ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 فروردين 1399     |     کد : 191733

گفتاری از علامه حکیمی درباره «قلب قرآن»

علامه محمدرضا حکیمی در گفتاری پیرامون «قلب قرآن» به نکاتی جالب وخواندنی اشاره کرده‌اند؛ با هم می‌خوانیم.

 علامه محمدرضا حکیمی در گفتاری پیرامون «قلب قرآن» به نکاتی جالب وخواندنی اشاره کرده‌اند؛ با هم می‌خوانیم.

در سیره و روش تربیتی پیامبر گرامی اسلام (ص)، به این امر مهم بر می‏‌خوریم و می‏‌نگریم که آن مربی اکبر، در نهایت صمیمیت و صفا، به تبلیغ دین خدا و خواندن آیات قرآن کریم بر مردم و عمل کردن به آن آیات و بیدار کردن نفوس و ساختن روحی افراد امت می‌‏پردازند و در این باره تلاش می‌‏کنند تا هر کس به اندازه استعداد خود یک فرد کامل شود و در پیمودن مراحل معرفت و انسانیت الهی خود، پا جای پای پیامبر خویش گذارد و به معنای واقعی، انسانی قرآنی و انسانی محمدی شود.

یکی از شواهد بسیار با اهمیت این موضوع، تأکیدی است که پیامبر اکرم (ص) بر فراگیری سوره مبارکه «یس» و ژرفیابی انوار و اسرار این سوره بزرگ در مورد همه داشته‏‌اند. در حدیثی آمده است که پیامبر اکرم (ص) می‏‌فرمایند:
«لوددت انها فی قلب کل انسان من امتی»
یعنی: به خدا دوست داشتم که سوره یس در قلب هر یک از افراد امت من جای گیرد و مسلمانی که به قرآن کریم گرویده، حقایق و روحانیت این سوره را دریابد.

*سوره مبارکه «یس» قلب قرآن است، یعنی حیات قرآن و عصاره قرآن کریم؛ چنانکه در احادیث هم از پیامبر (ص) و هم از حضرت امام جعفرصادق (ع) رسیده است که فرموده‏‌اند: «ان لکل شی‏ء قلبا و قلب القرآن یس»
یعنی: بی‌‏گمان هر چیزی دارای قلبی است و قلب قرآن سوره یس است.

اگر حیات باطنی قرآن (کتاب آسمانی)، وارد حیات باطنی انسان شود و انسان به حقایق سوره «یس» برسد و قلب قرآن آسمانی بر قلب انسان زمینی بتابد و این دو قلب بر هم منطبق گردد و یکی شوند، انسان به چه مرتبه‏‌ای از علم و قدرت و معرفت و تأله، صعود می‏‌کند و دست می‌‏یابد؟!

مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، متعقل سترگ و متأله قرآنی بزرگ، که از بزرگان علمای جامع معقول و منقول و معارف سره قرآنی بودند و در انواع علوم غریبه از سرآمدان روزگار به شمار می‌‏رفتند و به ویژه از اسرار قرآنی و ختومات آیات و اسماء اطلاعاتی وسیع و مهم داشتند می‌‏فرمودند:

*هر وقت سوره «یس» را می‏‌خوانید و به این سوره مبارک متوسل و متوجه می‌‏شوید، حاجت شما آن باشد که به حقیقت خود سوره برسید؛ زیرا حیف است که این سوره را برای قصد دیگری بخوانید، چون هیچ کدام از امور دنیایی قابلیت و ارزش آن را ندارد که انسان «یس» را برای رسیدن به آن بخواند.

در پایان این سخن کوتاه یادآوری می‌‏کنیم که یکی از وقت‌‏هایی که خواندن سوره «یس» و مداومت بر آن بسیار مفید و در احادیث نیز رسیده است، خواندن این سوره هنگام خواب است.
خوب است چهارده صلوات - با توجه به ارواح و باطن معصومین(ع) قبل از خواندن سوره و چهارده صلوات بعد از خواندن، به قصد قربت بفرستد و ثواب این ذکر عظیم را به خود چهارده معصوم هدیه کند.
در بعضی احادیث آمده است که یک بار صبح و یک بار شب این سوره را بخوانید.
لیکن برای خواندن «سوره یس» هنگام خواب فواید فراوانی نقل شده است. همچنین برای سیر در رؤیا نیز در صورت طهارت و توجه به ختم آثاری دارد.

به طور خلاصه باید گفت: مداومت بر خواندن این سوره، به خصوص برای رسیدن به حقایق معرفتی و قربی و حبی که در این سوره که «قلب قرآن» است وجود دارد، موجب برکات بسیاری خواهد بود.

نکته:
اگر انسان هنگام خواب، این سوره را بخواند، بعد کاری پیش آید، مثلاً از جای خواب خود برخیزد و به آن کار بپردازد و سپس بخوابد، خواندن سوره قبل از خواب صدق می‌‏کند و ضرری به این ختم ندارد و اگر دوباره سوره را بخواند، همان خواندن اول، خواندن پیش از خواب به شمار می‏‌آید. در حال مسافرت، یا شب‏‌هایی که نمی‏‌خواهد یا نمی‌‏تواند بخوابد، سوره را در همان وقت هر شب بخواند و ترک نکند، تا مداومت که شرط است، حاصل شود.
ممکن است این عمل؛ یعنی خواندن سوره در هر شب و مداومت بر آن، در آغاز شروع، به نظر کاری سخت بیاید، اما چنین نیست و نباید تسلیم چنین وسوسه‏‌ای شد؛ زیرا پس از خواندن چندین شب، سوره را از حفظ می‏‌کند و سپس ‌می‏‌تواند در هر جا - حتی در رختخواب - آن را بخواند.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode