشریت اعتقاد دارند و می‌توان گفت که نیمه شعبان به عنوان روز "بزرگداشت منجی عالم بشریت" است، زیرا در تمام کتب آسمانی از وجود یک منجی با نام‌های متفاوتی یاد شده که مصداق آن‌ها حضرت مهدی (عج) است.

وی با بیان این‌که نیمه شعبان روزی است که همه با هم متفقند "یک موعود می‌آید"، افزود: در کتاب انجیل آمده که "پس شما نیز مستعد باشید زیرا در زمانی که گمان نمی‌کنید پسر انسان خواهد آمد" و در اوستا، کتاب زرتشتیان آمده که "منصور قیام خواهد کرد" که منظور از پسر انسان و منصور همان منجی عالم بشریت است؛ هم‌چنین دین هندو و یهود و حتی وهابیت نیز به این امر اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: با وجود این‌که امام زمان (عج) هم‌نام پیامبر اکرم (ص) هستند اما نام مشترک این منجی در دین اسلام و بین شیعه و سنی، مهدی (عج) است؛ در گذشته با حذف پسوند «الحی» در نام ایشان هم نتوانستند وجود این بزرگوار را انکار کنند.

وی با بیان این‌که در اهل سنت حداقل ۴۰ جلد کتاب شناخته شده در خصوص امام زمان (عج) نوشته شده است، گفت: در کتاب "مسند" احمد بن حنبل روایت شده که پیامبر (ص) فرموده‌اند: اگر در این دنیا فقط یک روز مانده باشد، خداوند تعالی آن روز را آن‌قدر طولانی می‌کند تا بقیت الله (عج) ظهور کند.

حجت الاسلام برگی با اشاره به این‌که روز ولادت امام زمان (عج) مصادف با روز جهانی مستضعفان است، اظهار کرد: خداوند در آیه پنج، سوره قصص فرموده است: « اراده کرده‌ام یک روز آن‌هایی را که در روی زمین مستضعف هستند را بر کرسی حاکمیت جهان بنشانم»؛ در واقع این روز مهم همان روز ظهور امام زمان (عج) بوده که باعث امید و دلگرمی مستضعفان جهان است.

وی گفت: حضرت مهدی(عج) سبب توسل بین آسمان و زمین و خالق و مخلوق است.

اعمال وارد شده برای نیمه شعبان

این کارشناس مذهبی در خصوص اعمال نیمه شعبان، اظهار کرد: بر اساس گفته امام باقر (ع)، شب نیمه شعبان، در کنار شب قدر جزو برترین شب‌ها است و خداوند در این شب فضل و رحمت خود را بر مردم می‌بخشد به طوری که خداوند سوگند یاد کرده که در این شب هیچ سائلی با دست خالی از درگاهش بازنمی‌گردد.

وی با بیان این‌که در این شب، ۱۲۴ هزار پیامبر به انتظار میلاد امام زمان (عج) بودند، گفت: تقرب به درگاه خدا، زنده داری با نماز و دعا و استغفار در این شب، باعث تخفیف گناهان، می‌شود؛ امام سجاد (ع) فرموده است: هرکس این شب را تا صبح به عبادت بپردازد، در زمانی که قلب مردم بمیرد و نتواند نیکی و بدی را از هم تشخیص دهند، قلب آن عبادت کننده نخواهد مرد.

وی ادامه داد: خواندن انواع دعاهایی به نقل از امام صادق (ع)، پیامبر (ص) و به خصوص دعای کمیل که در کتاب مفاتیح الجنان آمده و صلوات خاصه که هر روز خوانده می‌شود نیز جزو اعمال شب نیمه شعبان است.

حجت الاسلام برگی در خصوص دلیل غیبت امام زمان (عج)، بیان کرد: خداوند ، ۱۱ نور منور و اختر تابناک را برای رهایی و نجات بشریت از خفقان و ظلمت را به سوی ما فرستاد اما قدر آن ۱۱ نور را ندانستیم و تک تک آن بزرگواران به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: خداوند وجود حضرت بقیت الله (عج) را در پس پرده غیبت قرار داد تا مردم قدر ایشان را بدانند و عقلشان کامل شود، چرا که بر اساس روایتی از امام صادق (ع)، روزی که عقل‌ها کامل و آرزوهای مردم در شان بشر باشد، امام زمان (عج) ظهور خواهد کرد.

احادیثی گهربار از امام زمان(عج)

ولی عصر(عج ) در حدیثی به وجود خود بین مردم تاکید کرده و فرموده‌اند: وجود من برای اهل زمین، سبب امان و آسایش است، همچنان که ستارگان سبب امان آسمان‌اند.

حضرت در حدیث دیگری فرموده‌اند: ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم، که اگر جز این بود گرفتاری‌ها به شما روی می‌آورد و دشمنان، شما را ریشه کن می‌کردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانی کنید.

در توصیه‌ای دیگر نیز خطاب به مومنان، گفته‌اند: هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستی ما نزدیک می‌سازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دوری گزیند، زیرا خداوند به طور ناگهانی انسان را می‌گیرد، در وقتی که توبه برایش سودی ندارد و پشیمانی او را از کیفر ما به خاطر گناهش نجات نمی‌دهد.

امام زمان(ع) در سخنی دیگر بر پیروزی نهایی حق بر باطل تاکید کرده و فرموده‌اند: خداوند مقدّر فرموده است که حقّ به مرحله نهایی و کمال خود برسد و باطل از بین رود، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است.

حضرت در توصیه‌ای به مومنان فرموده است: هیچ چیز مثل نماز، بینی شیطان را به خاک نمیمالد، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال. و در حدیث دیگر نیز به نقل از ایشان آمده است: اگر شیعیان ما که خداوند آن‌ها را به طاعت و بندگی خویش موفّق بدارد، در وفای به عهد و پیمان الهی اتّحاد و اتّفاق می‌داشتند و عهد و پیمان را محترم می‌شمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمی‌افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می‌شدند.

حضرت ولی عصر(عج) در مورد کمک به مردم نیز فرموده‌اند: خودت را [برای خدمت] در اختیار مردم بگذار، و محلّ نشستن خویش را درِ ورودی خانه قرار بده، و حوائج مردم را برآور.

ایشان در سخنی دیگر به حضور حجت خداوند بر زمین اشاره کرده و فرموده‌اند: «إَنَّ الاْرْضَ لا تَخْلُوا مِنْ حُجَّة إِمّا ظاهِرًا وَ إِمّا مَغْمُورًا»: زمین خالی از حجّت خدا نیست، یا آشکار است و یا نهان.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 20 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode